3 746 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Tolka mögelprov!
Hej!
Mögelprov visar följande siffror:
Totalt mögel 321 699 100-1000 ggr mer än normalt
Asp och Pen 36 322 Mycket kraftig förekomst
Aspergillus versicolor 526 Förhöjd förekomst
Stachybotrys 0 Ej påvisat
Streptomyces 28 Viss förekomst
Andel toxinindikatorer 11,29%
Bedömning: trolig fuktskada
-----------------------------------
Vad betyder detta i praktiken? Är detta ovanligt höga siffror för ett bostadshus med fuktskada eller är det låga siffror jämfört med "normala" skador?
Mögelprov visar följande siffror:
Totalt mögel 321 699 100-1000 ggr mer än normalt
Asp och Pen 36 322 Mycket kraftig förekomst
Aspergillus versicolor 526 Förhöjd förekomst
Stachybotrys 0 Ej påvisat
Streptomyces 28 Viss förekomst
Andel toxinindikatorer 11,29%
Bedömning: trolig fuktskada
-----------------------------------
Vad betyder detta i praktiken? Är detta ovanligt höga siffror för ett bostadshus med fuktskada eller är det låga siffror jämfört med "normala" skador?
Det är ju främst Aspergillus och Penicillium som förekommer vid fuktskada. Det ska vara en rätt stor skada för att komma upp i de nivåer du har.
11,29% är väldigt högt. Redan vid 2-3% och total mögel på 10 000 ska man titta efter fukt/vattenskador och du ligger ju på över 300 000!
Enligt pappren jag fick för vårt hus är misstanken för "kraftig fuktskada" 150 000. Siffrarna gäller DNA/kvadrat-cm
11,29% är väldigt högt. Redan vid 2-3% och total mögel på 10 000 ska man titta efter fukt/vattenskador och du ligger ju på över 300 000!
Enligt pappren jag fick för vårt hus är misstanken för "kraftig fuktskada" 150 000. Siffrarna gäller DNA/kvadrat-cm
Tack för svar!
Det handlar om ett hus vi hyrt men nu flyttat ut ifrån.
Det som händer nu är att ägaren som enda åtgärd sugit upp jord från krypgrunden och lagt in singel samt städat huset invändigt själv utan hjälp från saneringsfirma. Orsaken till möglet utreddes INTE, utan han tror att det bara var lite fukt från dusch och tvätt ungefär.
Inventarierna så som sängar med madrasser, soffa och liknande säljs på blocket utan hänvisning till att huset är mögeldrabbat.
Nästa steg är att sälja huset utan vidare åtgärder och utan att bry sig om möglet.
Alltså, kan man göra så här? Tycker det verkar helt absurt.
Det handlar om ett hus vi hyrt men nu flyttat ut ifrån.
Det som händer nu är att ägaren som enda åtgärd sugit upp jord från krypgrunden och lagt in singel samt städat huset invändigt själv utan hjälp från saneringsfirma. Orsaken till möglet utreddes INTE, utan han tror att det bara var lite fukt från dusch och tvätt ungefär.
Inventarierna så som sängar med madrasser, soffa och liknande säljs på blocket utan hänvisning till att huset är mögeldrabbat.
Nästa steg är att sälja huset utan vidare åtgärder och utan att bry sig om möglet.
Alltså, kan man göra så här? Tycker det verkar helt absurt.
Låter ju inget vidare... Dock har ju säljaren nu skyldighet att uppge det som ett känt problem eftersom han har upplysningsplikt vid försäljning.
Möblerna borde ju lukta skunk med tanke på värdena så en köpare lär nog säkert backa om de har luktsinnet intakt.
Efter vår sanering hade vi en soffa som stod utomhus i ett halvt år innan jag fick iväg den till ÅVC och den luktade då ännu fast den hade stått utomhus (dock torrt).
Möblerna borde ju lukta skunk med tanke på värdena så en köpare lär nog säkert backa om de har luktsinnet intakt.
Efter vår sanering hade vi en soffa som stod utomhus i ett halvt år innan jag fick iväg den till ÅVC och den luktade då ännu fast den hade stått utomhus (dock torrt).
Om vi ponerar att det INTE uppges vid försäljning och en annan barnfamilj flyttar in och blir lika sjuka som vi var när vi bodde där, vad händer då? Protokoll över dammprovet finns förstås.
Jag vill inte se någon annan drabbas så som vi gjorde och funderar på vad jag kan göra.
Jag vill inte se någon annan drabbas så som vi gjorde och funderar på vad jag kan göra.
Klicka här för att svara