Har aldrig hört att det finns asbest I klinker, däremot kan det finnas i fog eller fix.
Inget av det behöver damma så mycket, men som alltid där man river (oavsett om det finns asbest eller inte) ska man vara rädd om sina lungor och använda bra andningsskydd.
Har fö rivit de flesta golv i ett hus byggt 76 utan att lämna in något på analys med normalt säkerhetstänk och efter riskanalys….
Enl boverket använde man främst asbest mellan 1940-1970, förbjöds helt 1982, men började fasades ut redan under 70-talet.
Inget av det behöver damma så mycket, men som alltid där man river (oavsett om det finns asbest eller inte) ska man vara rädd om sina lungor och använda bra andningsskydd.
Har fö rivit de flesta golv i ett hus byggt 76 utan att lämna in något på analys med normalt säkerhetstänk och efter riskanalys….
Enl boverket använde man främst asbest mellan 1940-1970, förbjöds helt 1982, men började fasades ut redan under 70-talet.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Okej tack för svar.KristinaRT skrev:
Har aldrig hört att det finns asbest I klinker, däremot kan det finnas i fog eller fix.
Jag antar att det kommer damma en del när jag behöva slipa o få bort fixet. Eftersom jag har barn o familj hemma samtidigt är det dumt att riskera.
Om det visar sig innehålla asbest, vad gör jag då?
Tja, det beror på vem du frågar och vem du är.O Okunnige skrev:
Frågar du ett företag som arbetar med att sanera asbest säger de att du ska anlita dem och betala mycket pengar.
Annars kan man läsa arbetsmiljöverkets anvisningar MEN hålla i minnet att de är tänkta för personer som jobbar med detta, dvs exponerar sig varje dag.
Jag personligen skulle minimera dammbildning genom att välja metoder som inte dammar (typ arbeta manuellt isf maskiner och använda maskiner med sug om möjligt, alt ha en dammsugare igång bredvid), fukta ytorna, evt måla ytor för att bilda damm. Tejpa för dörrar så dammet inte når övriga huset. Ett bra andningsskydd typ halvmask fr 3M med rätt filter och engångsoverall.
Med tanke på hur det dammar när man drar upp klinker hade jag gjort exakt likadant oavsett om det fanns asbest i golvet eller ej. Kisel är ingen höjdare att andas in det heller…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden