Hej!

Jag och min man köpte ett hus för 6 månader sen. 1½ plans hus med platta på mark med syllar i ytterkanterna, inget uppreglat golv, utan våra golv ligger direkt på betongen.

Trots syllbyte och byte av gips och isolering luktar där "syll" i huset. Lukten sätter sig i kläderna och vi har ständigt denna doft i nästan. Doften går t.o.m upp på ovanvåningen :-(
Vi har haft ute OBM-gruppen/Villaklimat som konstaterat att sylldoften har smittat av sig till betongen i ytterkanterna. Dom tog även prover under hjärteväggen och på alfaboarden (eller vad det heter) men där luktade det inget.
Vi väntar nu på offert från OBM-gruppen på ventilerad platonmatta och jag MÅSTE få höra glädjande historier om att detta är något som hjälpt andra. Vi kan inte precis lägga typ 100 000:- också hjälper det inte......
Jag har läst om andra alternativ som att fungicidbehandla plattan, slipa på betongen etc. men vi har inte tid och råd att mixtra med metoder som kanske inte hjälper.
Efter att mattan är lagd så kommer OBM-gruppen släppa en "bomb" av nåt slag för att ta bort resterande dofter, nån sorts "bomb" där vi inte kan vara hemma på 24 timmar.

Som sagt, glädjande historier emottages.

OCH så vill ja säga till er som är på väg att köpa hus med tryckta syllar: Bara för att syllen är bytt betyder det inte att doften försvinner. Ska ni besiktiga ert hus inför ett husköp så rekomenderar jag att ta ut en fuktexpert direkt istället för Anticimex och deras "ockulärbesiktningar" som inte ger så värst mycket. Mitt tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.