S
Hej!
Håller på att renovera och fick då syn på en tråkig nyhet.
Vad bör man göra i detta fall?
*Kontakta försäkringsbolag och anticimex.?
*Skrapa bort och behandla med boracol.?
* Byta ut allt material som man kan se angrepp på?
eller ska man köpa ett tält och flytta ut på gården :)

Det är lite mer rivet än det som syns på bilderna, ex dom två balkarna i taket finns inte längre då dom var helt uppruttna.

2013-04-13 15.34.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-04-13 13.25.02.jpg
Skapa konto
2013-04-06 18.11.02.jpg
Skapa konto
2013-04-05 14.30.14.jpg
Skapa konto

Jag vill inte oroa men är ni säkra på att det är mögel?
Jag skulle nog låtit kolla lite nogrannare innan jag rotade för mycket i detta.
Det skulle kunna vara svamp och då kan det gå på försäkringen och framför allt så vill man inte sprida sporerna.

Det som får mig att tro på svamp är nedbrytningen av allt trä mitt i ett bjälklag uppåt vinden.

titta här tex

http://www.google.se/imgres?imgurl=...=xMBpUey7LMTf4QTpzoA4&ved=0CDYQ9QEwAw&dur=478

Redigerat:
S
oceanis skrev:
Jag vill inte oroa men är ni säkra på att det är mögel?
Jag skulle nog låtit kolla lite nogrannare innan jag rotade för mycket i detta.
Det skulle kunna vara svamp och då kan det gå på försäkringen och framför allt så vill man inte sprida sporerna.

Det som får mig att tro på svamp är nedbrytningen av allt trä mitt i ett bjälklag uppåt vinden.

titta här tex

[länk]
Har kollat lite bilder och det ser oroväckande lika ut efter bild googling på hussvamp.
Nu har vi ju tyvärr rotat en hel del i detta plus mellan lagrat virket inkl angripet material på vinden, läste nämligen att detta skull brännas direkt.
Den relativt stora badrumsrenoveringen känns nu lite övermäktig...

Ta det lugnt och andas !

Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och den saneringsfirma som brukar finnas i försäkringen, normalt Anticimex.

Om hussvamp ingår vilket det brukar göra så sanerar dom och renoverar det som är skadat. Personligen skulle jag släppt allt tills efter helgen och fått ut dom omgående för att få hjälp. Men dra inte mer i det förrän du/ni vet vad det är så att ni inte sprider det mer än nödvändigt.

Usch, det där är en av mina mardrömmar. Håller tummarna för att det visar sig vara nåt annat!

S
Ska kontakta försäkringsbolaget på måndag och se hur vi skall göra.
Som tur är ser det iaf ut att vara på en relativt liten yta ca 2 kvadrat och bara vitt, så förhoppningsvis är det inte jätte allvarligt.
Även om det är viktigt att bli av med.
Vad det kan bero på är jag osäker på, kan vara ett gammalt expansionkärl som gått sönder. Men såg också att det är ett litet hål i nuvarande expansionskärl dvs från själva kärlet och upp på taket där det dessutom bara är ett rakt rör genom taket ingen slutkrok på röret som det normalt är.

Allt går att sanera och reparera. Bara lite olika svårt och olika metoder.
Vi håller tummarna för att det är något mer harmlöst.

• Gilla
Simba83
  • Laddar…
S
Försäkringsbolag kontaktade nu är det bara att invänta besiktningsmannen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.