Igår upptäckte jag borrmjöl på en takbjälke i mitt blivande sovrum
Tog bort det och imorse såg det ut på samma sätt. Hittar inget hål varken i taket eller takbjälken. Var kan det komma ifrån o vad är det för djur?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju inge bra ut... Någonstans måste det ju komma ifrån, måste finnas något hål. Eller så blir det uttransporterat från springan mellan tak och bjälke...? Dyker det bara upp nattetid eller sker det dagtid också? Dags att kolla upp försäkringen, om det finns något om skadedjur...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
På ovansidan av bjälken, till vänster om mjölhögen, syns dessutom lite av gamla larvgångar.
Men de gångarna är grävda innan bjälken barkades.
Kanske är det något gammalt övervintrat hjon som har vaknat till liv nu på försommaren och vill ut?
Men de gångarna är grävda innan bjälken barkades.
Kanske är det något gammalt övervintrat hjon som har vaknat till liv nu på försommaren och vill ut?
testa att torka bort det sen tar du och skriker och bankar i bjälken och i taket i närområdet så ser du om det är spån från huset som faller ner vid rörelser. om inte har du iaf kanske lyckats skrämma bort det som bor där. 
Förmodligen envis- el tvärstrimmig trägnagare, i värsta fall husbock. Om du har huset fulluppvärmt så kommer fuktigheten i träet att krympa så att trägnagarna inte trivs, och försvinna av sig själva. De kräver lite fuktigare virke än vad vi har inomhus. Så fort virket är ouppvärmt och träfuktigheten därefter så trivs de. Husbock => Anticimex el likn, envis- el tvärstrimmig trägnagare tar lååång tid på sig att ställa till det (underminera bärigheten, och särskilt då i gamla hus där virket i princip alltid var rejält överdimensionerat.)
Tack för era svar. Har nu sett ett litet hål på 2-3 mm så det är nog där det kommer ifrån. Huset är från 1850-talet och detta rum har aldrig varit uppvärmt sen dess, i vintern blir det första gången. Det är inte sågspån ovanför. Det finns en hel del gamla flyghål men jag har aldrig haft nån koll på det för rummet har bara använts till förvaring. Har strykit med balsamterpentin nu så jag får se efter natten om det hänt nåt nytt.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Då är det strimmig trägnagare, inget att oroa sig för. De kommer försvinna efter ett par år när du börjar värma upp rummet.Applemartini skrev:Tack för era svar. Har nu sett ett litet hål på 2-3 mm så det är nog där det kommer ifrån. Huset är från 1850-talet och detta rum har aldrig varit uppvärmt sen dess, i vintern blir det första gången. Det är inte sågspån ovanför. Det finns en hel del gamla flyghål men jag har aldrig haft nån koll på det för rummet har bara använts till förvaring. Har strykit med balsamterpentin nu så jag får se efter natten om det hänt nåt nytt.
strimmig trägnagare
Så här gjorde jag (efter tips från en bekant) i mitt GARAGE
1, Lånade hem en kolfiltermask från jobbet
2, köpte en femlitersdunk ammoniak i målaraffären av detta fabrikatet (Här en enlitersdunk http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/1326/ammoniak_tekniskt_ren_24,5-_1_l)
3, köpte en "blomspruta" (heter det så ?) som tålde kemikalier på Biltema (typ denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Tryckspruta-45578/) och sprutade jag balkarna med ett tunt lager en gång om dagen i en veckas tid. Sedan inte haft några problem med mjöl på bilarna och detta var 2-3 år sedan
Dock ta det försiktigt eftersom koncentrerad ammoniak inte är ofarligt. I mitt fall var det ju garaget och då spelade det ingen roll att det luktade skarpt, men det kanske funkar för dig också då det är ditt blivande sovrum. så du kan spraya på bäst du vill kanske.
Så här gjorde jag (efter tips från en bekant) i mitt GARAGE
1, Lånade hem en kolfiltermask från jobbet
2, köpte en femlitersdunk ammoniak i målaraffären av detta fabrikatet (Här en enlitersdunk http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/1326/ammoniak_tekniskt_ren_24,5-_1_l)
3, köpte en "blomspruta" (heter det så ?) som tålde kemikalier på Biltema (typ denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Tryckspruta-45578/) och sprutade jag balkarna med ett tunt lager en gång om dagen i en veckas tid. Sedan inte haft några problem med mjöl på bilarna och detta var 2-3 år sedan
Dock ta det försiktigt eftersom koncentrerad ammoniak inte är ofarligt. I mitt fall var det ju garaget och då spelade det ingen roll att det luktade skarpt, men det kanske funkar för dig också då det är ditt blivande sovrum. så du kan spraya på bäst du vill kanske.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
