Hejsan,

Håller på att riva en utbyggnad till en gammal lada som troligen är byggd på 70-talet.

Taket som börjat rasa in har en form av takpapp med kupor? Har även hittat takskivor av eternit som ligger på hög i ladan, men dessa är ju helt annorlunda mot "pappen" på taket. Det på taket är mjukt i formen och böjlig. Kan det innehålla asbest tro?

Ska skicka in ett prov men kanske är jag ute och cyklar som lekman 😅

Bifogar bilder på en bit. Gamla, böjliga takpappsbitar med kupor, delvis täckta av mossa, på en trave vass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bit av vågig takpapp med grönt ytskikt och svart undersida, liggande på ett underlag av stråmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det där är Onduline. Innehåller ingen asbest utan är bitumenindränkt fibermaterial. Inte ens de riktigt gamla som är över hundra år innehåller något farligt. Bör dock lämnas i ”tjärpappsbingen” på ÅV-stationen.

• Gilla
Krabbeluring och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det där är Onduline. Innehåller ingen asbest utan är bitumenindränkt fibermaterial. Inte ens de riktigt gamla som är över hundra år innehåller något farligt. Bör dock lämnas i ”tjärpappsbingen” på ÅV-stationen.
Tusen tack för svar! Nu googlade jag på Onduline och såklart är det just det. Har aldrig stött på materialet tidigare nämligen.

Då kan jag fortsätta riva 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.