Jag har anlitat en av de större och etablerade saneringsfirmorrna för att plocka ner eternitplattor i min källare.
Nu så här i efterhand har jag blivit riktigt skraj för att de gjort ett dåligt saneringsarbete. Anledningarna är många. Bland annat att de plockade ner inkapslingen och undertrycksfläkten direkt efter de lastat ner eterniten i påsarna (vad jag läste på arbetsmiljöverkets hemsida ska man vänta 4-12 h innan man slutar ventilera efter arbetet), att det var damm i luften då de plockat ner inkapslingen (jag var där inne utan någon form av skydd för att stämma av arbetet eftersom inkapslingen var hävd och saneringen avslutad - att nämna är att de den dagen då de städade redan plockat ner det mesta av innertaket - men det dammar ju likväl när det läggs ner i påsar förmodar jag), att det ser ut som de slarvat vid våttorkning av taket, att golvet ej var fuktigt som det borde varit om de våttorkat det, med mera.
Jag reagerade inte direkt eftersom jag har haft tilltro till företaget men har som sagt börjat fundera nu i efterhand.
Någon som har koll på vad företagen har för rutiner, är ovanstående enligt rutin och jag bara onödigt nojjig, borde de gjort på annat sätt? Vad bör jag vidta för åtgärder nu, överväger att ta dit en annan firma för provtagning av miljön där nere.
Jag känner mig sunkig i lungorna efter att ha varit där nere nu - säkert bara psykosomatiskt men ändå.
/
Johan
Nu så här i efterhand har jag blivit riktigt skraj för att de gjort ett dåligt saneringsarbete. Anledningarna är många. Bland annat att de plockade ner inkapslingen och undertrycksfläkten direkt efter de lastat ner eterniten i påsarna (vad jag läste på arbetsmiljöverkets hemsida ska man vänta 4-12 h innan man slutar ventilera efter arbetet), att det var damm i luften då de plockat ner inkapslingen (jag var där inne utan någon form av skydd för att stämma av arbetet eftersom inkapslingen var hävd och saneringen avslutad - att nämna är att de den dagen då de städade redan plockat ner det mesta av innertaket - men det dammar ju likväl när det läggs ner i påsar förmodar jag), att det ser ut som de slarvat vid våttorkning av taket, att golvet ej var fuktigt som det borde varit om de våttorkat det, med mera.
Jag reagerade inte direkt eftersom jag har haft tilltro till företaget men har som sagt börjat fundera nu i efterhand.
Någon som har koll på vad företagen har för rutiner, är ovanstående enligt rutin och jag bara onödigt nojjig, borde de gjort på annat sätt? Vad bör jag vidta för åtgärder nu, överväger att ta dit en annan firma för provtagning av miljön där nere.
Jag känner mig sunkig i lungorna efter att ha varit där nere nu - säkert bara psykosomatiskt men ändå.
/
Johan
Hej Johan,
Jag tar in offerter från olika asbestsanerare i Stockholm just nu och det vore intressant att höra vilka priser du fått in och vilket bolag detta var?
Praxis verkar ju vara att fläkten/Slussen är igång till dagen efter.
Mvh Peter
Jag tar in offerter från olika asbestsanerare i Stockholm just nu och det vore intressant att höra vilka priser du fått in och vilket bolag detta var?
Praxis verkar ju vara att fläkten/Slussen är igång till dagen efter.
Mvh Peter
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det var OCAB - Ironiskt nog valde jag dem för att de är etablerade vilket jag tänkte var en garanti för en bra och problemfri sanering. Istället för en bra och problemfri sanering vart det tvärtom och troligen det värsta hantverkararbetet jag involverats i. Då jobbet var så litet så tog jag det på löpande för 485 kr/timme. Enligt mina noteringar tog arbetet 12 arbetstimmar på plats (sen tillkommer självklart restid osv). Något som sanerarna tog tre dagar på sig efter en hel del sporadiska besök på arbetsplatsen (ena dagen kom en kille och jobbade i en timme), och som nu vållat problem eftersom de debiterat 25 arbetstimmar, hyra för fläkar över tre dagar etc.
Hur som helst så tog jag efter jag skrivit mitt förra inlägg hit en sakkunnig som dömde ut arbetet på flera punkter, däribland att de inte efterventilerat samt att de lämnat kvar synlig eternit på spikarna
de lämnat kvar i taket. OCAB tog på sig ansvaret för deras felaktigheter och följde mina krav på att de skulle sanera hela källaren pga spridningsrisken samt göra en luftprovtagning på ovanvåningen.
Jag har tidigare anlitat ISKAD för en mögelsanering och de var väldigt bra att ha och göra med, effektiva, duktiga och noggranna sanerare med höga säkerhetskrav kring själva arbetet. Möjligen är de något dyrare men jag skulle helt klart lägga pengarna där.
Hur som helst så tog jag efter jag skrivit mitt förra inlägg hit en sakkunnig som dömde ut arbetet på flera punkter, däribland att de inte efterventilerat samt att de lämnat kvar synlig eternit på spikarna
de lämnat kvar i taket. OCAB tog på sig ansvaret för deras felaktigheter och följde mina krav på att de skulle sanera hela källaren pga spridningsrisken samt göra en luftprovtagning på ovanvåningen.
Jag har tidigare anlitat ISKAD för en mögelsanering och de var väldigt bra att ha och göra med, effektiva, duktiga och noggranna sanerare med höga säkerhetskrav kring själva arbetet. Möjligen är de något dyrare men jag skulle helt klart lägga pengarna där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
