Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Hep: Ett råd till TS i all välmening. Om du vill få bort bulorna så ska du fokusera på något annat än ryggproblem för en anhörig. Oavsett hur klen ryggen är, så kommer du ingen som helst vart med det argumentet. Som redan nämnts så är det inte rimligt att ge sig ut i trafiken alls om man inte själv kan krypköra över ett gupp. Och för att vara tydlig - försök inte övertyga mig om
PixieEddie: Hej! Börjar tråd här, mycket tacksam om någon kan flytta den till rätt forum? Jobbar på annan ort och bemanningsföretaget har ordnat en lgnht. Den är möblerad för uthyrning i andra hand men ren och fräsch. Öppnade ett gammalt skåp när en drös av dessa rasade ut och idag när solen skiner har jag hittat fler lite här och var dock inga mängder. De ser ut som frön men det finns
Mattias Andreasson: [citat] Går ju inte att spackla igen ett 0.5m2 stort hål med kanter som hänger och dinglar i luften, bortkastat att försöka spackla på löst material och varför ha en bula istället för ett slätt igenfylt f.d skruvhål. Allt stendamm är cancerframkallande, bara för att asbest har ett speciellt namn så betyder inte det att lösningar för att kunna jobba säkert med stendamm inte
Anonymiserad 260363: [citat] [citat] Men det var byte av mätare, enligt bilderna ser det inte ens ut att vara i närheten av asbest isoleringen. Att det finns isolering av asbest är absolut ingen risk så länge dom inte är där och skadar isoleringen. Om firman hade uppdrag att byta alla rör med isolering så behöver det saneras, annars finns ingen anledning av sanera. Rör med asbest finns i 100 tals
_KirderF_: Någon form av tunna skivor som är spikade och målade. Denna är nere vid golvet på en vägg, varit problem men att vatten kommit upp ur avloppet och orsakat mycket fukt i källaren. Så vi får se om de kan tänkas bli affär.
Stefan1972: [citat] öppna den då och låt den sitta? Förstår inte varför himmel och jord ska rivas upp för det där ? Man kan ju måla upp vad som helst såklart och sitta och bita på naglarna men samtidigt går ju ingen normal människa omkring med gasmask dagarna i ända heller. Det finns ju ändå förekomster av asbest helt normalt i all luft också. För att inte tala om allt annat i luften.
aweste00: [citat] Jag kommer nog att stryka på trälim så att alla lösa fibrer fäster, har gjort det tidigare på en låda som bara var fuktskada. Sen kommer jag att klä på galonen med kontaktlim så det syns bara invändigt. Men jag skall se om jag tänker på det.
AG A: Det finns många tänkbara orsaker. Kakelplattorna är hängda uppochner. Risken finns att de inte hölls på plats tillräckligt länge medan fixet härdade. En annan orsak kan vara badkaret under. Om fukten får fönsterkarmen att expandera och trycka på kakelplattorna. Eller om fukten från badkaret på annat sätt fått de hängda plattorna att släppa, pga slarv vid montering. Mem sen kan
cpalm: Putsad slaggsten helt klart. Till TS: Har du många av de där vägguttagen som kommer att bli över så är jag kanske spekulant.
Åsa Lund: Saltet är oorganiskt, så länge du inte äter det utan att veta exakt vad det innehåller är det inte farligt såvitt jag vet. Mögel däremot är hälsofarligt
bertt: Det stämmer säker som du säger, väldigt konstigt att de inte fixade väggen när den gick sönder [citat] [citat] [/QUOTE]
Jonatan79: Plocka sig upp siten, eller lägga sig i rabatten i jorden.
Jeanette Stålstedt: Jag skulle vilja tipsa om att ringa företaget och höra vilka slutsatser man vågar ta. Det är ett enkelt test men svårt att tolka om man har ett resultat mellan "några kolonier" och "överfull platta". Jag kollade precis mina anteckningar från två år tillbaka. AGX Lab skrev då att 0-4 kolonier var normalt, 5-7 lite mer än normalt och 8-12 högt och +13 mycket högt. Om det är mycket
Düsseldorff: Pälsänger är ingen fara om det bara är några enstaka. Det är när de är många som det börjar bli jobbiga hål i kläder och sånt.
Dan1891: Avfuktare funkar bra, sänker fuktigheten, och därmed doften "källarlukt".
jonaserik: Är dt tegel på utsidan och betong som stomme. Bokhyllor/större möbler och annat måste ha en distans mot en yttervägg, för att väggen inte ska mögla. Var i en LGH som hade tegel som fasad och en stor bokhylla täckte nästan hela väggen. HG flyttade ut och då uppdagas det mögel bakom hela den del som var bokhylla, kan sägas att den hade en heltäckande baksida. Väldigt synd att man
AndersS: Kolla hur långt det är stopp. Våra gamla betongrör var helt fyllda, en välkomposterad jordkolv i de liggande så de fick bytas till pvc-rör.
Pickfords: Håller på att lägga ny dränering på huset. Dräneringsfirman var här idag och slipade bort tjära/asfalt från den del av fasaden som ska täckas med isodrän. Trodde i min enfald att man använde dammsugare vid sån slipning men nu ligger ett svart lager med slipdamm från tjäran/asfalten på alla fönsterbleck, fasad osv. Jag hade som tur var täckt för de utvändiga ventilstionsgallren
Manganbangan: Kan nog med säkerhet säga att det inte är hussvamp då den kräver ganska mycket omständigheter för att växa men helt klart någon annan rötsvamp. Kontakta ert försäkringsbolag för att få råd. Oftast ingår det att det kommer en tekniker som tittar närmare och kanske tar prover. Har ni godkända rötskador försäkring så kanske ni till och med kan få hjälp med återställningen.
Krabbeluring: [citat] [citat] Det var alltså denna matta, jag menade var lik. Även din beskrivning ett vanligt utseende på sådan matta stämde. Det rörde sig om asbestpapp eller analysföretaget kallade det baksida av i stort sett ren asbest.
BirgitS: Då är det nog från en tid där det förekom asbest även på raka rör och inte bara på rörböjarna.
Fox Lane: https://www.inaturalist.org/computer_vision_demo
klaskarlsson: [citat] Kan du komma åt att filma (med tex en mobil) efter tat ha provat metoden med "spetsiga reglar" så kanske det är en väg framåt? Då kan du hålla koll så det inte täpps igen, och även se tecken på fukt. Ett problem om du inte har några skivor (tex masonit) är dock att ev fukt och kondens inte kommer rinna ned till takfoten (där man annars kan hålla koll)...
FlugfiskarniJämtland: [citat] Kolla anticimex hemsida, där har de bilder på olika insekter samt info om dem. Kan det vara damm-/boklöss?
HonkaBonka: [citat] Du menar på ytan som vätter in mot rummen inne i huset?
brabrabra11: [citat] Im pretty sure they dont care [citat] Im pretty sure they dont care 😅
Anaxes: Vi brukar få precis samma problem varje år, men då oftast lite senare på hösten. Massor av gröna spyflugor som surrar i köksfläkten.