1457g
1457g: Vi kommer inte längre i den här tråden. Låser nu. / moderator
161 svar · 16,8k läst
·
E
E87: Nä källaren är inte inredd vi har en vedpanna i ett rum och 3 tvättmaskiner i ett varav en fungerar.
21 svar · 6,9k läst
·
W
Walo: Mögel brukar vi tvätta med clorin och vatten. Yes brukar fungera om det inte sitter djupt. Smal bortste, typ nagelborste brukar funka bra! Bara att svabba på :-D
3 svar · 13,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej myrn, välkommen till forumet och grattis till husköpet! Det låter som om ditt hus inte lider av några fuktproblem alls. Det kan ju vara välbyggt, och byggt på bra mark, vilket betyder mycket. Jag har själv haft souterränghus byggt 1969. Bodde där 1998 - 2010. Källaren hade flytande golv med spånskiva på cellplast och plastmatta, och väggarna var uppreglade med board eller
3 svar · 4,7k läst
M
MSjöström: Hur går det?
6 svar · 6,7k läst
·
P
Nytt_anvarndarnamn_2014: Mitt förslag: Lyft undan några pannor runt skorstenen för inspektion. Ser ut att vara betongtegel så läkten kan vara rutten. Klä in hela skorstenen över nock, upp till kronan, med en hårdpressad 20mm isolerskiva typ (fasadskiva) fäst dom tillfälligt med silvertejp. Plåta in hela skorstenen, med huv över kronan och beslag ut över teglet. Klart! Skadorna i virket runt skorstenen har
5 svar · 8,7k läst
·
haavard
haavard: Att bygga i trä är ju inte det samma som att använda spånplattor, parkett, mjukfog, plast och glasull. Det är ett val man gör.
28 svar · 9,3k läst
·
V
Vixen: [citat] Ja, jag tycker också det verkar märkligt med fuktprov i en betongfasad - framförallt förstår jag inte vad man skulle kunan göra om fuktkvoten nu är för hög - förstärka betongfasaden ytterligare? :rolleyes: Jag funderar på om man var intresserad av fukten i innerväggarna (som nog är av lättkonstruktion) - kan det ha varit därför man går igenom yttre fasaden och sen inåt
3 svar · 2,8k läst
T
tornberg: Jag skickade in vass och en bit av virket. Eurofins i Uppsala gjorde analysen och de innehöll "kraftigt förhöjda värden" av bl.a. Streptomyces.
14 svar · 3,9k läst
Oldboy
Oldboy: Hur är källaren ventilerad? Gamla källare kan lukta typ "gamla källare". Som nämnts tidigare, det är svårt att beskriva lukter. Vet också av egen erfarenhet att temperatur har stor betydelse. Vi har en sadelkammare med uppreglat trägolv över fuktig grund. Den var inte färdigställd när vi flyttade in och den var allmänt ofräsch, och luktade, mest muspiss och knortar. Jag var rädd
34 svar · 12,7k läst
·
E
EndZone: Jag tror förvisso inte att hoppstjärtar är en särskilt svensk företeelse mer än någon annan, men det är inte alla som upptäcker så små insekter som dessa. Att betala 2000 Euro för att kontrollera ev. byggfel skulle jag avråda ifrån å det bestämdaste. Att vänta ett halvår bör knappast innebära sämre förutsättningar att hävda byggfel och jag är tämligen säker på att
18 svar · 56,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Här har hoppstjärtar (obs stavningen) behandlats: http://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/201833-sma-kryp-langs-listerna-hela-undervaningen.html?showAll http://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/221522-hoppstjartar-eller-dammloss-hur-bli-av-med.html
1 svar · 5,6k läst
Akahigi
Akahigi: En luftvärmepump med bra reningsfilter kostar väl typ 18 med installation. Då får du igen lite av kostnaden i billig värme. ;) Du kan ju börja med att testa en billig joniserare där det är som värst, alternativt ventilera det utrymmet med en fläkt ut. När det gäller luftrenare får det väl bli någon med ett HEPAfilter, skulle kolla på amazon.co.uk, kanske ha flera enheter istället
1 svar · 3,3k läst
Ö
öringen: kul att det löste sig
15 svar · 15,7k läst
·
I
Ingvald: Hej! Efter en mindre översvämning i ett kök pga baktryck i en köksavloppsstam (bostadsrätt) har frågan om bakterieprov uppkommit. Självklart har skadan sanerats, torkats upp osv men det är fortfarande samma diskbänksskåp och lägenhetsinnehavaren vill ha ett bakterieprov. Jag förstår inte vitsen med detta men kanske någon på forumet har en bättre kunskap. I min värld är bakterier
0 svar · 2,1k läst
L
Lane: Vi har 66 kvm, luftvärmepumpen sitter så luften ska genom en korridor (3 x 1,5 m) och så in i sovrummet. Vi har satt på elementen redan nu eftersom värmen från luftvärmepumpen inte når in där, läste nånstans att det värmen minskar med 2 grader för varje dörröppning luften ska igenom. Har dock bra termostater även om elementen är gamla det jobbar lite på kvällen och på natten.
7 svar · 7,2k läst
F
Fredrik Å: Sätt inga PAX fläktar. Ett hus behöver ventileras 24h/365 dagar om året och det fixar inte en PAX utan att det blir svindyrt. Riktig ventilation består av fläkt på taket och korrekt justerade från och tilluftsdon Allt annat är bara nödlösningar. Fredrik
4 svar · 3,1k läst
A
A-Man_08: Kan det vara så att det finns en lucka som man har satt igen eller byggt in?
11 svar · 6,6k läst
A
ajonoh: Hej Enligt mig ser det där ut som vanliga nattfjärilar. http://krypinaturen.se/fjarilar-lepidoptera/nattfjarilar/ Skadedjuret mal, klädesmal/pälsmal, är ljusare gulgrå. http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Malfjarilar/
1 svar · 5,6k läst
·
H
HSP: Ska du ta bort pappen från betonggolvet? Glöm då ej att kolla limmet som pappen sitter med. Kan vara så kallat svartlim, svartlimmet kan innehålla asbest. Vid ett asbest prov på golv. skär ända ner till undergolvet, skicka med allt på prov även pappen. det kan ibland vara flera lager matta, olika lim mm. från olika tidperioder.
5 svar · 3,1k läst
·
OpiMaza
OpiMaza: Det är glasull så kallat "änglahår" det kliar som f..n om man får det på kroppen.
4 svar · 15,9k läst
·
K
klonk: Hmm, undrar om man får kräva det via tingsrätten? I så fall kan det ju bli dyrt. Speciellt som husdjurs monetära värde inte på långa vägar reflekterar vad de är värda för husse och matte. Hursomhelst så är vetrinärutlåtandet vatten på din kvarn i frågan om möglet i förra lägenheten. Vad skönt att han blir bra igen!
1 svar · 2,9k läst
P
P-G: Fogen bör helt klart vara härdad (och färdigimpregnerad) vid det här laget, snart 2 veckor sedan det fogades. Flytspacklet (10 mm där det är som tjockast har legat i 3 veckor) och fixen i dryga 2 veckor. Gick dock en del mer fix än beräknat, antar att det är på grund av att det inte är ett proffs som varit i farten :-/ Tacksam för att vi har en mild höst i Skåne då uppvärmningen
5 svar · 2,2k läst
R
rosangen: Vi har ca 750 Bq/m3 i suterrängvåning och har haft hem en "konsult" som gjort noggrannare mätningar, han konstaterad att det inte är radon i väggarna utan att det kommer ifrån marken. Vi fick ett förslag på en radonsug med smalrörs metoden installerat och klart för ca 35000kr och med bidrag skulle det bli ca 17500kr. Han rekommenderade inte att gå via kalla utrymmen för risk för
0 svar · 6,9k läst
·
C
Catarina Lundblad: Kollade just på vår kommuns hemsida (Upplands Väsby) och det kostar 295:- via miljö och hälsoskyddskontoret. Kan ju vara olika i andra kommuner.
7 svar · 6,0k läst
IngMatt
IngMatt: Vad folk får cancer av är ofta svårt att spåra, utom då det gäller radon och rökare, men många fler får cancer och visste vi exakt av vad är saken klar. Det handlar ofta om kombinerade effekter, som när de alar om "giftkocktail".
23 svar · 5,8k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Uppenbarligen en art som har tycke för hamburgare...
15 svar · 12,2k läst
·
E
EndZone: Sök på pentaklorfenol eller PCP. Det användes i Cuprinol och är inte några nyttiga saker.
1 svar · 4,3k läst
S
Sir Duke: Ja det kan vara värt ett par tre hundralappar. Analysföretagen gör inte någon beräkning av årsmedelvärde på korttidsmätningar, och då man kan inte heller få radonsaneringsbidrag.
15 svar · 5,8k läst
S
Supermalin: Tack för alla svar!
7 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.