Har en kommunalt hyrd lägenhet (enplansradhus med källare byggd 1965) jag bott i men som jag lämnat pga hälsoproblem. Alla möbler och saker är dock kvar då jag inte kan vara i närheten av dessa pga akut åtstramning av luftrör och astma med flera bekymmer.

Hyresvärden har inte gjort ett skvatt.. men skitsamma, nu till frågan.

Kan man ha pentaklorfenol i bostaden utan att det är farligt? Gjorde nämligen ett prov som visade att det finns pentaklorfenol men i låga doser.. pga att hyresvärden har satt in avfuktare i källaren som varit igång i flera månader.
Är det ok/vanligt att man har det ämnet i lägenhetsluften överhuvudtaget, oavsett mängd?

Är du helt säker på att det är pentaklorfenol? Det är ett medel som använts för impregnering av trä och som dessutom kan ha föroreningar i form av dioxiner i sig. Jag förstår inte vad en avfuktare skulle ha med pentaklorfenol att göra.

My bad.. låg dos troligtvis pga avfuktaren som varit igång flera månader. Fuktigt material avger mer ämnen än torra.

Ja jag är säker på pentaklorfenol. Gjorde ett PAH-luftprov.

Vilket får mig att fråga samma sak igen eftersom pentaklorfenol inte hör till PAH:er. Har du möjlighet att scanna analysprotokollet och lägga in här?

Däremot finns ju kombinationspaket där man tittar på både PAH och andra grupper, t.ex. klorfenoler. Vilka halter pratar vi om? Påvisades något mer än pentaklorfenol?

Tack för intresse!
Ska flytta i morgon så har tyvärr packat ner det någonstans. Hittade dock i block anteckning om vad jag googlat från rapporten.

m p kresol
pentaklorfenol
pentakloranisol
triklorfenol
tetraklorfenol 123456 något sådant..Säger det dig något?

Jag jobbar mer med mark och grundvatten än med inomhusluft men det låter ju som påverkan från gammalt impregnerat trä. Diverse klorfenoler och vad som kan vara nedbrytningsprodukter från dessa. Dock vore det ju intressant att veta vilka halter det rör sig om. Om halterna minskar med avfuktaren kan ju tyda på att det är fuktrelaterade nedbrytningsprocesser.

Jag var i kontakt med pegasus labb och denne sa att det kan vara svårt att mäta klorfenoler osv inomhus om man inte vet vart problemet finns. Eftersom hyresvärden använt sig av 2 stora avfuktare i källaren så har tex impregnerade syllar osv torkat och därför är det låga värden nu så nu bör man kolla nedbrytningen från det ev skadade virket. Ärendet är hos länsstyrelsen men eftersom det tar sån tid allt tänkte jag höra här på forumet.

Hyresvärden tog inga lämpliga prover.. de satte bara in avfuktare.. vilket är problematiskt nu..

Jag gjorde provet långt efter att avfuktare satts igång. Månader senare.

De där ämnena är ju aldrig bra att ha i inomhusmiljön, men det är svårt utan att veta mer. Halter, variation över tiden etc. Säg till när du hittat protokollet och kan hitta de uppmätta halterna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.