Byggahus.se

BDT avlopp

1. G
    Medlem · Stockholm · 297 inlägg

GoEk

Medlem
    Någon som har erfarenhet av att söka byggol med BDT-avlopp? Nämnden jag pratat med påstår att bygglovsöktiden ökar från 1 månad till upp till tre månader. Är det omsändigt att bygga, d.v.s. massa inspektioner och petnoga med material i dräneringen, o.s.v.

2. F
    Medlem · 68 inlägg

frebe893

Medlem

Re: BDT avlopp

Vi har sökt bygglov med BDT-avlopp och tyckte inte att handläggningen drog ut på tiden för det. Vår försening berodde istället på grannen >:(

Eftersom vi skall bygga i skärgården valde vi att satsa på en lösning med biomoduler istället för traditionell infiltrationslösning (minskar schakt- och fyllningsbehovet). Vi valde också att träffa en representant från miljöförvaltningen på plats för att diskutera igenom olika alternativa placeringar etc. Det tror jag skyndade på handläggningen eftersom han då kände till ärendet.

Omständigt att bygga
    Det krävs ju en hel del schaktarbete, materialtransporter, återfyllnad m.m. så visst tar det tid. Men jämfört med andra delar i ett husprojekt tycker jag att avloppsbiten verkar hanterbar. Det du skall tänka på är att placera infiltrationsbädden på rätt ställe (bra genomsläpplighet i mark) och välja rätt dräneringsmaterial.

Kommunen skall sedan granska och godkänna din infiltrationslösning innan du återfyller bädden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.