Fritidshus
Nusnäs: Det hus vi kallställer ligger i Dalarna och det enda jag brukar göra förutom att stänga och tappa ur vatten är att plocka bort elektroniska prylar som inte mår så bra av kyla. Kom ihåg också att termostatblandare kan förstöras av frysning, det är viktigt att få ur allt vatten eller montera bort dem. Lukten av gammalt hus vädrar du snabbt ut speciellt om du har möjligthet att elda
andersmc: [citat] Det finns massor av trådar som handlar om att få ut ersättning för det man menar är fel. I princip är det mycket svårt och kan ta år av processande, om man över huvud taget får ut nånting.
dexter: Hejsan alla!! Nu när stugsäsongen är slut för många, vore det kul at få se lite bilder på era stugor!! på vad ni gjort och vilka planer ni har för nästa sommar. själv håller jag på med ett sovloft till barnen. har även börjat med en farstu/hall så att man får lite mer plats för att hänga av sig kläder. Jag har bilder på min blogg på våran stuga och våra planer inför
titanium: Fritidshus är klart mycket enklare att justera höjden på än ett vanligt hus. Enklare grundläggning och inte så stora krav på exakthet (oftast). Men som klaskarlsson skrev, var noga med dörr och fönsterspringorna och hissa inte gärna mer än 1-2 cm per gång. Den enklaste varianten: En granne vid vår sommarstuga berättade att han har fått justera höjden på huset lite då och då
klaskarlsson: [citat] Nu vet jag inte mkt om de systemen - men jag kör med en SMS-styrd enhet - NEXA Heatlink Kostade mig ca 4000 kr totalt med tre styrenheter för inbyggnad. /K
Mikael_L: Nu får du inte tro att jag är någon expert på det här ... Men i vilket fall, jag har inte sett din lösning med både platta och kantmur vare sig i litteratur eller i verkligheten. Men det behöver ju inte betyda att det är fel iofs. :o Själv har jag nyss gjutit en garageplatta på ett sätt som inte direkt beskrivs i någon litteratur heller... :rolleyes: Å andra sidan gjöt en bekant en
MagnusSt: Håller det sig inom 44 000:- så skulle jag lägga om hela taket om jag hade planerat att behålla stugan.
nino: Du kommer i mycket arbete om du ska sätta i en större dörr i ett kaklat badrum, istortsett så blir det att börja från början... Man kan alltid rita in en 90dörr men sätta i en 80 och spela dum... den är ju ca 90 i yttermått
Mikael_L: [citat] Eller varför inte http://roslagsbyggare.se/H_fritidhus_arholma.html Direkt då. Där är det redan 4 sovrum. Slår man bort väggen mellan matplats och allrum. samt gör sovrummet angränsande till allrummet större så ... I vilket fall så kan vi nog inte ge några direkta råd, förutom att peka ut lite olika leverantörer. Vi vet ju inte från vilket håll ni har infartsvägen,
kurt: Är det tegelpannor eller betongpannor? Jag inbillar mig att betongpannor slits fortare?
volvo: Det är oftast inte sotarens uppgift att kontrollera typgodkännandet. Eftersom installationen är bygganmälanspliktig så är det byggherrens sak att se till att lagar och förordningar efterföljs. Icke typgodkända eller testade kaminer får ej brukas i sverige pga. våra miljömål. En del byggnadsinspektörer kräver typgodkännandenummer, andra inte. Kvarstår att det är byggherrens
john_l: I och med att värmen kommer att smita ut nästan direkt så kanske en billig luftvärmepump ger lägre kostnader än element. /John
evakat: Vi måste såga bort 5 cm trä intill skorstenen. Under yttertaket på vinden sitter det en mineritskiva mot skorstenen men trätaket som sitter under slutar på 2 hörn1cm från skorstenen(Rund skorsten fyrkantigt hål i taket). Nu vill vi ta bort 4cm på hörnen men hur sågar man vågrätt? Eva
billy_baver: Börja med att ring närmsta lastbilscentral! Om man där inte själva har en lämplig åkare ansluten kommer du iallafall troligen att bli hänvisad rätt.
Hosse: Hej och tack för alla svar! Ja, nu är det så att jag tänkte göra det mesta själv, och då räknade jag med att det skulle bli lite billigare egentligen. Kanske inte fullt lika bra men billigare totalt. Tyvärr tappade vi budrundan på drömkåken.. Men men, det finns flera tomter till salu, så vem vet. Kanske vi bygger helt från grunden på en av dom.
sereman: Tjena! Jag är ny här, tycker det är jättebra forum, Vi håller på köpa uttbyggnad till våra stuga (25kvm) tillbyggnaden blir ca. 42kvm, och den fraktas från 5mil, kostar ca. 30,000,- och det var billigt! Några regler när man fraktar, är det över 4,6m bredd, så är det lastbil,poliseskort och kran som gäller. Är det under, så slipper du poliseskort, vi gjorde inte det. Vi kommer
byggaulah: Jag har funderingar på ett fritidshus och har hittat en SverigeStuga för avflyttning. Troligtvis måste man plocka isär stugan inför flytten - är de möjligt med tanke på SverigeStuga använder eko-fyllning (den här SverigeStuga byggdes -83) ? Sen en pris fråga - vad kan en SverigeStuga från -83 som försäljs för avflyttning vara värd ?
Fabian-Bom: [citat] Eran budget är för tajt då. Ni får snåla på allt och kompromissa. En möjlighet är att välja stomrest, enkel standard samt ge sig på ytskickt och enklare jobb själv med stöd från någon erfaren vän/släkting/pensionär.
magisa: Ja, Eco Vac kräver rinnande vatten. Om du tittar på Norska Jets så finns det olika lösningar. Både med och utan vatten/el. Nej jag säljer inte Jets.... :) Har bara samma huvudbry som alla andra som ska sätta in snålspolande toalett i Roslagen.
Klingen: Har för mig att det var Indrän och jag köpte avloppspaketet på Ahlsell, dom kan säker hjälpa dig. Mycket prisvärt, lycka till.
Tigersågen: Även om man bara ska använda stugan på sommaren bör man åtminstone isolera taket och gärna även väggarna. Annars kan det bli olidligt hett i en stuga som inte är isolerad. Självfallet isolerar man golvet det bör jag väl knappast påpeka. Tigersågen
ClasseClas: Jag skulle gissa på en effektförbrukning på ca 70W/m2 utan att veta var i landet TS har sin frigga.. Ett 1000W- eller 2 stk 600W-radiatorer borde räcka. Vad gäller typ av elradiator kan jag rekommendera konvektionsradiatorer (ej oljefyllda) med noggrann termostat. Sök på forumet, det finns massor av trådar om oljefyllt vs. konvektionsradiator. Jag kör med Tegos radiatorer med elektronisk
klaskarlsson: Skippa plasten bara, du behöver inget annat där - sen kan du köra på. Glöm inte luftsplat mellan panel och vindpappa (utifrån) bara. Så har jag gjort iaf - efter att ta samlat in råd från olika håll - jag har kört 6 grader vintertid, men skall kallställa huset framöver (har bla byggt vattensystemet för detta med tömmningsfunktion och lutning...) /K
mattemunnas: Hej! har ett torp på 27kvm utan vatten och avlopp. Jag äger det tillsammans med min syster som nu vill sälja sin andel till mig för 500 000. Vi har värderat det med hjälp av bank. Det värderades till 1.4 milj. Till sken hör att jag är ensamstående och för mig är väl 500 000 bara för tomt ganska mycket med tanke på att jag vill bygga ut alt riva och köpa paketstuga. Men vem ska man
klaskarlsson: [citat] Mkt mindre än så skulle jag tro för ett skal. Mitt skal gick på dryga 100 tkr för 48 kvm (med loft) Så under 250 om man tar lösvirke - borde inte vara dyrare på NZ/aus som ju har en del skog ? Om man ens kan avverka på Cook islands låter jag dock vara osagt :) /K
JanneL: Varför inte? Mysigt med ett utedass i modern tappning. Tycker inte det är dumt, ser en viss charm i detta. Det är ju du som skall bo där vissa tider. Bygg som du vill ha det.