En polare hörde precis av sig då han fått fukt i källaren och vill därför dränera om. Dock är det bara mellanväggar i källaren som påvisar fuktskador. Inga ytterväggar. Jag är långt ifrån någon expert på fukt i källare, men borde inte rimligtvis ytterväggarna påverkas först? Låter i mina öron orimligt att mellanväggen åker på fuktskadan först. Men vad kan det bero på om undermålig dränering inte är problemet? Först tänkte jag läckande eller kondenserande rör i vägg. Finns det andra faktorer? Se bilder för omfattning.
Kan man leka med tanken att man har använt plastfärg som inte andas. Och ytterväggarna ”klarar” sig genom att andas utåt och neråt. Men mellanväggen suger underifrån och fukten kan inte evakueras på samma sätt?
Dessutom om det är en innervägg så är den varmare och suger därför bättre upp fukt?
Dessutom om det är en innervägg så är den varmare och suger därför bättre upp fukt?
Det ser ju ut som att innerväggarna också är gjorda i sten och att det är saltutfällning på dem som trycker ut färgen. Vad är det för grund? Platta på mark eller isolerad platta på mark?
Efter som du skrev källare så antar jag enkel platta på mark men vissa kallar ju nedervåningen på suterräng för källare och där går det ju oftare att finna isolerad platta på mark. Källare har nog få byggts med isolerad platta.
Skulle nog gissa att det är målat med fel färg så att den inte andas ordentligt, men fram med fuktmätaren =)
Efter som du skrev källare så antar jag enkel platta på mark men vissa kallar ju nedervåningen på suterräng för källare och där går det ju oftare att finna isolerad platta på mark. Källare har nog få byggts med isolerad platta.
Skulle nog gissa att det är målat med fel färg så att den inte andas ordentligt, men fram med fuktmätaren =)
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Nu kollade jag ett filmklipp han skickat (som jag inte vill posta utan hans tillstånd) men där ser man att väggen är väldigt tjock vid innerdörren. Postar en skärmbild. Det tyder på att även innerväggen är murad leca. Dvs samma material som resten av källaren. Till höger i bild syns dörrkarmen.T TypRätt skrev:Det ser ju ut som att innerväggarna också är gjorda i sten och att det är saltutfällning på dem som trycker ut färgen. Vad är det för grund? Platta på mark eller isolerad platta på mark?
Frågat om plattan. Inväntar svar.
Följdfråga: om plattan är oisolerad, innebär det alltså en större fuktvandring in i väggen, som sedan Inte kommer ut pga eventuell plastfärg? Dvs att fuktnivån i källaren kan vara normal men pga fukt från oisolerad grund blir väggen ändå fuktig? Hajar jag rätt nu?T TypRätt skrev:Det ser ju ut som att innerväggarna också är gjorda i sten och att det är saltutfällning på dem som trycker ut färgen. Vad är det för grund? Platta på mark eller isolerad platta på mark?
Ja.lärjungen skrev:
Det finns ju många varianter man kan göra på med olika resultat men min gissning är precis det du skrev.
Vad är bästa lösningen på problemet om det helt enkelt är färgen som stänger in fukten? Slipa bort färg från golvet och så långt upp som skadan sträcker sig (plus lite till)? Andra återgärder som blir aktuella?T TypRätt skrev:
Skulle väl börja med att undersöka fuktkvoten i väggen för att vara säker, skulle även ta reda på vad det var för färg med säkerhet och visar det sig vara en plastfärg skulle jag skrapa bort all färg på väggen och målat den med något som andas.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Och eftersom det uppenbart är fukt för skulle jag personligen ta bort ev trälister och se över hur golvet är lagt..