M
mo_et: Kan väl börja med att säga jag är väl medveten om att det här inlägget låter lite överspänt och nojigt. Bor i ett annat EU-land än sverige och vet inte om säkerheten här är samma som hemma. Tvärsöver gatan revs en byggnad ca tre månader innan jag flyttade in och för någon vecka sedan schaktades de sista rivningsdelarna bort. Finns det någon risk att asbestdamm ligger kvar på
0 svar · 1,3k läst
harry73
harry73: I ett sovrum vill man ha tilluft, så att man får 'ny' utomhusluft i rummet och inte 'gammal' inomhusluft. Om ni sover med öppet fönster suger frånluftsdonet luften direkt från fönstret till frånluftsdonet utan att det gör mycket nytta i resten av huset.
4 svar · 4,8k läst
S
Sailorman: Hej och välkommen. Om det sitter i en innervägg och inte luktar eller är fuktigt håller jag med "verktygsgurun". Det verkar som om någon varit dumsnål och använt fuktskadat material.
2 svar · 2,6k läst
·
H
hås: Så här ett par dagar senare har jag nog kommit underfund med hur gammal obränd lera luktar när det varit fuktigt, instängt och kanske fått en släng av mögel. Nu har det i varje fall luftat ur ordentligt och fukten fortfarande förhöjd men betydligt lägre än innan. Än doftar det inte helt friskt, men å andra sidan inte sjukt heller. Nu ska det putsas för glatta livet
7 svar · 6,7k läst
T
-Tobbe: Det luktar ingeneting om det nu, jag är mest orolig för eventuella mögelsporer. Mvh Tobbe
2 svar · 2,1k läst
E
eviljava: [citat] Är du orolig går det att lämna in en bit på analys. Kostar väl runt 500:- skulle jag gissa? Om det mot förmodan är asbest och det finns risk för att det sprids runt i bostaden gissar jag att din hyresvärd är skyldig att sanera (dock osäker på juridiken). Det finns många företag som sysslar med sådant. Googla på "asbestanalys" så kommer du att hitta... Om inte annat
5 svar · 2,1k läst
Sophie
Sophie: Om det är ett gammalt hus och skadan är upptorkad sedan länge och det är helt torrt behöver du egentligen inte göra något. Luktar det så byt ut de plankor som drabbats av mögel men möglet kan inte fortsätta sprida sig när det torkat.
1 svar · 1,9k läst
E
Egnahemsägare: Tack det verkar knappt en del konsulter veta, finns det att läsa på annat ställe? Varför blir det mest nu, det jag gissar att det är dålig ventilation och värmen knappt är på? Verkar sjunka nu med högre radiatorvärme.
7 svar · 7,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Elledningar över tomten är speciellt irriterande eftersom man inte får plantera några träd eller högväxande buskar inom ett avstånd av 4 meter från ledningen. Det problemet har jag, vilket gör att ungefär halva tomten är svår att göra någon bra trädgård av.
1 svar · 2,7k läst
M
Marive: Kolla om inte din kommun har radonkartor, ex. http://www.ostersund.se/boleva/miljoochhalsatillvardags/radon/radonkarta.4.1302fd331223646312b800016137.html
2 svar · 4,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Min teori är att det är en helt normal effekt av väderleken. Vet inte var du bor, men i vissa delar av landet har det varit en extremt blöt sommar och höst. Det har varit svalt, och så under förra veckan plötsligt värme och solsken. När den varma luften utifrån kommer in i ett svalt ouppvärmt garage så kondenserar fukten mot kyligare ytor. Och så blir det mögel. Samma fenomen som
3 svar · 5,0k läst
T
Tallkott: Hej, Vi håller på och bygger ett varmgarage. Vi ska snart blåsa lösull på mellantaket. Vi har lagt vindskyddsskivor ända upp till plåttaket. Vindskyddsskivor andas ju nog men andas dom tillräckligt? Skulle man behöva såga bort lite av vindskyddsskivorna högst uppe så att det blir en springa mellan plåttaket och vindskyddsskivorna? Här är en bild på hur det ser ut för
0 svar · 1,5k läst
A
alex_pirat: Tackar för era svar! Huset ligger i Anderstorp, Småland. Priserna brukar ligga på detsamma men då för ett bra hus, men gillestuga samt bastu, vilket nästan de flesta hus har runt omkring. Så detta skall han ha mycket för.. Sen sätter vi in luftvärmepump, använder braskaminen sant kör ventilationssystemet med värmeåtervinning så elmätaren får jäklar i havet jobba... Mäklarens
5 svar · 3,0k läst
T
Tokyoboy: :) http://www.google.co.jp/search?rlz=1C1CHKZ_enJP440JP440&q=papercrete&um=1&ie=UTF-8&hl=ja&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=878&bih=429
19 svar · 3,2k läst
L
Linda & Martin: Hur gör man för att lägga in en bild? har ingen url adress till den.. Vi har en liknande "filt" i vårat garage som vi upptäckte när vi tog ut oljetanken förra veckan. Bergvärmeinstallatörern sa att den där får ni vara försiktiga med, det är asbest. Men vad han grundade det på vet vi inte, kanske stött på det tidigare?! Huset är byggt '41 och garaget är under huset, så den
1 svar · 3,6k läst
·
B
bibbif: [citat] Hehe, sitter som berget o suttit sen 1970
6 svar · 16,7k läst
bonkeman
bonkeman: Ok, man ska kanske inte ha övertro på den "opartiska" mäklaren. Däremot kanske de omnämnda årtalen vara en hjälp. Ibland oroar folk sig i onödan över ett hus byggt 1985.
4 svar · 4,2k läst
D
Decamber: Kom på det sen. Skönt att få bekräftat av någon annan dock.
6 svar · 7,5k läst
I
injonil: [citat] Knappast. På vilket sätt skulle detta vara ett konstruktionsfel? Att gräva ner asbest kan vara ett brott mot vår miljölagstiftning men det är inte ett dolt fel för fastigheten...
8 svar · 3,9k läst
Joel.I.A
Joel.I.A: Först flyttade jag sängen så att den inte stod mot väggen, som jag vet är en del fuktvandring i. Efter det såg jag dem i i sängen mer. Efter det körde jag en kur med radar i alla rum på sutterängplanet, och nu hittar jag inget som lever där nere längre. Kan tilläggas att rummet bara är gästrum. Luftfuktigheten på nereplanet ligger på runt 45% denna årstiden, men det blev nog mer
10 svar · 23,8k läst
R
rehnski: Har en på övervåningen. Dock så funkar det inte med pump i källaren pga värdelös planlösning. Dock har jag köpte lite nya element.
9 svar · 3,5k läst
F
Fröberg: Hej, Jag misstänker att jag har hittat ett gäng dammlöss vid några omålade fönstersmygare. Smygarna är av gipsskivor och har stått omålade över sommaren. Det första som händer i morgon bitti är en grundmålning och siliconfog. Jag hittar inget om att dessa bits, någon som vet? Vad met kam vi görs för att utrota dessa små rackare!?
0 svar · 3,2k läst
E
eviljava: Jag gissar att sådana system har temperaturmätare också (både ute och i grunden). Annars blir det ju mycket riktigt som du säger.
16 svar · 6,7k läst
·
S
Sailorman: Sundström har bra masker enligt mig. De passar bra och det finns mängder av olika filterkombinationer beroende på vad du ska skydda dig mot, därbland asbest. Henrik
3 svar · 2,5k läst
E
Egnahemsägare: Nu när det varit kalla nätter och soliga dagar har det gått upp över 100% till över 200.
8 svar · 1,6k läst
mexitegel
mexitegel: Kontakta miljökontoret i din kommun, om de inte mäter själva så kan de säkert hänvisa till någon som gör det.
5 svar · 6,2k läst
B
Blecktrumman: Jag är ingen expert och jag försöker inte på något vis förringa riskerna heller, bara belysa det överdrivna som har blivit med just eternit. Det är ju uppblåst till det faktum att folk knappt vågar se åt ett hus med eternit och riktigt så farligt är det inte.........Jag skulle nog tro att man får i sig mer skit av vanligt "lättmargarin".........men inte slutar folk äta det för
4 svar · 2,1k läst
G
gaia: aaaaach! Skönt att orsaken är hittat. Då var det bara skitsvamp och inte hussvamp :). Nu kan det bara bli bättre. Lycka till! gaia
16 svar · 7,1k läst
·
A
andersmc: Ja, en avfukatre kan göra stor skillnad.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.