10 361 läst ·
15 svar
10k läst
15 svar
Mögel/kemiska emissioner? Frän lukt som känns i minnen och täppt näsa osv
Sida 1 av 2
Flyttade in i en tvåa för ca 2 veckor sedan. Upplever att det luktar tapet (lite träaktigt) då man precis går in i lägenheten. Ingen direkt äcklig doft. Har dock märkt att jag börjat bli dålig när jag är långa stunder i lägenheten och framförallt på natten. Blir täppt, får sveda i näsan och morgonhuvudvärk.
I badrummet har troligtvis föregående hyresgäster gjort hål i väggarna så nu finns det flera öppna hål i badrumsväggen. Hyresbolaget ska lägga silikon i hålen men jag oroar mig för att det redan kan ha blivit fuktskador och fukt ska ju tydligen göra att tapeter och trä släpper ut gifter. Så det är vad jag kan tänka mig är källan. Men eftersom jag känner av besvären i flera rum än bara badrummet så måste väl fukten ha spridit sig isåfall? Kan fukt verkligen sprida sig från badrum till resten av lägenheten?
Lägenheten tapetserades överallt förutom i badrummet för lite mer än ett år sedan.
I badrummet finns som sagt öppna borrhål och några buktar ut lite också.
Finns ett par gulaktiga fläckar på golvet i badrummet men vet att tidigare hyresgäster haft katt.
I sovrummet är det små bubblor på tapeterna på vissa ställen.
Återkommer med bilder senare.
Om det inte beror på detta, alltså fukten och därav tapet/trälukten och min nästäppa och huvudvärk så vad kan det bero på?
Är tvillinggravid också i v 23 och oroar mig extremt mycket för fostrens välmående.
Vad kan detta bero på och vad kan jag isåfall göra åt det??
Det är en hyresrätt från ca år 75
I badrummet har troligtvis föregående hyresgäster gjort hål i väggarna så nu finns det flera öppna hål i badrumsväggen. Hyresbolaget ska lägga silikon i hålen men jag oroar mig för att det redan kan ha blivit fuktskador och fukt ska ju tydligen göra att tapeter och trä släpper ut gifter. Så det är vad jag kan tänka mig är källan. Men eftersom jag känner av besvären i flera rum än bara badrummet så måste väl fukten ha spridit sig isåfall? Kan fukt verkligen sprida sig från badrum till resten av lägenheten?
Lägenheten tapetserades överallt förutom i badrummet för lite mer än ett år sedan.
I badrummet finns som sagt öppna borrhål och några buktar ut lite också.
Finns ett par gulaktiga fläckar på golvet i badrummet men vet att tidigare hyresgäster haft katt.
I sovrummet är det små bubblor på tapeterna på vissa ställen.
Återkommer med bilder senare.
Om det inte beror på detta, alltså fukten och därav tapet/trälukten och min nästäppa och huvudvärk så vad kan det bero på?
Är tvillinggravid också i v 23 och oroar mig extremt mycket för fostrens välmående.
Vad kan detta bero på och vad kan jag isåfall göra åt det??
Det är en hyresrätt från ca år 75
Förslagsvis kollar ni så att inte någon har tapetserat över friskluftsventiler...det har hänt i mer än en lägenhet i det här landet. Skulle tro att det rör sig om för dålig ventilation snarare än "emissioner".
Om ni har spaltventiler på fönsterna, kontrollera att dessa är öppna i maxläge.
Om ni har spaltventiler på fönsterna, kontrollera att dessa är öppna i maxläge.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Instämmer med Forbo, troligtvis är ventilationen igensatt... Jag började också bli täppt, nysa och få irriterade ögon för ca två veckor sen, du kanske är pollenallergiker?
Vi har kollat ventilationen och de är inte igensätta. Tilläggas kanske ska att jag ny blivit genomförkyld med halsont så kanske bara är en infektion! Hoppas verkligen på det. Lägger upp bilder senare under dagen på grejer i lägenheten jag finner suspekta, t.ex utbuktande tapet i sovrum och badrum, fläckar, sprickor med mera. Hoppas någon kunnig kan tolka bilderna.
Inte säker men det ser misstänkt ut. Vill inte skrämma upp dig i onödan men jag hade kollat upp det.
Eftersom att det ser ut som att badvattnet lätt kan skvätta ut där och väggen verkar sakna fuktspärr, så misstänker jag mögel. Tycker att fastighetsskötaren borde ha reagerat, men de slutar väl tänka efter x antal år
Eftersom att det ser ut som att badvattnet lätt kan skvätta ut där och väggen verkar sakna fuktspärr, så misstänker jag mögel. Tycker att fastighetsskötaren borde ha reagerat, men de slutar väl tänka efter x antal år