Har hittat något oroande i skarven mellan tak och vägg i vardsgrummet. Det är orange och ser ut att ha "växt fram". När man tar på det är det ett mycket fint och luftigt pulver. Så det försvann direkt när man petade där. Väggen och taket är vitmålade. Det mesta är i ett området på 3-4 cm brett men det finns två små ställen (några mm) ytterligare några decimeter brevid. Se bilden nedan för det stora området.
Renoverade vardagsrummet för tre år sedan utan att se något misstänkt. Detta har kommit nyligen. Hittar detta bara på ett ställe i huset och precis där det syns är det ett litet glapp mellan tapeten på väggen och taket.
Huset är från 1970 med trästomme och mexitegel. Enplan med källare och vind. Väggen är av tjock masonit som jag lagt renoveringstapet på och målat. Taket var vävspänt men byttes till gips vid renoveringen.
Vad kan detta vara? Något man kan undersöka vidare? Hur?
Renoverade vardagsrummet för tre år sedan utan att se något misstänkt. Detta har kommit nyligen. Hittar detta bara på ett ställe i huset och precis där det syns är det ett litet glapp mellan tapeten på väggen och taket.
Huset är från 1970 med trästomme och mexitegel. Enplan med källare och vind. Väggen är av tjock masonit som jag lagt renoveringstapet på och målat. Taket var vävspänt men byttes till gips vid renoveringen.
Vad kan detta vara? Något man kan undersöka vidare? Hur?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välplastat och lufttätt bakom vägg och tak, och särskilt då i övergången?
Typ av isolering?
Möss?
Det finns några olika typer av orange svampar, (bl a rosrost och päronrost men det är det knappast, men jag har sett orange svampar på gammalt mösigt trä, huvudsakligen utomhus dock).
Typ av isolering?
Möss?
Det finns några olika typer av orange svampar, (bl a rosrost och päronrost men det är det knappast, men jag har sett orange svampar på gammalt mösigt trä, huvudsakligen utomhus dock).
Det gula i mitten på bilden. Är det likt det?
http://www.hallandssanering.com/fukt--vattenskador/Upload/image-archive/60943776.jpg
Eller är det trädamm? Något som blivit efter att något djur knaprat lite
http://www.hallandssanering.com/fukt--vattenskador/Upload/image-archive/60943776.jpg
Eller är det trädamm? Något som blivit efter att något djur knaprat lite
Redigerat:
Det är ett modulhus fårn 1970. Jag har inte grävt mig in i väggen så jag vet inte hur välplastat det är just där men på andra ställen är den plastskickt både vägg och tak. Isoleringen är "vanlig" typ gullfiber.
Har haft en mus i källaren men det var två år sedan.
Bevakar området men det verkar inte kommit nytt.
Har haft en mus i källaren men det var två år sedan.
Bevakar området men det verkar inte kommit nytt.
Kontakta ditt försäkringsbolag på måndag så kommer dom troligen avgöra om det krävs några akuta åtgärder.
Att det är något som inte borde vara där tycker jag är uppenbart med tanke på husets ålder.
Att det är något som inte borde vara där tycker jag är uppenbart med tanke på husets ålder.
Klicka här för att svara