31 935 läst ·
10 svar
32k läst
10 svar
Spindlar i massor
Vi har huset fullt av spindlar. Eller njae kanske inte så farligt men vi har en hel del spindlar både i källaren, uppe på entréplan och på vinden. Kan de göra någon skada förutom att de producerar spindelnät som får dammas bort? Vad kan det bero på att så många spindar vill bo i just vårt hus? Bör man på något sätt bekämpa dem?
Tacksam för tips.
Tacksam för tips.
Hej Cissi.
Spindlar gör egentligen nytta, eftersom de i samtliga fall är rovdjur.
De äter alltså upp en massa andra kryp du har i huset.
Frågan kan då vara varför du har alla dessa andra kryp, som ofta är för små för att man skall se dem.
Dessutom, spindlar brukar trivas där det är lite fuktigt, lite för fuktigt för att det skall vara bra för dig och huset..
Köp/hyr/låna en fuktmätare och kolla.
/ Fredrik
Spindlar gör egentligen nytta, eftersom de i samtliga fall är rovdjur.
De äter alltså upp en massa andra kryp du har i huset.
Frågan kan då vara varför du har alla dessa andra kryp, som ofta är för små för att man skall se dem.
Dessutom, spindlar brukar trivas där det är lite fuktigt, lite för fuktigt för att det skall vara bra för dig och huset..
Köp/hyr/låna en fuktmätare och kolla.
/ Fredrik
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Oj, d lät ju inte bra med fukt. Jag är typ hyperkänslig när det gäller fukten. Jag har, till min sambos förtret, köpt en sån där fuktmätare som man kan mäta fukt i trä med. Vad bör riktvärdet ligga på i en innervägg? Alltså i råsponten. Vi håller på att renovera så råsponten är blottad på en del väggar så där skulle jag ju komma åt att mäta. Huset är ganska nyköpt och enligt besiktningsmannen var det torrt och bra i källaren(han borrade upp och mätte) på alla ställen utom ett. Det är under trappan och om jag tänker efter så är det nog där jag sett de flesta spindlarna. Det borde vi ju komma till rätta med när vi väl dränerar, blir kanske inte till sommaren men förhoppningsvis nästa.
Bör man införskaffa någon annan typ av fuktmätare än den jag har, alltså den för trä. Får med den kan jag ju inte kontrollera fukten i källarväggarna som är av betong.
Bör man införskaffa någon annan typ av fuktmätare än den jag har, alltså den för trä. Får med den kan jag ju inte kontrollera fukten i källarväggarna som är av betong.
På (lokal)radion i somras hade de bjudit in en kille från Boverket för att svara på frågan/påståendet:
"Ett hus med spindlar är ett friskt hus"
Han avfärdade det, men även att det skulle vara speciellt fuktigt i hus där spindlarna bor.
Så, låna en mätare för att få verifierat men jag tror inte du behöver vara speciellt orolig.
"Ett hus med spindlar är ett friskt hus"
Han avfärdade det, men även att det skulle vara speciellt fuktigt i hus där spindlarna bor.
Så, låna en mätare för att få verifierat men jag tror inte du behöver vara speciellt orolig.
Det enda man kan konstatera gällande spindlar är just att det finns en grogrund för dem om man har "massor".
Våra vanliga husspindlar som är rätt stora och i mitt tycke relativt otrevliga att ha runt sig trots att de gör stor nytta, äter alla kryp som är mindre än dem själva men främst kryp i storleken vi inte ser.
Små kryp finns alltid kring oss, men har man "massor" med spindlar har man relativt mycket småkryp och dessa kan vara indikatorer på att man har något problem eller bara lite ostädat.
/Peter
Våra vanliga husspindlar som är rätt stora och i mitt tycke relativt otrevliga att ha runt sig trots att de gör stor nytta, äter alla kryp som är mindre än dem själva men främst kryp i storleken vi inte ser.
Små kryp finns alltid kring oss, men har man "massor" med spindlar har man relativt mycket småkryp och dessa kan vara indikatorer på att man har något problem eller bara lite ostädat.
/Peter
Ja asså ostädat kan jag skriva under på att det är (vi håller på att renovera så huset är fylld av byggdamm) och var. Köpte huset av en äldre dam som inte hållit speciellt rent omkring sig. Sen att det är massor, ja allt är ju relativt. Kanske en handfull som vi sett och som envisas med att spinna nya nät där vi precis har tagit bort dem. Typ under trappan, ventilen i badrummet, ett av hörnen i taket i vardagsrummet...
Jag trodde att spindlar var ett tecken på att det inte är särskilt fuktigt. Är det fel?Tornhill 2 skrev:
Vi hade tidigare en del gråsuggor i källaren. Sedan ställde vi ner en avfuktare och alla gråsuggor försvann, men nu bor där några spindlar istället. Jag plockar bort någon ibland, men de verkar själva reglera antalet sinsemellan
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Japp, helt fel. Fick oxå det svaret när vi började stöta på dessa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stor_husspindel
Problemet med den teorin var bara att vi just hittat en ganska omfattande fuktskada...
Försäkringsbolaget tyckte att städning, särskilt med lite extra doftande rengöringsmedel skulle göra susen, då spindlar inte gillar när det är rent.
Vi träffar dock alltid på dem så här års och det verkar vara hanarna som är ute och jagar brudar och då blir lite förvirrade. Ungefär som hos människosläktet alltså.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stor_husspindel
Problemet med den teorin var bara att vi just hittat en ganska omfattande fuktskada...
Försäkringsbolaget tyckte att städning, särskilt med lite extra doftande rengöringsmedel skulle göra susen, då spindlar inte gillar när det är rent.
Vi träffar dock alltid på dem så här års och det verkar vara hanarna som är ute och jagar brudar och då blir lite förvirrade. Ungefär som hos människosläktet alltså.
Vad jag hört så finns det spindlar som gillar fukt och andra när det är torrt, beror på vilken art det är och visar alltså inte på om man har fukt eller ej, om man då inte är spindelexpert och vet vad de trivs med för fuktighet.
I ett gammalt hus, som inte är byggt som en gummistövel (dvs supertätt) så får man räkna med lite spindlar nu och då. Som nämnts tidigare är det bra, om det inte blir för många, eller om man lider av spindelfobi.
Sedan beror det också på var huset ligger. Det är en avgrundsdjup skillnad i förekomst av djur (alla storlekar) mellan stad och land. I en stad är det i det närmaste "dött", det finns inget naturligt liv, bara människor, (och råttor får man anta). Ute på landet, och särskilt i närheten av djur/bondgårdar där finns det desto mera. Vi bodde en gång ett stenkast från en gård med kor, (stallet låg närmast, ca 50 m), hagen gränsade till vår trädgård. Kan säga att det fanns väldigt gott om flugor, och spindlar. Vill inte tänka tanken hur det skulle sett ut utan spindlarna... Såg/hörde/läste någon gång att om det inte vore för spindlar och fåglar så skulle flugorna bädda in jorden i ett flera meter tjock "täcke" av just flugor, så fort ynglar de av sig. Alltså är spindlar av godo, utom om de är för stora och på fel ställe vid fel tidpunkt...
Vi brukar sopa upp större exemplar inomhus med en vanlig sopborste + skyffel (gammaldags husmodershjälpmedel och som det har visat sig mycket praktiskt). Om man försiktigt skakar på skyffeln så kan inte spindeln klättra över kanten, tills man är utomhus och där tippar av spindeln.
I ett tidigare hus hade vi en stor husspindel i ett källarfönster. Vi lät den hållas för den käkade upp myror som försökte ta sig in. Det låg en knytnävsstor hög med tomma skal efter myror i hörnet av fönstret där den bodde.
Spindlar har så vitt jag vet inget att göra med huruvida ett hus är friskt eller inte. Till skillnad från rötsvampar och trägnagarinsekter så lever inte spindlar av trä.
Sedan beror det också på var huset ligger. Det är en avgrundsdjup skillnad i förekomst av djur (alla storlekar) mellan stad och land. I en stad är det i det närmaste "dött", det finns inget naturligt liv, bara människor, (och råttor får man anta). Ute på landet, och särskilt i närheten av djur/bondgårdar där finns det desto mera. Vi bodde en gång ett stenkast från en gård med kor, (stallet låg närmast, ca 50 m), hagen gränsade till vår trädgård. Kan säga att det fanns väldigt gott om flugor, och spindlar. Vill inte tänka tanken hur det skulle sett ut utan spindlarna... Såg/hörde/läste någon gång att om det inte vore för spindlar och fåglar så skulle flugorna bädda in jorden i ett flera meter tjock "täcke" av just flugor, så fort ynglar de av sig. Alltså är spindlar av godo, utom om de är för stora och på fel ställe vid fel tidpunkt...
Vi brukar sopa upp större exemplar inomhus med en vanlig sopborste + skyffel (gammaldags husmodershjälpmedel och som det har visat sig mycket praktiskt). Om man försiktigt skakar på skyffeln så kan inte spindeln klättra över kanten, tills man är utomhus och där tippar av spindeln.
I ett tidigare hus hade vi en stor husspindel i ett källarfönster. Vi lät den hållas för den käkade upp myror som försökte ta sig in. Det låg en knytnävsstor hög med tomma skal efter myror i hörnet av fönstret där den bodde.
Spindlar har så vitt jag vet inget att göra med huruvida ett hus är friskt eller inte. Till skillnad från rötsvampar och trägnagarinsekter så lever inte spindlar av trä.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden