7 633 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Konstruktionsradon och akrylatfärg
Sant, det är en helt annan sak. Även här finns bra fakta att inhämta,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bakgrundsstrålning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stråldos
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Yrkesverksam/Vard/Patientdoser-vid-rontgen/
Enda anledningen att jag spammar med dessa publikationer/länkar är att ställa dessa risker i relation till saker som de flesta aldrig reflekterar över.
Till TS: jag tror att det har viss effekt att måla innerväggar med en tät färg, men tror inte det blir en väsentlig skillnad, såsom att sätta in FTX ventilation.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bakgrundsstrålning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stråldos
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Yrkesverksam/Vard/Patientdoser-vid-rontgen/
Enda anledningen att jag spammar med dessa publikationer/länkar är att ställa dessa risker i relation till saker som de flesta aldrig reflekterar över.
Till TS: jag tror att det har viss effekt att måla innerväggar med en tät färg, men tror inte det blir en väsentlig skillnad, såsom att sätta in FTX ventilation.
Jag menar självfallet inte att målningen skulle vara ett fullgott alternativ till ftx eller annan ventilationslösning. Men det jag förstått är att man kan få strålningen att välja en annan väg (ut genom ytterväggarna) genom att måla dem. Eventuellt kanske man kommer undan med en billigare ventilationsåtgärd om vi kan få ner värdena något. Dessutom ville vi ändå ha ett lager färg i rätt kulör på väggarna innan vi satte upp tapeterna om de skulle krypa något och för att inte putsen ska suga i sig allt limmet. Har inte hittat så hemskt mycket om detta så bestämde mig för att skriva logg även för andras skull. Synd bara att vi inte fick nån riktig långtidsmätning gjord innan vi började renovera. Kommer ju inte finnas några tillförlitliga data att jämföra. Men allt blir vad man gör det till och bollen är rund i vårt avlånga land.
Inte läst mycket om dem. Men av en radonsanerare fick jag höra att de var lite av en överprissatt bluffprodukt. Bättre att måla med två lager färg tyckte han om man vill göra en egen insats. Han vill ju dock sälja sina egna produkter så ta det med en skopa salt.bonkeman skrev:
Klicka här för att svara