Hej !
Jag har skickat ansökan om anmälan om rivning . Huset har inte ritning , den är från 113 år sedan . En del av materia som plåt och stenar vill jag behålla , restan ska slängas . Nu kommunen vill att jag ska redovisa typ av material och i ett fädigit dokument, (materialinventering) , kan någon hjälpa mig hur ska jag göra .
Jag har skickat ansökan om anmälan om rivning . Huset har inte ritning , den är från 113 år sedan . En del av materia som plåt och stenar vill jag behålla , restan ska slängas . Nu kommunen vill att jag ska redovisa typ av material och i ett fädigit dokument, (materialinventering) , kan någon hjälpa mig hur ska jag göra .
Kommunen säger att :A atomlab skrev:
Materialinventering
Redovisa typ, mängd och hur hantering av rivningsmaterialet ska ske i en sammanställd materialinventering.
Hur ska jag veta om mängden innan ska rivas , den röda träd är bara träd inget mer . Och sten huset är tegel och sten och träd . Och på ovan ser man isolering .
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 142 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 142 inlägg
Asbest: https://sv.wikipedia.org/wiki/AsbestA Arnix skrev:
Tack för hjälpen. Nej den byggnaden har inte den . Den bara träd, sten och tegel. Men kommun vill ha :BirgitS skrev:
Materialinventering
Redovisa typ, mängd och hur hantering av rivningsmaterialet ska ske i en sammanställd materialinventering.
Den vet jag inte hur ska jag svara på den . Du ser bilderna på byggnaden .
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Ta kontakt med ett lokalt återvinningsföretag för att få ut containrar att lägga rivningsmaterialet i. Fråga dem vart de kör trä respektive sten/betong/tegel samt metallskrot.A Arnix skrev:Tack för hjälpen. Nej den byggnaden har inte den . Den bara träd, sten och tegel. Men kommun vill ha :
Materialinventering
Redovisa typ, mängd och hur hantering av rivningsmaterialet ska ske i en sammanställd materialinventering.
Den vet jag inte hur ska jag svara på den . Du ser bilderna på byggnaden .
De uppgifterna använder du sedan i din anmälan till kommunen. Ungefär såhär:
Retur-trä cirka 80 kubikmeter, körs av Stena Recycling till Knohults avfallsanläggnings träupplag.
Inert rivningsavfall i form av sten, tegel, betong och fönsterglas cirka 40 kubikmeter, körs av Stena Recycling till Knohults avfallsanläggnings deponi.
Metallskrot cirka 10 kubikmeter, körs av Stena Recycling till deras återvinningsanläggning i Klabbarp.
Be att få kopior på vågkvittona på avfallet när det är hämtat, det brukar kommunen vilja ha när du ska redovisa rivningen efteråt.
Byggnaden är på 74 kvadratmeter. Stenen och visa av de materialen ska återanvändas. Det är inte företag som ska riva de , min bror som privat person vill göra detta . Är det ett måste att företag göra detta eller man får själv kan riva och köra till avfallsanläggning?SågspånPappspikEternit skrev:
Ta kontakt med ett lokalt återvinningsföretag för att få ut containrar att lägga rivningsmaterialet i. Fråga dem vart de kör trä respektive sten/betong/tegel samt metallskrot.
De uppgifterna använder du sedan i din anmälan till kommunen. Ungefär såhär:
Retur-trä cirka 80 kubikmeter, körs av Stena Recycling till Knohults avfallsanläggnings träupplag.
Inert rivningsavfall i form av sten, tegel, betong och fönsterglas cirka 40 kubikmeter, körs av Stena Recycling till Knohults avfallsanläggnings deponi.
Metallskrot cirka 10 kubikmeter, körs av Stena Recycling till deras återvinningsanläggning i Klabbarp.
Be att få kopior på vågkvittona på avfallet när det är hämtat, det brukar kommunen vilja ha när du ska redovisa rivningen efteråt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Volymerna, x kubikmeter av respektive rivningsavfall, var rena uppskattningar från min sida.A Arnix skrev:
Det är inte ett lagkrav att ta in ett företag som genomför rivningen och kör bort rivningsmaterialet från platsen, men de flesta gör så för att det är smidigast, vad gäller transporten kan det t o m vara billigast.
Om vi tänker oss att det faktiskt är 80 kubikmeter trä, 2 stora containrar, och din bror själv ska köra till återvinningen. Om han får med sig 2 kubikmeter på släpkärran för varje lass, blir det 40 resor! Ett tips är att åtminstone fråga ett återvinningsföretag vad containerhyra och transport kostar och jämföra.
Att riva själv är tillåtet, men tänk på säkerheten för den eller de som ska göra jobbet! Att använda en maskin, t ex en hjulgrävare, underlättar mycket.
Fråga den tjänsteperson du haft kontakt med på kommunen, om de vill ha kvitto på att rivningsmaterialet faktiskt körts till återvinning. Mycket troligt att de vill ha det! De är oroliga för att folk ska elda upp skiten själva eller dumpa det i skogen, för att det är billigast.
Tack för hjälpen och tipset . Det ska jag göra . Vända mig till ett rivningsföretag och fråga de.SågspånPappspikEternit skrev:
Volymerna, x kubikmeter av respektive rivningsavfall, var rena uppskattningar från min sida.
Det är inte ett lagkrav att ta in ett företag som genomför rivningen och kör bort rivningsmaterialet från platsen, men de flesta gör så för att det är smidigast, vad gäller transporten kan det t o m vara billigast.
Om vi tänker oss att det faktiskt är 80 kubikmeter trä, 2 stora containrar, och din bror själv ska köra till återvinningen. Om han får med sig 2 kubikmeter på släpkärran för varje lass, blir det 40 resor! Ett tips är att åtminstone fråga ett återvinningsföretag vad containerhyra och transport kostar och jämföra.
Att riva själv är tillåtet, men tänk på säkerheten för den eller de som ska göra jobbet! Att använda en maskin, t ex en hjulgrävare, underlättar mycket.
Fråga den tjänsteperson du haft kontakt med på kommunen, om de vill ha kvitto på att rivningsmaterialet faktiskt körts till återvinning. Mycket troligt att de vill ha det! De är oroliga för att folk ska elda upp skiten själva eller dumpa det i skogen, för att det är billigast.
I svaret på den frågan hur ska jag hantera de materialen som ska återanvändas som sten och en del av virke som är användbart?
De stenarna som finns redan i muren tänkte att återanvända i ett annat ställe . Nu kommen säger att du ska skriva hur du hanterar de och återanvändas?
Ok , tack för tips och rådet . En del av material som stenar och virke som är användbart vill återanvända , i framtiden. kommunen säger du ska redovisa hur hantera du de och återanvändas de ?SågspånPappspikEternit skrev:
Volymerna, x kubikmeter av respektive rivningsavfall, var rena uppskattningar från min sida.
Det är inte ett lagkrav att ta in ett företag som genomför rivningen och kör bort rivningsmaterialet från platsen, men de flesta gör så för att det är smidigast, vad gäller transporten kan det t o m vara billigast.
Om vi tänker oss att det faktiskt är 80 kubikmeter trä, 2 stora containrar, och din bror själv ska köra till återvinningen. Om han får med sig 2 kubikmeter på släpkärran för varje lass, blir det 40 resor! Ett tips är att åtminstone fråga ett återvinningsföretag vad containerhyra och transport kostar och jämföra.
Att riva själv är tillåtet, men tänk på säkerheten för den eller de som ska göra jobbet! Att använda en maskin, t ex en hjulgrävare, underlättar mycket.
Fråga den tjänsteperson du haft kontakt med på kommunen, om de vill ha kvitto på att rivningsmaterialet faktiskt körts till återvinning. Mycket troligt att de vill ha det! De är oroliga för att folk ska elda upp skiten själva eller dumpa det i skogen, för att det är billigast.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
För återanvändningsbart material kan du skriva något i stil med att "hela tegelstenar och takpannor sparas och återanvänds i kommande byggprojekt", "sten används som dekoration i trädgården", "några träbjälkar sparas och återanvänds vid bygge av pergola". Till exempel.A Arnix skrev:I svaret på den frågan hur ska jag hantera de materialen som ska återanvändas som sten och en del av virke som är användbart?
De stenarna som finns redan i muren tänkte att återanvända i ett annat ställe . Nu kommen säger att du ska skriva hur du hanterar de och återanvändas?
Ok , tack för tips och rådet . En del av material som stenar och virke som är användbart vill återanvända , i framtiden. kommunen säger du ska redovisa hur hantera du de och återanvändas de ?
Tack så hemsk mycket för din hjälp 😊SågspånPappspikEternit skrev:
Bästa svaret
Länk till "MATERIALINVENTERING – Enkla byggnader(Bilaga till rivningslov/rivningsanmälan)"A Arnix skrev:
https://www.osteraker.se/download/1...örslag Materialinventering - ifyllnadsbar.pdf
Ger ett hum om vad och hur man inventerar rivningsmaterial.
Klicka här för att svara













