Någon som sysslar med tak o fasadtvätt som kan förklara vad som är gjort med detta tak? Ser ut som eternit, och utseendet efter rengörningen/bortskrapandet på taket förbryllar mig.
Före:
Efter rengörningen/skrapandet:
Jag vet att vårdslöst skrapande eller tvätt med högtryckstvätt på eternittak, kan ge en yta på taket där asbestfibrer är helt frigjorda på gränsen till att taket ser vitt ut: T ex: (från annat eternittak där man skrapat mossa)
Kan det förklara utseendet på taket i fråga?
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter rengörningen/skrapandet:
Logga in
Skapa konto
Jag vet att vårdslöst skrapande eller tvätt med högtryckstvätt på eternittak, kan ge en yta på taket där asbestfibrer är helt frigjorda på gränsen till att taket ser vitt ut: T ex: (från annat eternittak där man skrapat mossa)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan det förklara utseendet på taket i fråga?
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Kanske, el också är det vita saltutfällningar som vanlig betong brukar drabbas av om det är fuktvandring, T ex golv och nederdel av väggar i källare.
Dock är det ju en betong/cementprodukt precis som betongpannor och de slits/lakas ur på samma sätt får man utgå från. Med den skillnaden att i eternit finns det asbestfibrer som friläggs allteftersom taket slits.
Tycker man inte om den ljusa färgen så kan man antingen byta tak el måla det gamla.
Dock är det ju en betong/cementprodukt precis som betongpannor och de slits/lakas ur på samma sätt får man utgå från. Med den skillnaden att i eternit finns det asbestfibrer som friläggs allteftersom taket slits.
Tycker man inte om den ljusa färgen så kan man antingen byta tak el måla det gamla.
Detta är en granngård i bygden och runt om finns ett flertal familjebostäder. Med tanke på att det faktiskt kan vara frilagd asebst, finns det anledning för miljömyndighet att se över detta? Aldrig sett nåt liknande så vet inte hur man ska bedöma läget
Nja, sitter fast gör den ju inte längre. Jag vet att inga signifikanta koncentrationer sprids av väder och vind från vare sig hela eller trasiga eternittak, men tänkte mer på vart avrinnet och vattendimmorna från högtryckstvätten tagit vägen. Näväl, säkte mest en förklaring till utseendet. Funderar på om det är ett annat material än eternit, ser lite väl ljust ut för att vara rent frilagd vit asbest.mexitegel skrev:
Tja. Det som lossnat av högtryckstvätten har väl spridits med vinden samt runnit ner på marken. Likadant när auktoriserade sanerade tar ner en eternitfasad eller tak, då sprids också dammet med vinden.academia skrev:Nja, sitter fast gör den ju inte längre. Jag vet att inga signifikanta koncentrationer sprids av väder och vind från vare sig hela eller trasiga eternittak, men tänkte mer på vart avrinnet och vattendimmorna från högtryckstvätten tagit vägen. Näväl, säkte mest en förklaring till utseendet. Funderar på om det är ett annat material än eternit, ser lite väl ljust ut för att vara rent frilagd vit asbest.
Vill också tillägga att även otvättade eternittak har det uppruggade fibriga ytan du fotat, men då med en mörkare färg pga alger osv. Nya eternittakplattor var väldigt ljusa i färgen fast då med en ouppruggad yta. Men med åren blir de utsatta för väder och vind.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden