Hej alla

vore tacksam för lite input gällande enerverande lukt.

Vi bor i ett 1 1/2 plans tegelhus byggt 1960. Ända sedan vi flyttade in för fem år sedan har vi känt av en instängd lukt från trappan upp till ovanvåningen och i den lilla hallen där uppe. Man vänjer sig, men när man varit iväg ett tag och kommer hem är den tydligare. Tror jag känt liknande lukt i andra äldre hus där det bott pensionärer. Lukten uppfattar vi inte som mögel, utan lite sötare o kanske trä-aktig. Vi har tyckt att det luktar lite mer när det är varmt ute, o kanske även lite fuktigare klimat. Trots att vi har satt in tilluftsventiler har det kvarstannat. Trappan och hallgolv är inklädda i heltäckningsmatta från mitten av 70-talet. Väggarna i trappa o hall ytterst prydda med en träpanelsliknande plywood. Nu har vi fått hjälp att ta bort mattan, (parkett under i hallen och furu i trappan). Under plywoodpanelerna som också tagits bort var det gammal tapet, på masoniteskiva tror jag (bifogar en bild). Nu känns det som att lukten är värre, jag känner av den på vissa delar av väggen men ej golv. Är osäker på om det är den gamla tapeten (eller limmet från den) som luktar, eller masoniten, troligen tapeten. Vad tror ni? Ska man ta bort masoniteskivorna med tapeten innan man gipsar upp nytt och spacklar och målar, eller har ni andra tips? vägg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20150418_120950.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Viss doft kan härstamma från gammal fukt eller dålig ventilation sedan gammalt och fastna i väggarna. Om det luktar fortfarande efter ni tagit bort det du beskriver är det bara att börja riva bort alla de gamla skivorna och sniffa vidare, då är ni iaf säkra på att allt är borta.
 
Många år senare.. Hur gick det? Fick ni bort lukten?
 
Ja hur gick de egentligen fick ni bort lukten och vet ni vad de var?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.