7 617 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Kan huset ta skada när man har det kallt i oanvända rum?
Jag bor i ett hus(byggt 1996) med självdrag. Värmekällor: el-element och kamin(mitt i huset). Jag har två rum som jag använder väldigt lite och de ena knappast alls. Jag har börjat ha en temperatur kring +10 grader i det rummet som inte används och kring +15 i det som används väldigt lite. Innertaket i de båda rummen är av träpanel, golven i båda rummen är trägolv(av ca 25mm plankor) och väggarna är tapetserade. Jag har mätt luftfuktigheten i rummen de senaste dagarna och det har legat kring 45-50%. Jag antar att det sjunker en aning när det blir riktig vinter. Senaste dagarna har det bara varit kring -5 grader samt snöfall. Frågan: Kan huset ta skada(med skada menar jag risk för fuktskador eller andra skador som kall inomhustemperatur kan orsaka) av att ha så låg temperatur i två rum?
Är det varmare inne än ute lär det inte vara några problem. Har du uppvärmt i en del av huset kommer det nästan garanterat att vara varmare inne i hela huset än ute. I många hus fungerar det problemfritt att ha det helt kallställt också, men det påstås ibland att det kan bli problem med att saker möglar då. Det beror antagligen på var huset ligger med avseende på sol och vatten. Se bara till att det är plusgrader vid alla vattenrör.
Klicka här för att svara