lärjungen
En polare hörde precis av sig då han fått fukt i källaren och vill därför dränera om. Dock är det bara mellanväggar i källaren som påvisar fuktskador. Inga ytterväggar. Jag är långt ifrån någon expert på fukt i källare, men borde inte rimligtvis ytterväggarna påverkas först? Låter i mina öron orimligt att mellanväggen åker på fuktskadan först. Men vad kan det bero på om undermålig dränering inte är problemet? Först tänkte jag läckande eller kondenserande rör i vägg. Finns det andra faktorer? Se bilder för omfattning.

• Skadad vägg med fuktskador och mögel i hörn, behöver reparation och sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med flagande färg vid en fönsterkarm, mögel eller smuts synligt.
    Skapa konto
  • Vägg och golv möts med synlig vattenskada och flagande färg på list.
    Skapa konto
Är väggarna uppbyggda på olika sätt, olika material?

Har han mätt luftfuktighet i rummet? Är det organiskt material i dessa väggar medans ytterväggarna är putsad lecablock eller någon sådan skillnad?

Kan man leka med tanken att man har använt plastfärg som inte andas. Och ytterväggarna ”klarar” sig genom att andas utåt och neråt. Men mellanväggen suger underifrån och fukten kan inte evakueras på samma sätt?

Dessutom om det är en innervägg så är den varmare och suger därför bättre upp fukt?

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är väggarna uppbyggda på olika sätt, olika material?
Jag tänkte spontant det var leca allihop men nu när du säger det blir jag faktiskt osäker. Har kontaktat honom och frågat.. Inväntar svar.

lärjungen
T TypRätt skrev:
Har han mätt luftfuktighet i rummet? Är det organiskt material i dessa väggar medans ytterväggarna är putsad lecablock eller någon sådan skillnad?
Har skrivit och frågat, inväntar svar.

Det ser ju ut som att innerväggarna också är gjorda i sten och att det är saltutfällning på dem som trycker ut färgen. Vad är det för grund? Platta på mark eller isolerad platta på mark?
Efter som du skrev källare så antar jag enkel platta på mark men vissa kallar ju nedervåningen på suterräng för källare och där går det ju oftare att finna isolerad platta på mark. Källare har nog få byggts med isolerad platta.
Skulle nog gissa att det är målat med fel färg så att den inte andas ordentligt, men fram med fuktmätaren =)

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
T TypRätt skrev:
Det ser ju ut som att innerväggarna också är gjorda i sten och att det är saltutfällning på dem som trycker ut färgen. Vad är det för grund? Platta på mark eller isolerad platta på mark?
Efter som du skrev källare så antar jag enkel platta på mark men vissa kallar ju nedervåningen på suterräng för källare och där går det ju oftare att finna isolerad platta på mark. Källare har nog få byggts med isolerad platta.
Skulle nog gissa att det är målat med fel färg så att den inte andas ordentligt, men fram med fuktmätaren =)
Nu kollade jag ett filmklipp han skickat (som jag inte vill posta utan hans tillstånd) men där ser man att väggen är väldigt tjock vid innerdörren. Postar en skärmbild. Det tyder på att även innerväggen är murad leca. Dvs samma material som resten av källaren. Till höger i bild syns dörrkarmen.

Frågat om plattan. Inväntar svar.

• Mörkt utrymme med ljus kant: närbild av en yta och skugga.
    Skapa konto
lärjungen
T TypRätt skrev:
Följdfråga: om plattan är oisolerad, innebär det alltså en större fuktvandring in i väggen, som sedan Inte kommer ut pga eventuell plastfärg? Dvs att fuktnivån i källaren kan vara normal men pga fukt från oisolerad grund blir väggen ändå fuktig? Hajar jag rätt nu?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Följdfråga: om plattan är oisolerad, innebär det alltså en större fuktvandring in i väggen, som sedan Inte kommer ut pga eventuell plastfärg? Dvs att fuktnivån i källaren kan vara normal men pga fukt från oisolerad grund blir väggen ändå fuktig? Hajar jag rätt nu?
Ja.
Det finns ju många varianter man kan göra på med olika resultat men min gissning är precis det du skrev.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
T TypRätt skrev:
Ja.
Det finns ju många varianter man kan göra på med olika resultat men min gissning är precis det du skrev.
Vad är bästa lösningen på problemet om det helt enkelt är färgen som stänger in fukten? Slipa bort färg från golvet och så långt upp som skadan sträcker sig (plus lite till)? Andra återgärder som blir aktuella?

Skulle väl börja med att undersöka fuktkvoten i väggen för att vara säker, skulle även ta reda på vad det var för färg med säkerhet och visar det sig vara en plastfärg skulle jag skrapa bort all färg på väggen och målat den med något som andas.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Och eftersom det uppenbart är fukt för skulle jag personligen ta bort ev trälister och se över hur golvet är lagt..

D
Ytterväggen murad på glidskikt och skyddad med platonmatta etc, innervägg utan glidskikt?

Ålder på huset kan ge viss vägledning.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.