Byggahus.se

Varmvattenberedare

1. T
    Medlem · 187 inlägg

T2

Medlem
    Funderar på att installera en sådan i fritidshuset.
    Men vi har bara sommarvatten, hur fungerar det då med en beredare ?
    Ska den tömmas när man inte är där ?
    Hur gör man för att fylla på den om man är i huset när vattnet är avstängt ?

Yepp, jag kan inget om beredare, men det kan säkert ni ::)

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 133 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Varmvattenberedare

Om du bara har sommarvatten kan du stänga av uppvärmningen när du inte är i stugan.
    På hösten måste du både stänga av värmen och tömma beredaren, annars fryser den sönder.
    När vattnet är avstängt för säsongen kan du inte använda den. ;)

3. H
    Medlem · 4 inlägg

Homey

Medlem

Har dock hört att man riskerar rost inuti beredaren när man tommer den. Är det sant?

4. S
    Medlem · 809 inlägg

SkaneErik

Medlem

Jag vet inte, men det finns tre olika saker som man kan ha som "foder" innuti den, det är koppar, rostfritt stål eller emalj. Vad man väljer skall beräknas vilken typ av vatten man har, så att vattnet inte råkar vara aggressivt mot fodret..
    Emalj används inte så ofta längre, beroende på att den har en speciell offeranod som man ibland måste byta.

Men hursomhelst så rostar väl ingen av dessa vad jag vet...

(med reservation för fel på alla mina uttalanden ;) )

5. C
    Medlem · Stockholm · 2 476 inlägg

ClasseClas

Medlem

Jag tömmer aldrig min vvb inför vintern. Jag låter den stå precis påslagen på absolut lägsta termostatläge. Sedan har jag en frostvakt (litet elelement) i vvsutrymmet + värmekabel för inkommande vatten.

6. P
    Medlem · 124 inlägg

Patrik71

Medlem

jag har tömt varmvattenberedaren på vintern och i dom (3st) finns inte ens rostfärgat vatten, men däremot i mina gamla vattenledningar från 50-talet så rostar det å släpper flager från när jag har kallstält

7. D
    Medlem · 70 inlägg

Digo

Medlem
    Jag tömde varmvattenberedaren i sommarhuset i höstas. Åkte ner dit över nyår, fyllde upp varmvattenberedaren och hade därefter rostfärgat varmvatten ett kort tag.

Frågan kvarstår, om man har frostfri temp där varmvattenberedaren står är det ok att inte tömma den? Jag tänker på bakterietillväxt och annat som man inte vill ha!

8. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Det kan man absolut, om man håller temperaturen över 60 grader. Egentligen borde man iofs kunna ha den avstängd också, om temperaturen håller sig kring 5-10 grader.

9. D
    Medlem · 70 inlägg

Digo

Medlem
    Jag har inte tänk ha den på under hela vintern, känns onödigt dyrt att värma upp vattnet till 60 grader i några månader tills dess jag skall använda den.

Det är mao troligen ok att stänga av varmvattenberedaren och ha den fylld med vatten om man håller 5-10 grader?

10. J

jon_h

Medlem
    Ja, det ska det nog vara. Legionella är ju den största risken vad det gäller varmvatten och den växer mellan 20 och 40 grader. Jag hade samma funderingar vad gällde varmvattnet på mitt torp, men jag resonerade att det energispillet som varmvattenberedaren orsakar ändå bara går uti kåken och bidrar till att hålla grundvärmen uppe. Så om du har grundvärme på tror jag inte att det kostar dig många öre i praktiken att låta varmvattnet vara på.

11. Mikael_L
    Medlem · 40 538 inlägg
    Dödar man inte all eventuell legionella då, sen när man slår på beredaren igen på våren. Iaf om man kör upp den till 70-80 grader? Bara en tanke...

12. J

jon_h

Medlem
    Det gör man säkert. Men jag är lite nojig.. :)

13. Anders_Roslagen
    Medlem · Stockholms · 977 inlägg

Anders_Roslagen

Medlem
    Visst går det att ha systemet avstängt men rengöring blir då destoviktigare. Själva mikrobiella tillväxten i tanken kommer dock att främjas om vatten finns kvar.

För uppstart av ett kallt system kanske följande kan användas...
    Vid spolning bör temperaturen uppgå till minst 50 grader efter en minuts spoling av systemet (även 3minuter/ mer än 70 grader kan användas på tappställen vid endel sjukhus), förutom att vara över 60 grader i tanken under minst 20 minuter. I stillastående vatten bildas även en biofilm som bör tas tillvara på genom "regelbunden" rengöring, ett alternativ är klorering.

Kanske denna kan hjälpa lite på traven: http://www.effektiv.org/pdf_filer/Tappvarmvatten.pdf

14. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 331 inlägg

klaskarlsson

Medlem

vvb

På min fars sommarställe har vi alltid stängt vattnet och stängt av värmen på vvb - men behållit elementen på sparlåga, och INTE tömt VVB när vi åkt därifrån.

Sedan har det alltid funkat att slå på allt när man kommer ut och efter ett par h har man varmvatten igen - vi har aldrig haft problem med rost eller (märkbara) bakteriehalter. Stugan har stått sådär månader i sträck ibland, sen mer än 25 år tillbaka. En VVB har vi förbrukat på den tiden.

Noteras skall dock att detta är samfällighets/kommunalt vatten - dvs inte egen brun där mikrobiohalten kanske är högre och inget klor tillförs ?

/K

15. M
    Medlem · Skåne · 452 inlägg

mandg

Medlem
    Vad jag hört så om man ej tömmer den under vintern och låter den stå med vatten i ett frostfritt utrymme så är det bara att slå på den när man kommer ut till sin stuga och låta den komma upp i arbetstemp, sedan är det bara att låta varmvattnet stå på till man uppskattar att tanken är tömd och då skall majoriteten av bakterierna vara döda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.