C
Skulle vilja avdramatisera förekomsten av husbock något för att mildra ev hjärtinfarkt eller stress liknande den som drabbade mig... Moderator: flytta gärna till ett lämpligare forum.

Köpte i maj 2011 ett mycket gammalt och i nedgånget skick, fritidshus eller om jag skall vara ärlig: ett FANTASTISKT läge.
Kåken i sig var inte mycket att orda om, sekelskifte tillbyggt i omgångar och mycket dåligt underhållet.
Vi tecknade Fritidshusförsäkring via Länsförsäkringar och av olika anledningar dröjde det 9 mån innan Anticimex och vi kunde hitta en fungerande tidpunkt för skadedjursbesiktning, obligatorisk för att Husbocksförsäkringen skulle gälla.

Jag kunde inte närvara vid besiktningen utan lämnade en nyckel till Anticimex och med posten på fredagseftermiddagen den veckan kom protokollet med texten: Pågående förekomst av husbock i Position 1.

Med 200 i puls googlade jag lösningar och alternativ för vårt älskade hus. Allt jag hittade var extremt och plågsamt dyra svar: från 100 000 till total rivning.... Anticimex öppnade på måndagsmorgonen och jag måste ha varit första man i kön.

Svaret löd: Position 1= vinden och angreppet är begränsat. Beräknad kostnad för åtgärd 3500:-......... Så snart angreppet är åtgärdat återtas det dessutom i den ordinarie Fritidshusförsäkringen.

Vad jag vill med mitt inlägg är bara att tona ner ev oro för andra, ett husbocksangrepp måste inte betyda död åt huset och ekonomiskt förintelse.

Om det fanns en gilla knapp skulle jag tryckt på den.

Påfallande ofta så är inte problemen större än att det bara är att fixa dom, utan mankemang.

Sent from my ST18i using Tapatalk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.