13 481 läst ·
72 svar
13k läst
72 svar
Saneringsfirma har slarvat - vad betalar jag?
Sida 1 av 5
Hej! Har haft en saneringsfirma här för att sanera asbets inomhus. Rummet som sanerades har inte täckts tillräckligt. Plast har släppt i flera hörn och det finns flera 10x10cm stora hål - vilket innebär rena öppningar till resten av huset. Dessutom finns det öppningar i slussen.
Hela anledningen att man väljer en saneringsfirma med tillstånd, ID06 och dylikt för att hantera asbets är ju för att slippa asbetsdamm i ens hus.
Jag vill inte ha en diskussion hur farligt eller ofarligt det är att både sluss och inplastning haft öppningar.
Hur stor andel av fakturan anser ni är rimligt att betala när dem inte sanerar enligt föreskrifterna som finns?
Hela anledningen att man väljer en saneringsfirma med tillstånd, ID06 och dylikt för att hantera asbets är ju för att slippa asbetsdamm i ens hus.
Jag vill inte ha en diskussion hur farligt eller ofarligt det är att både sluss och inplastning haft öppningar.
Hur stor andel av fakturan anser ni är rimligt att betala när dem inte sanerar enligt föreskrifterna som finns?
Säg att du inte vill betala en krona för den misslyckade asbestsaneringen. Avvakta firmans reaktion.J jeric.cire skrev:
Asbest.
Jag tror att de kommer att avvisa alla krav från TS med motiveringen att -det inte gör något skillnad eller -vi har utför arbetet på ett professionellt sätt eller båda😀.
Då får TS välja att ta strid. Det enkla vore att inte betala något alls, då firman har slarvat med sin kärnverksamhet.
Men ha alltid en plan-B i handväskan. Vad göra ifall de blankt vägrar.
Måste ändå tillägga att praktiskt har det ingen betydelse.
Då får TS välja att ta strid. Det enkla vore att inte betala något alls, då firman har slarvat med sin kärnverksamhet.
Men ha alltid en plan-B i handväskan. Vad göra ifall de blankt vägrar.
Måste ändå tillägga att praktiskt har det ingen betydelse.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Id06 är ju inget riktigt kvitto på kvalifikationer, Tom. Jag har ett id06 😆
Asbest
Asbest
... Som det står i många trådar så har de själva rätt att åtgärda ev. brister innan du gör avdrag. En städning/sanering av huset bör de göra om det kommit in damm/asbest.
Om de nekar dig detta och ni inte kan komma överens så är det rimligt att du håller inne det belopp en sådan städning/sanering kostar.
Att nu hålla inne med ett belopp utan att ge de möjligheten att åtgärda är inte ok.
Om de nekar dig detta och ni inte kan komma överens så är det rimligt att du håller inne det belopp en sådan städning/sanering kostar.
Att nu hålla inne med ett belopp utan att ge de möjligheten att åtgärda är inte ok.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Hur vet du att det läckt ut asbest damm i resten av huset ?
Inte ett öre, förens huset är saneras och klart och godkäntJ jeric.cire skrev:Hej! Har haft en saneringsfirma här för att sanera asbets inomhus. Rummet som sanerades har inte täckts tillräckligt. Plast har släppt i flera hörn och det finns flera 10x10cm stora hål - vilket innebär rena öppningar till resten av huset. Dessutom finns det öppningar i slussen.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Då är ju det enkla svaret att ta asbestprover .J jeric.cire skrev:
Är det asbest i resten av huset så får dom betala , både tester och sanering
är det inte asbest i huset så får du betala testerna, eftersom du påstår att det är asbest i resten av huset.
Ett asbesttest som du tar med en vanligt tejpbit och skickar in kostar ca 1400 kr /st
mvh
Plåtslagare med asbestcertifikat