Jag ska riva gammalt klinkers som suttit sen nån gång på 70 talet tror jag. Finns det risk för asbest i klinker eller fixet? Hur går jag till väga för att göra detta säkert?
Tack på förhand!

• En borttagen klinkerplatta från ett gammalt golv, avslöjande fix och undergolvsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Bryt loss lite fix och fog och stoppa i en påse. Lämna in på ortens företag för analys.

• Gilla
Okunnige
  • Laddar…
Satsuki
Har aldrig hört att det finns asbest I klinker, däremot kan det finnas i fog eller fix.
Inget av det behöver damma så mycket, men som alltid där man river (oavsett om det finns asbest eller inte) ska man vara rädd om sina lungor och använda bra andningsskydd.

Har fö rivit de flesta golv i ett hus byggt 76 utan att lämna in något på analys med normalt säkerhetstänk och efter riskanalys….

Enl boverket använde man främst asbest mellan 1940-1970, förbjöds helt 1982, men började fasades ut redan under 70-talet.

Satsuki KristinaRT skrev:
Har aldrig hört att det finns asbest I klinker, däremot kan det finnas i fog eller fix.
Inget av det behöver damma så mycket, men som alltid där man river (oavsett om det finns asbest eller inte) ska man vara rädd om sina lungor och använda bra andningsskydd.

Har fö rivit de flesta golv i ett hus byggt 76 utan att lämna in något på analys med normalt säkerhetstänk och efter riskanalys….

Enl boverket använde man främst asbest mellan 1940-1970, förbjöds helt 1982, men började fasades ut redan under 70-talet.
Okej tack för svar.
Jag antar att det kommer damma en del när jag behöva slipa o få bort fixet. Eftersom jag har barn o familj hemma samtidigt är det dumt att riskera.
Om det visar sig innehålla asbest, vad gör jag då?

BirgitS
Arbetsmiljöverket har anvisningar för hur man river asbest på ett säkert sätt.
Eller så får klinkern ligga kvar.

• Gilla
Okunnige
  • Laddar…
Satsuki
O Okunnige skrev:
Okej tack för svar.
Jag antar att det kommer damma en del när jag behöva slipa o få bort fixet. Eftersom jag har barn o familj hemma samtidigt är det dumt att riskera.
Om det visar sig innehålla asbest, vad gör jag då?
Tja, det beror på vem du frågar och vem du är.
Frågar du ett företag som arbetar med att sanera asbest säger de att du ska anlita dem och betala mycket pengar.
Annars kan man läsa arbetsmiljöverkets anvisningar MEN hålla i minnet att de är tänkta för personer som jobbar med detta, dvs exponerar sig varje dag.

Jag personligen skulle minimera dammbildning genom att välja metoder som inte dammar (typ arbeta manuellt isf maskiner och använda maskiner med sug om möjligt, alt ha en dammsugare igång bredvid), fukta ytorna, evt måla ytor för att bilda damm. Tejpa för dörrar så dammet inte når övriga huset. Ett bra andningsskydd typ halvmask fr 3M med rätt filter och engångsoverall.
Med tanke på hur det dammar när man drar upp klinker hade jag gjort exakt likadant oavsett om det fanns asbest i golvet eller ej. Kisel är ingen höjdare att andas in det heller…

• Gilla
nivv och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.