peternicklas
peternicklas: Är nu ganska säker på att det är mjölbagge. Trodde det var spån som låg på golvet. Rakt ovanför hade vi ett paket med musli. Öppnade den och hällde ut innehållet på en bricka. Den är numera slängd i soporna. Tack.
2 svar · 19,9k läst
·
Y
Yrrol: Även mitt försäkringsbolag täcker detta i bostadshuset. Dock inte lantbruket där jag är drabbad. Jag fick rådet att avfukta byggnaden. Likt Sommartorparen skrev.
16 svar · 20,8k läst
·
M
Mell: [citat] Blev uppringd av en säljare och på frågan varför han ringde mobilen trots att de var anslutna till en branschorganisation för telemarketing och därför inte ska ringa mobilen så svarade han att det finns en oskriven regel att man kan ringa mobilen om det inte finns fast telefon att ringa... Jag tyckte att det inte kan finnas oskrivna regler som går över dom skrivna och påpekade
26 svar · 8,4k läst
B
brumbjorn: Eftersom impregnering hindrar röta, men inte stoppar fuktvandring, skulle översta skiktet i parketten skadas av fukt oavsett om underskikten klarade av en viss mängd fukt. Det du ser på bilden ser snarare ut som lim. Det kan vara vattenskyddat för att inte spill av vatten skulle förstört hela golvet. Vad limmet kan ha innehållit för något spännande som gör det grönt vågar man knappt
1 svar · 2,5k läst
·
H
hempularen: Om det är fördelaren som läckt, och den är installerad för 8 månader sedan så följer det inte reglerna i "säkert vatten", den skall vara installerad i fuktsäkert utrymme med skvallerrör till "ofarligt" rum. Dvs. det är inte fackmannamässigt utfört. Om det är någon koppling som inte hör till fördelaren så är det inget kardinalfel, mer än att den givetvis inte borde läcka.
2 svar · 2,5k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Det svarta tror jag är någon typ av underlagspapp....
2 svar · 5,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Liksom i vattentankar i olika sammanhang, t.ex. i fartyg. Ett sätt komma runt problemet är ju att måla tanken på insidan med t.ex. epoxyfärg. (Fast då får man kanske andra "gifter" i vattnet.)
6 svar · 4,2k läst
D
Drosen: Det är två rum på vardera 25 kvadratmeter det handlar om. Jag förstår inte vad du menar med tilluftsdonen. Enligt vad jag förstått så tätar man Nivellgolv mot väggar och trösklar så att luften som stiger upp genom plattan aldrig kommer in och blandas med luften i rummet innan den sugs ut. Du kanske menar att det finns två vägar att gå, Nivellgolv med mekanisk ventilation eller
4 svar · 8,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Har du sökt med Google? En snabb koll ger massvis med svar.
1 svar · 2,3k läst
Alfredo
Alfredo: Stålborste i vinkelslip borde fungera. Var dock beredd på att det dammar någonting över-ligt. Eller det dammar nog ännu värre än så när jag tänker efter... Beroende på var på skalan "möblerat finrum" till "kaosartad byggplats" din källare befinner sig så kan det nog damma för mycket för att vara ett alternativ.
3 svar · 2,4k läst
M
mehe: Det är 4 st skivor ca 1m*2,1m alla skivor är hela, jag tror att man lyfter ner dem hela och slår in den enligt instruktionen http://www.stockholm.se/ByggBo/Avfall-och-atervinning/Sortera-dina-sopor/Farligt-avfall1/Bestall-hamtning-av-avfall/
6 svar · 14,3k läst
·
svartöra
svartöra: Ser ut som en vanlig jordlöpare. Inget att oroa sig för, de är små i maten.
1 svar · 11,3k läst
·
E
eviljava: Förmodligen inga problem. De kommer säkert att dö ut. Skulle du upptäcka att "populationen" ökar eller att de vägrar försvinna kan du kontakta ditt försäkringsbolag. Skadedjursbekämpning brukar ju nämligen ingå i de flesta hemförsäkringar (utan självrisk). Ett tips till nästa gång du skall sätta upp lister: Använd smältlim tillsammans med konstruktionslimmet. Smältlimmet
1 svar · 3,5k läst
S
seniorkonsult: Från de åren kan det finnas i innervägg, t ex mellanväggar samt i fönsterbröstningar. Om du har grundmurar så antar jag det är källare. Lossa ett par ventiler och titta om materialet är blå- eller gråaktig. Kanske du kan hacka bort en bit. Det är annars ganska lätt (och säkrare) att mäta. Det finns små instrument som säkert kan hyras. Dessa mäter (indikerar) på 5 minuter.
2 svar · 9,7k läst
P
Proton: kanon, ska ta och kolla på Ikea se där
3 svar · 11,0k läst
·
G
gaia: rivningsjobb och kamp med fuktskador i ett hus man bor i är inget för allergiker, tycker jag. Hoppas ni kan anställa folk till de mest dammiga och besvärliga arbeten och kan vara borta medan det pågår. Betala hellre med pengar än med egen hälsa :) gaia
6 svar · 18,4k läst
P
Pherra: Tackar för svaret! Japp verkar vara träullit.
2 svar · 4,9k läst
Göran.W
Göran.W: Tack för hjälpen manner. Nu kan man sova tryggt igen utan att vara rätt att huset ätes upp :-)
5 svar · 4,8k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] OSB innehåller 5% lim och vax vilket framgår tydligt efter att man har envisats med att elda dem i en vedpanna. :D Spånplattor innehåller ungefär samma mängd lim och det är svårt att hitta skivor i den svenska handeln som avger mätbara mängder formaldehyd. EUs REACH-avtal har gjort sitt för att elimininera detta inom Europa. Svenska leverantörer var annars tidiga med att
3 svar · 6,5k läst
D
Davidw: Puh. Byggahus, tack för akuthjälp. Snabb identifiering och support.
13 svar · 13,3k läst
·
T
torparkalle: Man kan ta test på damm inomhus! http://www.anozona.com/
8 svar · 10,8k läst
T
TobiasGren: Saltutfällning känns som det mest logiska... och som torparkalle skriver så är det väldigt fuktigt i nämnda hörn... Även blindbotten ser medtagen ut precis som i ett annat hörn av grunden. se bild. [bild]
5 svar · 4,4k läst
·
S
Simba83: Försäkringsbolag kontaktade nu är det bara att invänta besiktningsmannen.
7 svar · 2,5k läst
·
A
alex86: [citat] Det är olagligt att ta ut vinst i ett renhållningskollektiv. Det ska vara noll-budget. Vi har ett kommunsammarbete som tagit fram http://www.rattipasen.se/ smidig sida om man inte vet vart man ska slänga sakerna. Vi har brännbart i röd och komposterbart i grön plastpåse. 80 liters kärl tömning varannan vecka kostar 1209 kr/år
11 svar · 7,9k läst
J
Josth: Hänga upp några genomblöta lakan på tvättlina i sovrummet varje kväll kan fungera. Annars en luftfuktare som t.ex.nr 40443 från kjell.com á 500kr. De plast/glas/keramik/metall-konstruktioner som hängs på elementen är för små för att göra skillnad. Bara att räkna med fysikboken uppslagen bredvid...
6 svar · 3,4k läst
Dalbotant
Dalbotant: [citat] Fiberduk, används till odling i alla möjliga syften. Duken är vit, löst sammanfogad så man kan ana vad som är på baksidan och har en massa fördelar. Den släpper igenom solljus, regn och sånt som är bra men stoppar allehanda skadedjur och även frost. Fantastisk grej det där, har mina odlingslådor täckt av den. Inte den gråa eller den tjocka alltså utan en tunn vit sak.
5 svar · 6,8k läst
B
SBH: mögel sporer finns i all luft. men vanligast är sot från ute luft som sagt. sjlälv brukar jag trycka in ett filter i all tillluft ventiler.
3 svar · 2,2k läst
·
D
Dea_34: Har nu testat med ättika men även klorin powerwash som rekommenderades mot mögel. Klorin var effektivare på det sättet att det tog all smuts också men båda fick väck mögellukten. /Dea
5 svar · 24,0k läst
S
shadowfire: Jag ser inget mögel på bilden, men jag skulle bli ytterst förvånad om du inte har påväxt på trät (syns oftast bäst i släpljus med ficklampa) ändå. Det är inte så mycket jobb att dra på lite borsyra själv på synligt virke eller hyra ett ozonaggregat och gasa rent lite sporer o annat trams.
5 svar · 5,5k läst
·
BiFuel
BiFuel: De där ämnena är ju aldrig bra att ha i inomhusmiljön, men det är svårt utan att veta mer. Halter, variation över tiden etc. Säg till när du hittat protokollet och kan hitta de uppmätta halterna.
9 svar · 9,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.