Hej! Jag håller på att lägga laminatgolv i en lägenhet. Hyreshuset byggdes på 40-talet. Väggarna är i betong och längst ner (där listen täcker) har betongväggen börjat gå sönder så att det ligger smulor av betong liksom. Iallafall så kan jag tänka mig att det har dammat upp lite så att jag kan ha andats in damm. Är nu lite orolig då jag misstänker att betongen kan innehålla asbest men jag hoppas verkligen inte att fallet är så. Vad tror ni, innehåller betongen asbest?

Har även misstankar om en rörisolering. Tror ni att den innehåller asbest?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satsuki
Självklart ska man iaktta försiktighetsårincipen, och vara noga med att skydda sig, men man får varken lungcancer eller lungfibros av att andas in små mängder någon enstaka gång....

Arbetar man med ämnet, t.ex. som asbestsanerare, eller i fabriken där man tillverkade asbestprodukter är det en annan sak....

En ren reflektion på ämet, inte TS som sådan; jag blir ibland förvånad över hur laddat ordet asbest är - många tycks tro att det är som cyanid; en pytteliten mängd dödar. Så är det inte.
Idag utsätter de flesta människor sig för betydligt farligare saker, som nanopartikar i luften i tunnelbanan, flamskyddsmedel och inte minst stress...

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack för svaret! Har lagt klart golven, men har inte använt något munskydd eller liknande. Antar att det var det du tänkte på. Men men, gjort är gjort. Angående rören, ska jag bara låta dem vara? Eller kan de vara farliga av att bara vara där?

Om du misstänker att det är asbest, är det ingen fara så länge du inte river och gör så det dammar omkring. Så låt bli rörisoleringen om du inte tvunget behöver plocka bort den.

Okej! Men det gör ingenting om jag rör vid rör vid isoleringen eller? Det är inte så att jag behöver ta avstånd från den helt?

Nej, du kan röra det, men börja inte riva bort bitar av det, om du misstänker att det är asbest i det.

trattalask
En parentes bara eftersom det är ett hyreshus. Asbest i lägenheten är fastighetsägarens ansvar.

Jaha! Kan det vara så att lägenheten är sanerad? Kan man kolla upp det någonstans?

trattalask
Kommunen kanske? Eller så kan man fråga fastighetsägaren, men det kanske är för enkelt? :)

Ursäkta att jag tjatar, men vad hade ni andra gjort om ni upptäckt det där i er lägenhet? Hade ni låtit det vara? Eller kan man typ linda en plastpåse runt och tejpa för att förhindra att damm släpps ut?

trattalask
Baserat på att det nu faktiskt är asbest, vilket jag inte har en aning om i ditt fall.
Jag hade tagit det med fastighetsägaren till att börja med.

Jag hade i alla fall krävt av hyresvärden att den ska göra ett korrekt avslut av isoleringen. Ta bilder för och efter.

Bara jag som tycker det är lustigt att man själv utan hyresvärdens inblandning lägger in nytt golv i en hyreslägenhet?

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.