Igår upptäckte jag borrmjöl på en takbjälke i mitt blivande sovrum :confused: Tog bort det och imorse såg det ut på samma sätt. Hittar inget hål varken i taket eller takbjälken. Var kan det komma ifrån o vad är det för djur?




IMG_2375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju inge bra ut... Någonstans måste det ju komma ifrån, måste finnas något hål. Eller så blir det uttransporterat från springan mellan tak och bjälke...? Dyker det bara upp nattetid eller sker det dagtid också? Dags att kolla upp försäkringen, om det finns något om skadedjur...
 
På ovansidan av bjälken, till vänster om mjölhögen, syns dessutom lite av gamla larvgångar.
Men de gångarna är grävda innan bjälken barkades.

Kanske är det något gammalt övervintrat hjon som har vaknat till liv nu på försommaren och vill ut?
 
testa att torka bort det sen tar du och skriker och bankar i bjälken och i taket i närområdet så ser du om det är spån från huset som faller ner vid rörelser. om inte har du iaf kanske lyckats skrämma bort det som bor där. :)
 
Förmodligen envis- el tvärstrimmig trägnagare, i värsta fall husbock. Om du har huset fulluppvärmt så kommer fuktigheten i träet att krympa så att trägnagarna inte trivs, och försvinna av sig själva. De kräver lite fuktigare virke än vad vi har inomhus. Så fort virket är ouppvärmt och träfuktigheten därefter så trivs de. Husbock => Anticimex el likn, envis- el tvärstrimmig trägnagare tar lååång tid på sig att ställa till det (underminera bärigheten, och särskilt då i gamla hus där virket i princip alltid var rejält överdimensionerat.)
 
Har rummet varit uppvärmt vintertid?
Applemartini skrev:
Igår upptäckte jag borrmjöl på en takbjälke i mitt blivande sovrum :confused: Tog bort det och imorse såg det ut på samma sätt. Hittar inget hål varken i taket eller takbjälken. Var kan det komma ifrån o vad är det för djur?





[bild]
 
Taket är inte sågspånsisolerat? Så att det börjat läcka plötsligt, pga t.ex. rörelser i huset?
 
Tack för era svar. Har nu sett ett litet hål på 2-3 mm så det är nog där det kommer ifrån. Huset är från 1850-talet och detta rum har aldrig varit uppvärmt sen dess, i vintern blir det första gången. Det är inte sågspån ovanför. Det finns en hel del gamla flyghål men jag har aldrig haft nån koll på det för rummet har bara använts till förvaring. Har strykit med balsamterpentin nu så jag får se efter natten om det hänt nåt nytt.
 
Hur ser hålet ut? Husbockens hål är ovala och större, ca 5 mm långa och kanske 2-3mm breda.
 
Applemartini skrev:
Tack för era svar. Har nu sett ett litet hål på 2-3 mm så det är nog där det kommer ifrån. Huset är från 1850-talet och detta rum har aldrig varit uppvärmt sen dess, i vintern blir det första gången. Det är inte sågspån ovanför. Det finns en hel del gamla flyghål men jag har aldrig haft nån koll på det för rummet har bara använts till förvaring. Har strykit med balsamterpentin nu så jag får se efter natten om det hänt nåt nytt.
Då är det strimmig trägnagare, inget att oroa sig för. De kommer försvinna efter ett par år när du börjar värma upp rummet.
 
Y
Vad heter det medel Anticimex använder?
Dom gav mig rådet att jag kunde spruta själv. Men har glömt namnet på medlet.
 
Många använder boracol
 
Hör med ditt försäkr.bolag dom kanske bjuder? ? på det rätta medlet typ spray, så gjorde vårat försäkr.bolag.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
F
strimmig trägnagare

Så här gjorde jag (efter tips från en bekant) i mitt GARAGE

1, Lånade hem en kolfiltermask från jobbet
2, köpte en femlitersdunk ammoniak i målaraffären av detta fabrikatet (Här en enlitersdunk http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/1326/ammoniak_tekniskt_ren_24,5-_1_l)

3, köpte en "blomspruta" (heter det så ?) som tålde kemikalier på Biltema (typ denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Tryckspruta-45578/) och sprutade jag balkarna med ett tunt lager en gång om dagen i en veckas tid. Sedan inte haft några problem med mjöl på bilarna och detta var 2-3 år sedan

Dock ta det försiktigt eftersom koncentrerad ammoniak inte är ofarligt. I mitt fall var det ju garaget och då spelade det ingen roll att det luktade skarpt, men det kanske funkar för dig också då det är ditt blivande sovrum. så du kan spraya på bäst du vill kanske.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.