VI har tittat på ett hus som skulle kunna bli vårt drömhus. Det är något av ett ruckel idag, ungefär allt måste göras. Det som bekymrar mig mest är den fuktiga källaren.

Huset är byggt 1948 och är inte dränerat. Källaren är murad (med vilken typ av sten vet jag inte, men inte tegel) och putsad invändigt. Det är inte några inklädda väggar eller golv, utan det är puts och betonggolv. Det finns sprickor i grunden. Det är putssläpp överallt (ytterväggar och innerväggar, vid golv och vid tak) och luktar verkligen källare. På en del väggar sitter det vitt ludd, ser ut som väldigt gles bomull ungefär. Har läst att det inte behöver vara mögel utan kan vara någon typ av saltutfällning. Men man kommer inte ifrån att det verkligen luktar i källaren.

Jag är allergisk och känner hur det tjocknar i halsen några minuter efter att jag gått ner i källaren. Även min mindre allergiska man känner av det.

Om man skulle dränera, knacka bort all gammal puts, eventuellt behandla med något antimögelmedel och låta det torka upp ordentligt innan man putsar om väggarna - kan man vara helt säker på att få bort lukten och möglet?

Finns det fall då det faktiskt inte går att få bort?

Länk till huset hos mäklaren finns här: http://www.maklarhuset.se/till-salu/villa/lulea-notviken-vagngatan_14-537391?referrer=hemnet och om någon tänker på något annat som ni tycker känns som ett no-no, säg gärna till.

Stort tack för svar!

Tyvärr kan man inte alltid garantera att lukten går att sanera bort. Men det går nästan alltid att stoppa ett mögelangrepp, mögel växer inte vidare om fuktproblemen åtgärdas.

Om det bara är oorganiska material på källarväggarna måste mögelukten komma från något annat. Hur är syll och ovanliggande träkonstruktion? Det är besvärligt (dyrt) men inte omöjligt att byta syll.

Fint hus och till vilket pris dessutom, kan bli ett kap. Men det är inte 1 h arbete som behövs i det huset utan år.

Normalt sett blir man av med mögel när man blir av med fukten. Mot lukten finns olika medel och även luftrenande apparatur, t.ex. ozon-aggregat men först som sagt måste fukten bort.

"Luddigt" vitt vid sprickor på källarväggar är normalt sett saltutfällningar, du kan då se att det ser ut som små kristaller. Mögel växer bara där det finns något organiskt att växa på.

Det ser ju ut som asbestskivor på fasaden, eller?
De är i sig inget problem så länge man inte rör dem men att ta ner och bli av med dem kan kosta en slant...

Som norrbottenstorpet säger så är det ju väldigt, väldigt mycket jobb att få det huset i skick. Se till att få besiktiga och kontrollera så att avlopp, vatten verkar OK om ni har tänkt bo där under renovering...

Bra tips och tankar.

Norrbottenstorpet - ja det har du rätt i att lukten måste komma någon annanstans ifrån. Fast jag minns när vi knackade ner fuktskadad puts i vårt gamla hus - det blev en rejäl mögellukt när vi började knacka i väggen. Och den var inte organisk av vad jag kan förstå (stomme av tegel och puts utanpå),

anders07 - Ja det är eternit som är i rätt bra skick, men klart vi skulle vilja ta bort det inom några år iaf, i samband med fönsterbyte och tilläggsisolering. Jag tänkte att vi kan ta ner plattorna själva, det råder ju lite delade meningar kring om man bör göra det eller ej men jag lutar åt att det är okej att göra själv om man har mask etc.

• Gilla
anka11
  • Laddar…
I senaste "Äntligen hemma" total sanerar de ett mögelhus. Så allt verkar möjligt.

Raveper: Tack för tipset, ska kolla på det programmet på play!

rivningsjobb och kamp med fuktskador i ett hus man bor i är inget för allergiker, tycker jag. Hoppas ni kan anställa folk till de mest dammiga och besvärliga arbeten och kan vara borta medan det pågår. Betala hellre med pengar än med egen hälsa :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.