Ut och leta på Blocket, du kommer att få bättre värmeekonomi och betydligt bättre varmhållning i huset :thumbup:

Jag förstår det för det är ju antingen svinvarmt el svinkallt haha, vaknar till16 grader och så får man basta på natten/kvällen när det väl är varmt. Sen har vi ju bara varmvatten om vi eldar =/

Vi har en supergammal storebo panna, tror jag den heter. Tyvärr kan jag inget om acktankar, så svårt att förstå sig på allt =P Sen verkar det bli så dyrt, frågade en rörmokare en gång nyligen för den supergamla cirkulationspumpen la av, bara en ny sån och installation gick på 10,000kr, ja då sa han att det var jättedyrt att installera tankar. Säkert 50 000. Verkade inte ens intresserad av att installera el hjälpa. Så jag får väl kontakta någon annan och be om hjälp

För det priset kan du få en helt ny anläggning med tankar och allt :x

T ex: http://www.atmos.se/index.php/aktuellt

Sen finns det stort utbud på blocket, tror inte att han ville göra jobbet helt enkelt, även om rör/kopplingar snabbt springer på pengar.

Redigerat:
Nallis skrev:
Sen verkar det bli så dyrt,
Ok, men du har aldrig reflekterat över "priset" för att: frysa, svettas, ideligen ladda pannan, dra i er en massa rök i onödan, inte kunna åka hemifrån vintertid, för att inte tala om miljöaspekterna?

Nallis skrev:
Så det första träna brinner ju när jag fyller på, sen börjar nästa brinna innan nr två är i, så tyvärr brinner ju inte möglet upp innan jag öppnar.
För det första så skall inte hälsoriskerna med vedeldning överdrivas. Med detta sagt bör du se till att inte få in rök i huset om du ändå är orolig för hälsoaspekten. Du har ett gammalt och ineffektivt värmesystem som är opraktiskt, gör av med mycket ved och genererar mycket rök som är ohälsosam att få in i huset. Det är inte ett problem på kort sikt, men du bör undvika att år efter år få in rök i huset dagligen. Möglet är ett mindre problem än vedröken.

Självklart har vi det, men betalar du?
Just nu ligger nytt tak högst upp på listan.

Hur funkar ett nyare system? Där måste jag väl med lägga i några så det börjar brinna och sen sakta fylla på en och en, eller? Jag har provat att fylla upp innan jag startar, men då tar det inte sig, utan jag måste lägga i startved som jag kallar det och sen i med en så det tar sig sen nästa o nästa osv.
Är de nyare bättre på att inte släppa ut rök om luckan öppnas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.