Min råspont hade efter långtgående takläckage, läckande ventilationsrör, samt plastfritt innertak fått sig en rejäl smäll av svartmögel. Så efter några vändor på nätet bestämde jag mig för att pröva torrisblästring. Självklart efter att ny frånluft installerats samt tackläckage åtgärdats.

Nu har firman jobbat klart och här kommer före efter bilder.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant!!

Vad är kostnaden per kvm eller 1 dags jobb.?

Hur lång tid tog det hos dig?

Har du undersökt marknaden om det finns utrustning att hyra för att själv utföra jobbet?
Du som sett jobbet utföras, tror du att detta är ett lämpligt "gör-det-själv" jobb? :)

Eftersom blästringen tydligen gjordes på vinden, fick du ökad fuktbelastning pga is som smält i isolering och omgivning?

Redigerat:
Korvgubbe
Det är torris som används (CO2), inte "vanlig" is (H20) så fuktrisken är nog inget att ligga sömnlös över.
Däremot kan man kvävas och få brännskador av torrisen så jag vet inte om jag hade varit så sugen på att hyra maskiner och göra det själv uppe på en trång och dåligt ventilerad vind...

roland53 skrev:
Intressant!!

Vad är kostnaden per kvm eller 1 dags jobb.?

Hur lång tid tog det hos dig?

Har du undersökt marknaden om det finns utrustning att hyra för att själv utföra jobbet?
Du som sett jobbet utföras, tror du att detta är ett lämpligt "gör-det-själv" jobb? :)

Eftersom blästringen tydligen gjordes på vinden, fick du ökad fuktbelastning pga is som smält i isolering och omgivning?
Jag betalade 12000kr efter ROT. För det fick jag två gubbar en dag. Ca 100kvm takyta. De behandlade även ytan med mögeldödande medel efter blästringen.

Ingen fukt skapas av torrisen, den blir gas. Dock skapas det massa damm som man bör få bort, alltså ta bort översta lagret isolering. Detta ingick inte.

Jag kollade upp att hyra utrustning. Skulle kostat ca 6000kr för två dagar. Såhär i efterhand är jag glad att jag lät bli. Skulle aldrig komma på iden att göra det skitjobbet själv. Då hade jag hellre bytt all råspont med en sned hammare.

Beträffande fuktbelastning så var jag lite nervös över bekämpningsmedlet då det späddes med vatten. Men de sa att det inte skulle vara någon fara, vi får se.

Tror du samma metod skulle funka i en källare?

Jag har ett källarutrymme där det är putsade väggar med vitkalkade väggar.

Skulle vilja få bort kalken.

Bör man då evakuera huset under blästringen för eventuell gas som stiger uppåt i övriga boutrymme?

Ingen som har synpunkter på mina funderingar i inlägg # 5 ? :x

roland53 skrev:
Tror du samma metod skulle funka i en källare?

Jag har ett källarutrymme där det är putsade väggar med vitkalkade väggar.

Skulle vilja få bort kalken.

Bör man då evakuera huset under blästringen för eventuell gas som stiger uppåt i övriga boutrymme?
Skulle funka ypperligt att blästra bort puts och färg med en isbläster!

Det är som en vanlig bläster fast du slipper mycket av saneringen samt att det går att köra så mjukt att du i princip kan bara köra bort färgen utan att skada putsen

Kollegan min jobbade med detta tidigare och dom blästrade ur gamla tjockolje tankar med isbläster!

Lutte skrev:
Skulle funka ypperligt att blästra bort puts och färg med en isbläster!

Det är som en vanlig bläster fast du slipper mycket av saneringen samt att det går att köra så mjukt att du i princip kan bara köra bort färgen utan att skada putsen

Kollegan min jobbade med detta tidigare och dom blästrade ur gamla tjockolje tankar med isbläster!
Det nämndes tidigare i tråden att det bildas gas.

Det som oroar lite är om denna gas tränger upp i bostadsutrymme ovanpå eller brukar det anordnas någon slags forcerad ventilation ?

Jag förstår inte poängen med att blästra bort mögel på vinden? Sporerna flyger fortfarande runt på vinden och det kommer växa igen om möjlighet finns till det. Om det inte finns möjlighet till beväxning så kommer möglet dö och torka bort ändå.

MathiasS skrev:
Jag förstår inte poängen med att blästra bort mögel på vinden? Sporerna flyger fortfarande runt på vinden och det kommer växa igen om möjlighet finns till det. Om det inte finns möjlighet till beväxning så kommer möglet dö och torka bort ändå.
Fattar du väl. Mögelsporerna blir ihjälgasade. :cool:

Jag gjorde det av estetiska skäl samt för att faktiskt kunna se om mina åtgärder förhindrar nypåväxt. Även om påväxten avstannat ser ju vinden förjävlig ut om man inte tar bort skiten. Lättare att sälja med fin vind för den delen med.

Steinmeister skrev:
Jag gjorde det av estetiska skäl samt för att faktiskt kunna se om mina åtgärder förhindrar nypåväxt. Även om påväxten avstannat ser ju vinden förjävlig ut om man inte tar bort skiten. Lättare att sälja med fin vind för den delen med.
Ja, jag tänkte faktiskt tanken (men avstod att skriva det för att det kunde tolkas som mindre trevligt) att detta är det senaste inom homestyling inför en försäljning. Det var inte helt fel alltså....:)

Nu skall inte vi flytta men om jag skulle haft för avsikt att göra det hade jag absolut lagt pengar på isblästring. Ne nu var det mest för att jag störde mig till vansinne på skiten samt att det inte alls gick att bilda sig en uppfattning om om det faktiskt blivit bättre klimat efter diverse åtgärder.

Kanske åker jag på att göra det igen innan försäljning :/

roland53 skrev:

Det som oroar lite är om denna gas tränger upp i bostadsutrymme ovanpå eller brukar det anordnas någon slags forcerad ventilation ?
Gasen som "bildas" är vanlig koldioxid, alltså ofarligt, problemet är om koncentrationen blir så hög att det blir dåligt med syre i utrymmet, då kan det bli illa.

roland53 skrev:

I små trånga utrymmen sätter man forcerad ventilation oftast men mest pga att få ut damm och att är det väldigt litet utrymme som nästan är hermetiskt tillslutet så kan gasen tränga undan syret, allt är beroende på omständigheterna och skiljer sig därför mellan alla objekt.

Men tumregeln är att man inte ventilerar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.