Hejsan,
Håller på att riva en utbyggnad till en gammal lada som troligen är byggd på 70-talet.
Taket som börjat rasa in har en form av takpapp med kupor? Har även hittat takskivor av eternit som ligger på hög i ladan, men dessa är ju helt annorlunda mot "pappen" på taket. Det på taket är mjukt i formen och böjlig. Kan det innehålla asbest tro?
Ska skicka in ett prov men kanske är jag ute och cyklar som lekman 😅
Bifogar bilder på en bit.
Håller på att riva en utbyggnad till en gammal lada som troligen är byggd på 70-talet.
Taket som börjat rasa in har en form av takpapp med kupor? Har även hittat takskivor av eternit som ligger på hög i ladan, men dessa är ju helt annorlunda mot "pappen" på taket. Det på taket är mjukt i formen och böjlig. Kan det innehålla asbest tro?
Ska skicka in ett prov men kanske är jag ute och cyklar som lekman 😅
Bifogar bilder på en bit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det där är Onduline. Innehåller ingen asbest utan är bitumenindränkt fibermaterial. Inte ens de riktigt gamla som är över hundra år innehåller något farligt. Bör dock lämnas i ”tjärpappsbingen” på ÅV-stationen.
Tusen tack för svar! Nu googlade jag på Onduline och såklart är det just det. Har aldrig stött på materialet tidigare nämligen.Johan Gunverth skrev:
Då kan jag fortsätta riva 😁
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan detta gråa lim/fästmassa innehålla asbest? Och vilken typ av golvb
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Kan dessa rör i garderoben innehålla asbest?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Bor i ett hus byggt 1947 undrar om väggputsen kan innehålla asbest
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur