Hej! Har haft en saneringsfirma här för att sanera asbets inomhus. Rummet som sanerades har inte täckts tillräckligt. Plast har släppt i flera hörn och det finns flera 10x10cm stora hål - vilket innebär rena öppningar till resten av huset. Dessutom finns det öppningar i slussen.

Hela anledningen att man väljer en saneringsfirma med tillstånd, ID06 och dylikt för att hantera asbets är ju för att slippa asbetsdamm i ens hus.

Jag vill inte ha en diskussion hur farligt eller ofarligt det är att både sluss och inplastning haft öppningar.

Hur stor andel av fakturan anser ni är rimligt att betala när dem inte sanerar enligt föreskrifterna som finns?

• Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
Be dom att gratis sanera/städa/torka upp ev. utsläppt asbestdamm.

Asbest.

• Gilla
  • Älska
snespikaren och 10 till
  • Laddar…
P
Ja det minsta du ska begära är riktig städning typ flyttstädning..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
E etompau skrev:
Be dom att gratis sanera/städa/torka upp ev. utsläppt asbestdamm.

Asbest.
Som i: det kan dom aldrig lyckas med då dem inte kan garantera att det är fritt från asbets. Och där med betala 0 kronor.

Eller betala fullpris och bara be om en städning?

• Gilla
Raumikke
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja det minsta du ska begära är riktig städning typ flyttstädning..
Ja det är ju självklart att dem ska städa efter sig. Min frågeställning är snarare vad som är rimligt att betala i och med att mitt hem är mindre säkert nu (med asbetsdamm i huset) jämfört med tidigare.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
J jeric.cire skrev:
Som i: det kan dom aldrig lyckas med då dem inte kan garantera att det är fritt från asbets. Och där med betala 0 kronor.

Eller betala fullpris och bara be om en städning?
Säg att du inte vill betala en krona för den misslyckade asbestsaneringen. Avvakta firmans reaktion.
Asbest.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
P
J jeric.cire skrev:
Ja det är ju självklart att dem ska städa efter sig. Min frågeställning är snarare vad som är rimligt att betala i och med att mitt hem är mindre säkert nu (med asbetsdamm i huset) jämfört med tidigare.
Det kan bara du avgöra men betala ingett förrän du är nöjd med städningen..

Jag tror att de kommer att avvisa alla krav från TS med motiveringen att -det inte gör något skillnad eller -vi har utför arbetet på ett professionellt sätt eller båda😀.
Då får TS välja att ta strid. Det enkla vore att inte betala något alls, då firman har slarvat med sin kärnverksamhet.
Men ha alltid en plan-B i handväskan. Vad göra ifall de blankt vägrar.

Måste ändå tillägga att praktiskt har det ingen betydelse.

Redigerat:
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
Id06 är ju inget riktigt kvitto på kvalifikationer, Tom. Jag har ett id06 😆

Asbest

• Gilla
MakalosManick och 4 till
  • Laddar…
... Som det står i många trådar så har de själva rätt att åtgärda ev. brister innan du gör avdrag. En städning/sanering av huset bör de göra om det kommit in damm/asbest.

Om de nekar dig detta och ni inte kan komma överens så är det rimligt att du håller inne det belopp en sådan städning/sanering kostar.

Att nu hålla inne med ett belopp utan att ge de möjligheten att åtgärda är inte ok.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Hur vet du att det läckt ut asbest damm i resten av huset ?

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Hur vet du att det läckt ut asbest damm i resten av huset ?
Hur kan någon garantera att det inte läckt ut? (Om man inte tar prover dvs)

Jag har fått svaren jag behöver och input från flera personer gällande min fråga: hur andra skulle tänka kring betalning.

Hur har sanering gått till?
Har de blott ner och sen dammsugit in?

Ventilationen i rummet avstängd?

Då kan det inte dammas ut så mycket?

Extra skydd som i detta fallet bristfällig kanske ej gör större skillnad?

J jeric.cire skrev:
Hej! Har haft en saneringsfirma här för att sanera asbets inomhus. Rummet som sanerades har inte täckts tillräckligt. Plast har släppt i flera hörn och det finns flera 10x10cm stora hål - vilket innebär rena öppningar till resten av huset. Dessutom finns det öppningar i slussen.

Hela anledningen att man väljer en saneringsfirma med tillstånd, ID06 och dylikt för att hantera asbets är ju för att slippa asbetsdamm i ens hus.

Jag vill inte ha en diskussion hur farligt eller ofarligt det är att både sluss och inplastning haft öppningar.

Hur stor andel av fakturan anser ni är rimligt att betala när dem inte sanerar enligt föreskrifterna som finns?
Inte ett öre, förens huset är saneras och klart och godkänt

J jeric.cire skrev:
Hur kan någon garantera att det inte läckt ut? (Om man inte tar prover dvs)

Jag har fått svaren jag behöver och input från flera personer gällande min fråga: hur andra skulle tänka kring betalning.
Då är ju det enkla svaret att ta asbestprover .
Är det asbest i resten av huset så får dom betala , både tester och sanering
är det inte asbest i huset så får du betala testerna, eftersom du påstår att det är asbest i resten av huset.

Ett asbesttest som du tar med en vanligt tejpbit och skickar in kostar ca 1400 kr /st

mvh

Plåtslagare med asbestcertifikat

• Gilla
Ulltand och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.