D
Dr Fozz: Prova att slå med slägga. Jag släggade upp 15kvm, gick oerhört mycket snabbare än vad det hade gjort med bilmaskin.
7 svar · 9,9k läst
M
Moki: Vi har ett 2-plans stenhus med källare av lättbetong från '53. Vi slutförde vår radonmätning (mätte mellan 1/10-29/12-11) och fick årsgenomsnittsresultatet 220 bq/kvm3. Inte så tokigt med tanke på att det är självdrag i huset just nu. Vi har fått en första offert på radonsanering i form av FTX, med dragning även ner i källaren på ca 155000 kr av kan vi dra bort ca 25000 i rot.
22 svar · 19,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Hej Lordmetroid, gratulerar till den fina sjöutsikten! Och till att ha hittat den enda fläck av Sverige där kvällssolen är för varm d^_^b
6 svar · 3,7k läst
Consensus
Consensus: Du får nog beskriva hur huset är byggt. Det låter som det finns gott om köldbryggor, dvs byggnadselement med ingen eller undermålig isolering. Sitter det en ångspärr runt bostaden? Vem har projekterat bygget? Hur ser ventilationslösningen ut? Vad är det för vägg- och takkonstruktion?
1 svar · 5,9k läst
F
freddev: Det låter som att det är dammlöss.. jag har fått exakt samma.. fast jag har inte källare .. :P http://www.anticimex.com/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Damm-och-bokloss/ Här har du bild.. Dom är inte farliga på något sätt och finns där det är fuktigt .. vetefan varför jag har dom men antar att det är badrummet.. har sprutat radar längs listerna får
7 svar · 9,7k läst
C
Catrine H: Hej! Ny på forumet och husägare sedan ett år! Vi bor i ett stenhus från -38 och har märkt av köldbryggan den hårda vägen, dvs mögel på väggen bakom en soffa och ett par garderober. Vi vet att detta beror på den s.k köldbryggan, samt även luftfuktighet och temperatur. Jag börjar nu oroa mig över hur det ser ut eller kommer att se ut bakom väggskåpen i vårt splitternya kök!!
0 svar · 3,5k läst
I
Isabel76: [citat] Jag bli matt! Skönt att det ordnade sig för er,men det måste ha varit urjobbigt! Vi bör med andra ord förbereda oss för flytt under tiden huset åtgärdas,,,
6 svar · 2,9k läst
N
nonifo: Har för mig att det är ok att bygga in asbets, finns även regler i arbetsmiljölagarna kring hanteringen av asbets där man godkänner enstaka hål tex! Även hur man skall gå tillväga vid rivning osv, vilken typ av skyddsutrustning man bör ha.... Bla. Bla. Bla. , har själv gjort några hundra hål i asbetsskivor och är inte direkt nojjig! ;) det man bör vara försiktig är med skivor
20 svar · 8,6k läst
·
S
se38005: Jag fick ett bra tips för att undvika frusna komposter förra månaden. Om man har en kompost som INTE svalnar av uppåt, t.ex. har cylindrisk form, då kan man ta en frigolitskiva eller annat material som isolerar bra, och skära till ett inre lock som passar, och sen lägger man locket direkt på komposten. Om man har en kompost som smalnar av uppåt, vilket jag tror är det vanligaste,
20 svar · 8,6k läst
sir_erken
sir_erken: Golv och väggspån är original, samt golvet som låg på. Tapeten var den understa och fanns bara bakom listen, inte på väggarna. Nu lutar det åt att någon helt enkelt har tagit bort tapeter från väggen med hjälp av vatten och att detta har trängt in bakom listen? Kanske är naiv men hoppas på att försäkringsbolaget bekräftar det snart...
4 svar · 6,1k läst
·
Katarina_t
Katarina_t: Jag har ingen aning om vad det var för modell, det var något hyresvärden skötte. Den stod på 2-3 dygn iaf...
15 svar · 40,7k läst
A
Annyy: Tycker mitsubishin verkar bra alla fall enl råd och rön test, men det är ju från 2007. Dyr men det är den kanske värd? Nån som har en som kan bekräfta?
5 svar · 22,2k läst
S
se38005: Det som är lite märkligt är att SVD kan ta fram detta som en "nyhet", det har varit känt länge. LE-lampor, nästan som en religion.
2 svar · 2,0k läst
JPA666
JPA666: Det har inte varit en torktumlare installerad???
5 svar · 12,3k läst
T
tombe691: jag var lite inne på det spåret du nämner att det är sommaren som är den stora boven. På den avfuktare jag använder i tvättstugan ser jag att luften är fuktigare på sommaren när det är varmare ute. Har funderat på att komplettera med en soldriven panel som hjälper till att torka ur på sommaren eller så fort solen skiner, då kanske man inte behöver göra så mycket på vintern?
6 svar · 10,6k läst
V
vectrex: Luft rinner inte annat än att kall luft är tyngre än varm luft, detta har dock ingen betydelse i ditt fall utan det är enbart tryckskillnader som driver luften in eller ut. Du kan vara helt lugn!
1 svar · 2,2k läst
D
dsub: Vet egentligen ingenting om dessa saker men kan tänka mig att oregelbundenhet är något man skall sträva efter. Tex så ska man blanda material och tjocklekar hej friskt, då ljudvågor fortplantar sig genom materialen. Har själv extra ljudisolerade glas i fönstren och de bygger på att både rutorna är av olika tjocklek samt avståndet mellan dessa, detta för att ljudvågorna skall
1 svar · 1,7k läst
thesurfer
thesurfer: Fredrik, Thanks for your answer. The intention is to reduce the noise from the adjacent apartment. The wall between the apartments is a pre-fabricated concrete wall. I agree with you about the 'leaks' and where they are. I will seal them with Essve Akryl 135. I have a question to Lindab (will use their RdBX studs) about what type of glue to use on their runners (SKP Sena 4mm polyeten). If I am
2 svar · 1,9k läst
T
teamswix: Tejpad Byggplast över väggar å tak!:)
8 svar · 72,3k läst
Blindnit
Blindnit: [citat] Äggmannen vill alltid ha rätt men här står det faktiskt "Väggen i vardagsrummet angränsar till badrummet" Iofs kan ju badrummet ligga utomhus, det framgår lite dåligt men jag finner inte det som troligt.
4 svar · 14,2k läst
B
BigGitt: Det är klart att man inte häller ut eller svabbar med våt mopp! Vattnet används till att späda det övriga och fukta moppen. Därför bifogade jag länkar.
22 svar · 11,0k läst
Göran.W
Göran.W: Freonen är inte farlig från man hetar upp den till runt 550 grader för då bildas Fosgen som är direkt livsfarlig. Fosgen användes för övrigt som stridsgas under första världs kriget. När man river freon blåst skum om det nu är det är så är det normala skydds åtgärder dvs mun skydd om det dammar mycket. I rums temperatur är freonen helt ofarlig att andas in om det inte rör sig
13 svar · 7,4k läst
S
snuttensnatten: Eftersom det inte verkar finna tester typ SP, Lunds tekniska högskola eller liknande blir jag lite misstänksam. JA den som känner till ozonrenare vet också att det är självaste mr Tesla himself som uppfunnit den - 1900-talets mest fantastiska uppfinnare som även var fröet till world wide web men det är klart kanske någon lite teoretiker vid Lunds Universitet är bättre tyngd än så.
3 svar · 5,7k läst
Dalbotant
Dalbotant: Cool kamin! Hade gjort sig hemma hos mig!
23 svar · 7,7k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Det beror på hur känsliga ni är för mögellukt i garage. Om ni låter det mögelskadade materialet vara kvar så kommer det att lukta så fort det blir lite fuktig väderlek. Om ni vill förvara grejer i garaget så finns risk för att dessa tar åt sig lukt. Om ni bara har bilen och lite spadar och krattor där, så gör det förstås ingenting..... Är möglet bara ytligt så går det
1 svar · 2,1k läst
C
crille1: Har ett laminatgolv som verkligen behöver något ytskydd/finish. Det hela började med att jag märkte att golvet avgav lite formaldehyd, så jag tänkte jag kunde bona det med en gammal polish jag hade och att det skulle dämpa emissionerna. Men då polishen avgav något annat skit i luften beslöt jag för att ta bort den med en stark polishborttagare, och denna polishbort verkade tyvärr
0 svar · 1,3k läst
Consensus
Consensus: Det skall alltid vara undertryck i en bostad, annars går fukten baklänges i väggar och tak och man får mögel- och kondensproblem. Köparens undersökningsansvar är mycket omfattande. Även om du hittar mögel i huset så är det inget ovanligt att 30-åriga huskonstruktioner lider av sådana problem. Hade huset varit sprillans så hade det varit en annan sak. Och det spelar i sak ingen roll
6 svar · 4,7k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Eftersom det är i ett hörn skulle jag börja med att kolla stupröret på utsidan och vart det vattnet tar vägen. Omdränering av hela huset är kanske inte alls onödigt om det bara är ett stuprör som behöver fixas.
4 svar · 4,1k läst
·
R
ryabacken: Har du testat? det är väl vit rök, ser man den månne?
2 svar · 1,3k läst
B
BigGitt: [citat] För sent. De flesta är redan uppe i vardagsrummet. Utöver persienner...
45 svar · 12,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.