Byggahus.se
Hej!
Ett radhus byggt -56, två plan + källare, självdragsventilation. Enligt en radonmätning som gjordes för några år sedan är årsmedelvärdet 180 Bq/m3. Enligt en granne finns blåbetong i husen, han visste dock inte exakt var någonstans. Innerväggarna verkar vara byggda av något som iallafall är hårdare/tyngre än gips :rolleyes: . Nu till min fråga, med ett värde på 180, förmodad blåbetong och självdragsventilation, är det troligt att radonet kommer från byggnadsmaterialet eller kan det lika gärna vara markradon? Om det skulle vara högstrålande blåbetong, borde inte värdet vara mycket högre?
Hur byggde man på den här tiden, var hade man lättbetongen, i innerväggar? Ytterväggar? Bjälklag? Hela rasket?

Hjäälp.

Ps, har inte lyckats få tag i varken mätningsprotokollet eller vettig människa i området att fråga om byggnadstypen, kommunen vet inte heller någonting.
 
B
Borra ett hål i ytterväggen och kolla, men ser ganska lätt om det är blåbetong. Sedan avger inte all blåbetong radon och mätvärderdet är under gränsvärdet. Finns många och långa diskussioner ang risker med radonet men jag är själv lugn när det är under gränsvärdet.

Lånad bild på blåbetong radonsanering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I min villa från -55 har jag blåbetong i innerväggar i källaren och både ytter- och innerväggar ovan mark. Bjälklag i betong och tak i trä. Har mätvärden på omkring 350Bq/m3. Det är lite för mycket så jag håller på med FTX-installation. 180 däremot hade jag varit nöjd med även om gränsen nyligen är sänkt till 100 för bostäder.

Man kan jämföra med gränsen för gruvarbetare som är 1500Bq/m3 om man jobbar 1600h per år.
 
B
breakman skrev:
Har det sänkts, har det inte bara varit prat om att det ska sänkas?
200 Bq/m3 enligt Strålsäkerhetsmyndigheten
Källa: [länk]
Nä det har inte sänkts, gränsen är fortfarande 200. Har dock läst någonstans på Strålsäkerhetsmyndigheten att de rekommenderar att man ändå försöker komma så långt under 200 man kan, kanske för att förbereda sig inför eventuell sänkning? Vet inte. Än så längre är det i alla fall 200 som gäller.
 
breakman skrev:
Borra ett hål i ytterväggen och kolla, men ser ganska lätt om det är blåbetong. Sedan avger inte all blåbetong radon och mätvärderdet är under gränsvärdet. Finns många och långa diskussioner ang risker med radonet men jag är själv lugn när det är under gränsvärdet.

Lånad bild på blåbetong [bild]

Vi kommer definitivt att borra för att se vad väggen innehåller, kontraktet är dock inte påskrivet än så det får vänta lite :) Jag känner mig också hyfsat lugn, speciellt med tanke på att värdet på 180 har uppmätts under en tid då ventilationen inte var särskilt effektiv plus att det var en väldigt, väldigt gammal man som bodde där och han gillade att ha alla dörrar och fönster stängda jämt. Tänker att det kan göra mycket att sätta in lite pax-fläktar och ventiler också. Vad jag däremot är lite bekymrad över är blåbetongen, mest för att jag är rädd att folk skyr det som pesten, vad kan det innebära vid framtida försäljning? Kan man visa mätresultat på att blåbetongen inte är högstrålande så kanske det räcker för att lugna folk, dock..
 
Abrahamsson skrev:
I min villa från -55 har jag blåbetong i innerväggar i källaren och både ytter- och innerväggar ovan mark. Bjälklag i betong och tak i trä. Har mätvärden på omkring 350Bq/m3. Det är lite för mycket så jag håller på med FTX-installation. 180 däremot hade jag varit nöjd med även om gränsen nyligen är sänkt till 100 för bostäder.

Man kan jämföra med gränsen för gruvarbetare som är 1500Bq/m3 om man jobbar 1600h per år.
350 är lite högt men ändå hyfsat med tanke på mängden blåbetong väl? Har du kollat att det är blåbetongen som ger det värdet eller är det kanske markradon? I vilket fall, spännande att se vad FTX:en får för effekt, kanske blir ett jättelågt värde!
 
Om du har 180bq med endast självdrag så är det inga problem.

Om du har några väggar etc av blåbetong skulle jag inte tveka på att köpa.

Är stommen av blåbetong är det värre men då skulle du ha högre värden.

Lättbetong är egentligen ett bra material dvs man slipper mögel etc.
 
krille09 skrev:
Om du har 180bq med endast självdrag så är det inga problem.

Om du har några väggar etc av blåbetong skulle jag inte tveka på att köpa.

Är stommen av blåbetong är det värre men då skulle du ha högre värden.

Lättbetong är egentligen ett bra material dvs man slipper mögel etc.
Jag har nu fått tag på protokollet och enligt det är värdet högst i källaren men endast 90 på övre plan, någonstans mittemellan på nedre plan, och det känns ju bra i och med att sovrummen ligger där uppe! Tydligen så jag någon granne undersökt saken och kommit fram till att radonet i huvudsak kommer från marken. Om man vill sänka värdet i källaren lite, kan ett ventilerat golv vara en bra idé då? Kan det påverka resten av huset negativ på något sätt? Funderar ändå på att sätta in det för att få ett lite trevligare golv än betong..

Just det, köpet är nu klart, huset är vårt :)
 
Grattis till köpet!

Tror att man behöver täta genomföringar i plattan i så fall.

Men om du inte bor i källaren så hade jag nog inte gjort nåt åt det för radonets skull.

Om du ändå tänker renovera källaren kan man väl täta genomföringar eller gjuta ett nytt golv med golvvärme kanske?
 
O
Ta de lugnt nu med radonet.... Radonet ligger undergränsvärdet. Så det finns absolut ingen anledning att börja med att göra några större åtgärder.... Den dagen du väl tar tag i källaren då kan du fundera på huruvida du vill göra något åt radonet...
Själv är jag övertygad om att eventuell sänkning av radonet är ett resultat av rejäl lobbyverksamhet ifrån radon företagen.... Så gör inget på studsen utan låt det ta sin tid........ Men se gärna över ventilationen... Det är nämligen alltid bra att göra...
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
O
Förresten...
Grattis till köpet!!
 
Odjuret skrev:
Ta de lugnt nu med radonet.... Radonet ligger undergränsvärdet. Så det finns absolut ingen anledning att börja med att göra några större åtgärder.... Den dagen du väl tar tag i källaren då kan du fundera på huruvida du vill göra något åt radonet...
Själv är jag övertygad om att eventuell sänkning av radonet är ett resultat av rejäl lobbyverksamhet ifrån radon företagen.... Så gör inget på studsen utan låt det ta sin tid........ Men se gärna över ventilationen... Det är nämligen alltid bra att göra...
Haha, inte omöjligt att det är effektiv lobbyverksamhet som ligger bakom. Tyvärr blir man ju så illa tvungen att följa gränsvärden och rekommendationer, främst pga att kunna sälja huset utan att få mindre betalt pga radon. Men jag känner mig rätt nöjd med värdet som är idag, när man ändå ska renovera så är det ju dock lika bra om man kan passa på att göra det på ett sätt som kan sänka värdet ytterligare. Källaren blir det vi kommer till sist, vi tänkte börja längst upp och ta en våning i taget :)

Tack för grattiset :) det känns bra, nu vill man bara sätta igång!
 
Det är inte aktuellt med en sänkning av gränsvärden.

För nya bostäder gäller Boverkets gränsvärde, 200 Bq/m3, ett tvingande värde som alla nya bostäder ska ligga under. Riktvärdet, som är en rekommendation från Socialstyrelsen för befintliga bostäder är 200 Bq/m3.

WHO säger att värdet åtminstone inte bör överstiga 300 Bq/m3.

Källa:

http://www.stralsakerhetsmyndighete...ankning-av-rikt--eller-gransvardet-for-radon/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.