Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
topmount: Näsa är väldigt känslig, min farmor bodde i ett sjukt hus med luktproblem. Hon dog för trettio år sedan och symaskinen och tillhörande förvarings låda som jag ärvde luktar fortfarande av huset även om den har ”vädrats” i trettio år.
Abbeke: [citat] Jodå ventilationen är det inte några större fel på (självdrag) har dock haft soffan där i ca 3år utan detta problem. Får hoppas på att det löser sig när jag byter plats på den 🙂 Dock så har ju detta varit den kallaste vintern sen jag flyttade in så kan ju kanske bero på det?
jonaserik: Bara leva vidare med det och gilla läget i ett gammalt hus, kan vara en annan konstruktion med tjärinnehåll. som lakar ur. Det var isodrän som slog mig först.
Oldboy: Fan vad gött! Att både ha rätt och hjälpa TS samtidigt. 💪😁😇😎 Skämt åsido, lukter är svåra att härleda, och förhoppningsvis kan det kanske även hjälpa andra. Att ha en hypotes/teori är en bra början, men det är först med empiri som det gör riktig nytta. Så tack till TS som gav värdefull feedback. 👍
Putten: Håller på att se över ljudnivån i hemmet då jag är på g tillbaka från en utmattning och försöker minska på vissa störningsmoment som får min hjärna att gå på högvarv. Iom. att jag har kylcert och jobb inom kyl så har jag tänkt flytta utedelen till luftvattenvärmepumpen enligt bifogad skiss. Den står nu precis utanför sovrummet och bullrar (jag gjorde tankevurpa när jag
useless: Det brukar se ut så när man blandat in återvunnen plast i cellplasten. Jag tror inte att prickarna har uppstått av sig själv efter att du packade upp TV'n.
Soheil Rad: [citat] Tack, du har nog rätt med glasfibervävnaden, dock blev jag lite fundersam på limmet också..
BirgitS: Ser ut som någon sorts larv men bilden är inte så skarp. Om du får till skarpare bilder så kan du skicka dem till jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Tonka: Hej, bor i ett relativt nybyggt (2016) 1½-planshus (smålandsvillan med inredd övervåning). På övervåningen (som har takkupa) finns en lätt doft av vind/isolering. Doften är inte unken, fuktig eller sådant, utan bara helt vanlig vind. Samma doft, fast mycket starkare, som finns i kattvindarna om man lossar inspektionsluckorna. Är detta helt normalt eller något man bör kolla upp? Kan
Sp1nd3l: Det är CO2 man ska mäta för att veta hur bra ventilerat det är. Ju sämre ventilation desto högre CO2 halt när människor vistas i huset. De flesta CO2 mätare ska vara rätt kassa. Netatmo Smart Indoor är en bra mätare. Aranet4 om man vill lyxa till det.
Karatoo: [citat] Det som jag inte gillar från den här leverantören är att offerten är en klumpsumma utan rotavdra, vet ej vad som inngår. Väntar på flera offerter, får se vad det ger.
Robert-san01: Jag ersatte båda remsorna med filterduk G5. Fyrkanten skall sitter limmad i locket.
Gesh: Tack för snabb återkoppling, visste inte riktigt vad jag skulle svara... hoppas att miljöexperten har rätt, men hur kan han/hon veta utan att gräva upp tomten? Kommer ni fortsätta kika på om det är möjligt att låta köpet återgå eller är ni trygga i att det inte är några problem?
BirgitS: Oxalsyra kan bleka fläckar efter mögel men testa på ett undanskymt ställe först så att du inte får en ljus fläck i stället.
Kalle Olsson2: [citat] Används inte ändå. Precis köpt huset och där är också en luft/vatten.
AK1981: [citat] Jag har haft den mest stängd och bara lite underhållsvärme på då rummet inte var renoverat/inrett men vad tidigare ägare (som ägde huset i 50 år) har gjort vet jag inte.
Alfredo: [citat] Nej inte en "normal" luftrenare som vi som läser tråden tänker oss. Men berätta vad det är för fabrikat / modell så vet vi säkert.
AL345: [citat] Tack för svaret! Vi har FTX ventilation och det funkar bra så kanske det räcker! :)
Stefan1972: tja vad är det med dig? De flesta som är livrädda för asbest läser rapporter om sådant precis som du gör......Vad säger en sådan rapport? Vad dog resten av? 90 av dessa rörmokare kanske dog av olyckor på väg till och från arbete? Är bilarna livsfarliga då och bör utrotas? Asbestpolitiken är ungefär som klimatpolitiken. Alarmerande på grunder som vissa har bestämt och som
Ludde Jakobsson: Inga myror inomhus? Eller andra djur ? Jag skulle se om jag kunde hitta något levande som eventuellt skulle vara orsaken. Jag är inte säker på att det är just det som är problemet men jag skulle försäkra mig om att det inte är problemet.
Abies koreana: Det du beskriver är ångestattacker så det naturliga är att söka hjälp på vårdcentralen och beskriva dina symptom. Behandlande läkare på VC kan då remittera dig vidare till någon som kan ge dig korrekt hjälp.
bubba123: Efter besiktningsmans inrådan plockade vi bort allt organiskt material från vår matkällare (det var förhöjd fukthalt i utrymmet) - innertak som avgränsade från krypgrunden samt platsbyggd inredning som vi tog bort. Nu har vi fibercementplattor som tak i matkällaren och för övrigt är där helt tomt, har inte börjat använda utrymmet ännu. Det nya taket vi har i matkällaren är
SågspånPappspikEternit: [citat] OK. Min personliga erfarenhet vad gäller kopplade 2-glasfönster är att fukt som regel kommer utifrån, i mitt hus händer det på de fönster som *host* skulle behöva kittas om. Vad gäller 1-glasfönstren med innanfönster, tar du inte ner innanfönstren på våren och sätter tillbaka dem på hösten? Då borde inte klisterremsorna hinna torka över vintern, tycker jag. Utan
roffe43: Vi behöver byta vattenreningsystem , har järn och mangan i vattnet. Är det någon som använder : Bra Vatten: . system. Vill vill helst slippa kaliumpermanganat vilket dom inte har i sin renare. Vill gärna ha synpunkter/Rolf
xxargs: Äkta vit hussvamp behöver åtkomst till kalk för att få fart på tillväxten då de dumpar oxalsyror och andra organiska syror den vägen med hjälp av kalket. Med andra ord titta efter röta som är i anslutning till murstock, cement och betong som kan vara startpunkter för vit äkta hussvamp och är miljön gynnsam och någon del av mycelet också når en säker vattenförsörjning så