N
Rejäl skrev:
Ja om kunden då inte betalar och bestrider fakturan så får ju företaget det kämpigt?
Ja så är det. Tråkigt om det är ett seriöst företag. Men det är ju tyvärr en av riskerna med att vara företagare. Men är man seriös och har skött sitt så har man ju stora möjligheter att kräva in pengarna. Det kräver ju mera jobb förstås

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har mätt professionellt för asbestfiber i luft och det finns ofta inga. Vad har du för grund för ditt motsatta påstående?
Att ditt mätinstrument inte kan detektera så små halter av asbestfiber alternativt storleken på fibrerna som finns i luften.
Vi talar om enstaka fiber per m3.
Om du jobbar professionellt med detta vet du väl dagens gränsvärde ?
O,1 fiber per cm3, som sänks till 0,01 fiber per cm3 den 21/12 i år, men det nya gränsvärdet är 10000 fiber per m3, påstå inte att ditt instrument kan detektera ett enstaka fiber i en kubikmeter luft.

Redigerat:
P
Rejäl skrev:
Menar du 2024 eller tidigare?
Vet du inte vilket år det är ?

P
P Peter787 skrev:
Vet du inte vilket år det är ?
Den nya lagen börjar gälla ifrån 21/12-25 alltså den är inte gällande än..

Luftgränsvärde anges i AFS 2023:14 om gränsvärden för luftvägsexponering i arbetsmiljön. Sänkningen sker i två steg. Från den 21 december 2025 ska gränsvärdet för asbest i ett första steg sänkas från 0,1 fiber/cm3 till 0,01 fiber/cm3

https://www.av.se/globalassets/file...vensutredning_afs_2023_13_och_afs_2023_15.pdf

Redigerat av moderator:
P Peter787 skrev:
Att ditt mätinstrument inte kan detektera så små halter av asbestfiber alternativt storleken på fibrerna som finns i luften.
O,1 fiber per cm3, som sänks till 0,01 fiber per cm3 den 21/12 i år, men det nya gränsvärdet är 10000 fiber per m3, påstå inte att ditt instrument kan detektera ett enstaka fiber i en kubikmeter luft.
En mätning fungerar som så att man pumpar en större mängd luft genom ett filter under många timmar och sedan räknad man asbest fiber i mikroskop på labbet. Jag tror där det är fullt möjligt att räkna även enstaka fibrer per m3 luft.

För mätningen mot det nya gränsvärdet behöver man då alltså bara förlänga pumptiden alternativ använda ett pump med större flöde,

P
Rejäl skrev:
Den nya lagen börjar gälla ifrån 21/12-25 alltså den är inte gällande än..

Luftgränsvärde anges i AFS 2023:14 om gränsvärden för luftvägsexponering i arbetsmiljön. Sänkningen sker i två steg. Från den 21 december 2025 ska gränsvärdet för asbest i ett första steg sänkas från 0,1 fiber/cm3 till 0,01 fiber/cm3

[länk]
Du har lite problem med läsförståelsen ser vi.

Mitt inlägg #62:

Vilket gränsvärde anser "Rejäl" gäller idag (innan 21/12 2025) ?

P
Ulltand Ulltand skrev:
En mätning fungerar som så att man pumpar en större mängd luft genom ett filter under många timmar och sedan räknad man asbest fiber i mikroskop på labbet. Jag tror där det är fullt möjligt att räkna även enstaka fibrer per m3 luft.

För mätningen mot det nya gränsvärdet behöver man då alltså bara förlänga pumptiden alternativ använda ett pump med större flöde,
Om vi fokuserar på kommande gränsvärde som blir 0,01 fiber per cm3, dvs 10000 fibrer per kubikmeter är gränsen.
Att då tro att man kommer att försöka hitta ett enskilt fiber i en kubikmeter filtrerad luft tror jag är helt orealistiskt ekonomiskt sett och baserat på gränsvärdet helt onödigt.

Att öka pumptiden med en faktor 10 kommer öka kostnaden för mätningen rejält, att öka flödet med en faktor 10 lär vara tekniskt möjligt, men bättre analysmetoder eller nya maskiner är nog lösningen.

Redigerat:
Undertryck gör underverk. "Råkade" måla ett microcementgolv med en tvåkomponents sealer för utomhusbruk på nedervåningen, det stank irejält hela husets alla våningar.

Rummet som målades ligger intill en klädkammare med mekanisk frånluft, jag plastade in och tejpade skarvarna så att de rummen blev mer eller mindre (inte helt) täta och lukten försvann verkligen helt.

Men lite hål fick jag ha i plasten så att det kom in någon luft annars drogs tejpen bort från väggarna.

N Niq skrev:
Ja så är det. Tråkigt om det är ett seriöst företag. Men det är ju tyvärr en av riskerna med att vara företagare. Men är man seriös och har skött sitt så har man ju stora möjligheter att kräva in pengarna. Det kräver ju mera jobb förstås
Just i detta fall (jag är TS) som har jag både bildbevis på deras slarv/felaktigheter men framförallt ljudinspelning där ansvarig själv vid en handfull tillfällen erkänner att hans anställda gjort fel, brutit emot föreskrifter, säkerhetsrutiner och hälsorutiner. Så i detta fall, handlar det inte om en jobbig och krävande kund som har helt fel 👍🏻

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N
J jeric.cire skrev:
Just i detta fall (jag är TS) som har jag både bildbevis på deras slarv/felaktigheter men framförallt ljudinspelning där ansvarig själv vid en handfull tillfällen erkänner att hans anställda gjort fel, brutit emot föreskrifter, säkerhetsrutiner och hälsorutiner. Så i detta fall, handlar det inte om en jobbig och krävande kund som har helt fel 👍🏻
Det var inte riktat till dig personligen det var mer allmänt. Du verkar bara ställa krav på att få det du betalat för och det ska man göra.

J jeric.cire skrev:
Hur kan någon garantera att det inte läckt ut? (Om man inte tar prover dvs)

Jag har fått svaren jag behöver och input från flera personer gällande min fråga: hur andra skulle tänka kring betalning.
det räcker med en asbestfiber för att bygga en tumör i lungan, saneringen måste vara 100%, betala ingenting.

• Haha
skyisthelimit och 1 till
  • Laddar…
A allan51 skrev:
det räcker med en asbestfiber för att bygga en tumör i lungan, saneringen måste vara 100%, betala ingenting.
Det finns inga 100% av någonting. Det missas alltid något.

A allan51 skrev:
Ett sådant påstående vore ju bra att backa upp med en trovärdig källa..

• Gilla
jliljeha
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.