Har fått reda på att jag har ett årsmedelvärde på 460 Bq/m³ i kåken. 350 (+/-50) på boplan och 580 (+/-80) i källarutrymmet.

Man kan ju söka bidrag från länsstyrelsen om åtgärder men vem kontaktar man för att ta reda på vilka åtgärder som är bäst att göra? Och vad kan en sådan konsultation gå på ungefär? Någon här som har gjort detta och vet lite mer än bara gissningar :)

Här har du lite mer info i ämnet: http://www.radonguiden.se/ Där står bl a " På Strålsäkerhetsmyndighetens webbsida, finns en förteckning över sådana företag i trakten där du bor. Även kommunens miljö- och hälsokontor har ofta sådan information." Där finns även länk till Boverkets hemsida som har mycket information. I mitt fall bad jag en fastighetsmäklare som jag känner att rekommendera en konsult. Konsulten i fråga gjorde en kostnadsfri konsultation vilken mynnade ut i en offert. När du söker bidraget är ett tips att endast söka bidrag till material. Arbetet kanske du vill söka ROT-avdrag för. Du kan också själv göra arbete har jag fått veta från min länsstyrelse. Jag har inte satt igång med mina åtgärder än då jag måste slutföra andra renoveringsarbeten först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.