Ö
öringen: Låter lugnande
6 svar · 8,8k läst
·
Ö
K
Kaliz: [citat] Hej! Jag läste på mycket själv och funderade på att göra installationen själv, men säljaren tog på sig den kostnaden så en firma anlitades (jag var själv med och hjälpte till under arbetet dock). Radonet kommer ifrån marken under huset. En lös innervägg har lite blåbetong men inte så det ger nämnvärt tillskott (river den när jag renoverar badrummet om något år eller
6 svar · 4,5k läst
E
EndZone: Kan du ta en bild på en bagge och lägga upp här, eller är du redan helt säker på att det är just fuktbaggar det gäller?
1 svar · 7,1k läst
E
EndZone: Jag har ingen egen erfarenhet, men spontant känns det som att man åtgärdar problemet för stunden, men att det sedan återkommer. Läs gärna följande expertsvar på en liknande fråga: http://www.viivilla.se/experter/Fukt--Mogel/luftrenare-med-ozon-mot-mogel-3824
1 svar · 4,3k läst
A
Anders_Nilsson: Du har fattat galoppen. Gör inte i brallan över lite mögel utan täta läckaget, ta bort allt skadat material och laga igen. Sedan kan du pensla Boracol runt skadan för att stoppa möglet.
5 svar · 8,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Gevalia naturligtvis :) (Är det lördag så är det)
6 svar · 7,0k läst
D
dsub: Har en kamrat som monterade en halvbred spackelspade på ett sds-borr och satte i borrhammaren, vart grymt effektivt för att ta bort gammalt lim etc.
7 svar · 3,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Om du tänker på flugpennan är det risk att du blir besviken. På julas hemsida står det utgående. Finns ej i Halmstad. Utgått på Clas Ohlson. Kanske fortfarande finns här: http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Flugpenna
6 svar · 6,7k läst
·
S
Seglarvännen: [citat] den verkar vara ny sorptionsavfuktare i LFS sortiment och fanns inte för 2 år sedan vi installerade PD250... ser kraftfull ut och likt PD250 verkar den vara svensktillverkad. Vad är fördelarna med den? kan den avfukta med lägre elförbrukning/år jämfört med PD250?
27 svar · 42,6k läst
A
Alva10: Luftnippeln på elementet var de som läkte, en radie på ca 30 cm var det vatten på men jag såg det ganska fort så de han inte bli så mycket vatten. Får kanske ta och ta upp ett ¨hål med hålsågen å kolla men ja tror att de är rätt lugnt.
2 svar · 4,3k läst
raveper
raveper: Vilken enorm affärspotential jag ser framför mig. Radontränings center Radon öl Radon spa Radon bad Radon föreläsningar Radon smycken Källarvatten med radon.
9 svar · 6,0k läst
Globetrot
Globetrot: I vissa besiktningsdokument står det om gammal källare i generell riskkonstruktion. Besiktningsmän är inte så bra vissa tror, de missar en hel del enligt många trådar på nätet. Men orginaldränering från 60 talet......då antar jag att ni ändå räknat med att göra om det inom kort.
2 svar · 2,5k läst
P
Peppermannen: Tack Drosen, en mycket hjälpsam PDF :thumbup:
5 svar · 2,2k läst
F
Fredrik Å: Vilken hemsk historia. Jag lider verkligen med er. Fredrik
8 svar · 2,8k läst
bonnier
bonnier: [citat] Har också en sådan, införskaffad till "pumprummet" i källaren för drygt ett år sedan. Har funkat helt OK men jag har ingen koll på hur effektiv den är eller hur mycket den drar. Borde göra detta känner jag. Nu har även L/V värmepump införskaffats och installerats i samma lilla rum så temperaturen borde väl stiga i rummet och förhoppningsvis sänka RF. Ser att den kostar
12 svar · 13,1k läst
D
Dublin: Har nyligen köpt en sommarstuga som ska helrenoveras. Tidigare ägare var storrökare och det känns. Det verkar som en god idé att sanera med ozon innan man börjar med nya ytskick (men när det gamla är bortrivna). Nu har jag börjat kolla på att hyra ozon-generator men problemet är att jag inte har så nära till stugan - dessutom upptäckte jag att de inte var så dyra att köpa. Är det
0 svar · 4,3k läst
Snurre
Snurre: Flugpennan finns lite överallt att köpa, bl.a. på Jula http://www.jula.se/flugpenna-717042
7 svar · 23,3k läst
B
BeGe: http://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/190954-vad-ar-detta-tramask.html
1 svar · 8,9k läst
·
svartöra
svartöra: Timmerman skulle jag tro, http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6rre_timmerman. Tydligen inget skadedjur men det är förstås inte omöjligt att den har provsmakat lite ändå.
1 svar · 4,3k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Oj, det finns mycket att skriva om det. Och mycket har redan skrivits. Strålningsvärme påverkar t ex mycket, avsett lufttemperaturen. Lika så golvtemperaturen. Och tak temperaturen. Det har gjorts många studier på just det. Även drag och kallras spelar stor roll utan att de behöver påverka temperaturen i stort. Samma sak med temperaturskillnader. Sedan så spelar naturligtvis
1 svar · 2,6k läst
T
T.lindberg: Han verkar vara sur av någon anledning, jag föreslog lugnt och sansat olika alternativ och önskemål angående flytt av kap plats. Men det var nog kört redan innan. Jag köpte en obebyggd tomt bakom hans hus, där jag byggt ett garage. Så jag misstänker att hans "hemliga" bakgård blev lite synlig när jag sågade ner en massa träd för byggplatsen. Det är nog det som klämmer misstänker
8 svar · 4,6k läst
J
JockeG: Tack för svaret. Det var väl det jag ville höra, att det inte verkar vara nått väldigt otrevligt som hussvamp. Nåväl, nu är den borta i alla fall och det ligger nya fräscha brädor och ny takpapp istället. Det var väldigt vad varmt det blir att spika läkt när det är 29 grader och solen steker. Svart takpapp värmer... :D
2 svar · 2,3k läst
·
T
Timmy_r: [citat] Tack Matti_75, har du tips på någon bra och gärna billig mask?
2 svar · 1,4k läst
R
RobinD: Det slutade med analys på både golv och kakelfix/fog, båda negativa så det är bara att återgå till rivning som vanligt. Inget annat en vanliga skydd behövs denna gång.
10 svar · 41,1k läst
·
K
Kromo: Ibland är inte hjärnan pigg när man surfar i forumet :)
17 svar · 16,1k läst
·
Snigla
Snigla: [citat] Så sant så, men det är fortfarande "kul" att se vilka skillnader det är över året sett och mellan olika hus. Alla källare har ju olika förutsättningar (olika mycket fuktpåverkan utifrån, både genom material och genom insläpp av uteluft m.m.). Men mycket bra info om "fukt" i länkarna! Bra o ha och intressant att läsa! Tackar :) Ha en trevlig dag, MVH Sandra
2 svar · 3,0k läst
Snigla
Snigla: Tänkte bara säga att ni verkar ha tänkt i rätt banor.. när vi hörde oss ang vår mögeldoft i förra huset så var det aldrig självklart att doften skulle försvinna trots att vi tog bort det skadade/murkna träet osv och dränerade om.. dofter av alla slag kan tydligen sätta sig i betongen och är ju då (givetvis) svårare att bli av med.. men med mekanisk ventilation av golvet kunde
32 svar · 25,4k läst
Miles
Miles: Ok ... men om missfärgningen endast finns på framsidan av väggskivan borde inte det betyda att det inte gått in någon fukt/påväxt i isoleringen. Den ser ju schysst ut bakom plasten. Men nu blir jag ju tvungen att kolla upp det ändå ... :-/
15 svar · 10,2k läst
·
K
Komeda: Hej, gammal tråd, men jag är nyfiken på hur gick det med den här fastigheten? Fick ni se protokoll och papper på saneringen? Blev det något köp?
18 svar · 11,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.