Vi köpte ved för kanske 2 v sedan och veden ser nu ut så som på bifogade bilder. De flesta har vitt på sig som ni ser och nån har grönt och svart, mer som prickar, ja ni ser bilden, tyvärr blev den lite mörk.

Varför blir det såhär?
Känns inte så kul att bära in veden. Vi tar alltid in lite i taget och fyller upp, kanske 1, 5 kubik el nåt.
Är det ok att elda detta och hantera och ha inomhus? Veden kostade ändå 9500Kr

ved1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ved2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Veden har hanterats dåligt. Påväxt tyder på att den varit/är för fuktig.
Detta brukar betyda att veden " har vänt" dvs att den varit skapligt torr men när påväxten tar fart börjar veden bli sur igen.

Jag är inte insatt i ved, kan du förklara lite mer? Varför blir den sur igen?
Vi beställde torr ved för att elda nu, vilket vi gör med den.

Är den ok att elda? Vadå skapligt torr, den ska ju eldas nu och hela vintern.
Är det farligt. Går det att stoppa?

-Den blir sur igen eftersom påväxten både genererar och binder fukt.
- Ja, den är ok att elda.
- Skapligt torr...........så säger jag för att om veden varit kruttorr hade veden aldrig drabbats av påväxt.
- Nej, det är inte farligt........beroende på vad man menar med farligt.
- Nej, det går inte att stoppa. Påväxten är ju redan där, så att säga. Men se till att veden hålls torr och luftig så kommer det inte nämnvärt mer påväxt.

harry73
Hur förvarar du veden? Inne i ett förråd kanske?

Den ligger på uppfarten där han tippade av den, vi tänkte flytta bak den till baksidan men vedleverantören tyckte det var jätteonödigt jobb och att den låg superbra på uppfarten. Han sa att han hållt på med ved i 30 år och det bästa var att ha den så ute.

Har inget förråd men vi brukar bära in kanske en kubik el ibland ett fack i taget inomhus när det är slut.
Men har inte gjort det ännu då veden känns så ofräsch. Vi har inte acktankar så vi måste fylla på ved hela tiden, vet inte hur bra det är med sån här ved att ha inne och elda, måste ju öppna luckan hela tiden och fylla på ved och då åker det ju ut rök.

• Gilla
Sakis_
  • Laddar…
Om det inte är något tak över så lär det fortsätta. Man bör ha tak över, men öppet åt sidorna så att luft kan strömma förbi. Att det ryker in när du öppnar luckan är förstås inte hälsosamt, men man skall inte överdriva risken. Och det blir inte värre av lite mögel på veden. Som jag förstått det är vitt mögel ganska harmlöst medan man bör försöka hålla nere exponeringen för svart mögel. Jag skulle inte oroa mig för att ha veden inne.

harry73
Lägg en presening över veden, men bara på ovansidan. Det ska som sagt vara öppet på sidorna

Vi har lagt en presenning över nu de sista dagarna eftersom det skulle bli regn. Vedleverantören sa ej presenning men jag ville inte ha den dyngsur av regn.

Avemo, ryker det inte in hos alla när man öppnar luckan? Hur ska man annars fylla på ved? Skadligt för möglet el även utan mögel menar du? Detta kan jag ju inte undvika, har en gammal panna och när jag öppnar hela tiden för att lägga i ved så kommer det ju ut massa rök =/

Sådant mögel/påväxt som du har där är inget ovanligt om veden förvarats ute i bunke även om den ligger under tak, brukar framförallt vara vanligt på det som ligger närmare marken, av förklarliga skäl.

Du har inte möjlighet att göra ett vindskydd på din baksida av lite pallar så det kommer upp från marken och lite plåt-/plasttak överst? Vill man göra det lite mer permanent så kan man ju regla upp taket. Det viktiga är att det inte regnar snöar direkt på veden samt det blir luftväxling.

Ingen fara med röken, klart man inte ska ta ett djupt andetag, rök är ju aldrig nyttigt. Förvånad att du aldrig fått ved med påväxt förr som vedeldare.

Vill man kan man ju skapa av det värsta med kniv innan man tar in veden.

Dom svarta prickarna får man även om man staplar veden som man ska och har en presenning ovanpå.
Tror det är våran miljö som visar sitt sämre jag.. då man även kan hitta svarta prickar på husfasader osv.. nu för tiden.
Nallis .. Du har möjligtvis inget luftspjäll du kan öppna någon minut innan du öppnar pannan för att fylla på ved , om spjället är stängt/strypt för att det ska brinna sakta så ryker det in när du öppnar luckan.

Det är viktigt att presenningen inte tätar mot marken. Gör den det så har du ett osvikligt recept på rutten och möglig ved. Det torde vara ett välkänt faktum att rök inte är hälsosamt. Mögel på veden lär inte göra det sämre. När du öppnar luckan har det ju brunnit ett tag. Då har möglet som sitter på ytan brunnit upp för länge sedan.

• Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Jag lägger först i kanske tre vedträn och sånna små att starta med som man kan köpa på alla byggvaruhus, plus sticker från biltema. Sen när det brinner måste jag öppna luckan för varje vedträ som ska i tills jag fyllt upp pannan lite, sen måste jag fylla på efter ett tag och sen håller jag på så under dagen eftersom vi inte har acktankar, så måste fylla på lite då o då så den hinner skicka iväg vattnet annars går pannan i kok. Så det första träna brinner ju när jag fyller på, sen börjar nästa brinna innan nr två är i, så tyvärr brinner ju inte möglet upp innan jag öppnar.

Jag har ett spjäll på sidan men det använder jag aldrig, jag har den på öppet.
Nere under själva luckan har jag en lucka, där tänder jag och där kan man öppna som två små luckor uppåt, dem har jag alltid öppna. Det står på stora luckan öppna spjället innan denna lucka öppnas och jag gissar då att jag har allt öppet som går.

Vi har lagt ut pallar på baksidan och håller på att bygga ett skjul, men vi har inte hunnit innan leveransen kom, tyvärr kom det saker emellan.

Detta är nog bara tredje el kanske fjärde vedleveransen så har inte haft detta problem innan. Inte bott här så många år.

Varför eldar ni med ved utan tankar, det är ett himla sjå och bök.

Eftersom huset inte har några, de hade inga när vi köpte det tyvärr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.