Hej !

Skulle vara intressant att få höra era erfarenheter, ni som har installerat avlopp.
T.ex. 3-kammar brunn, mini reningsverk, vakumtoalett, infiltration etc..
Funkar det bra? För och nackdelar hos er.
Går det att "kallställa" er installation ?

Har läst detta test i Råd o Rön
http://www.radron.se/Documents/Tester med annat betygssystem/tabeller/030613_6_avlopp_tab.pdf
Kommentarer på testet välkommnas.

Skall sägas att jag verkligen hatar att ta hand om slammet o bajset. Helst skulle man ju vilja ha det som i stan. Bara spola och sedan är det borta . . . Men det verkar vara en utopi i en sommarstuga. Dessutom ganska mycket jobb om man skall vara miljövänlig.

Hej, jag lade en tank med infiltrationsbädd men inte en traditionell bädd av sand mm utan ett antal moduler i rad, gjorda av frigolit, efter tanken. Modulerna gjör samma jobb som sandbädden. Fördelen med moduler är att de tar lite plats på längden , c:a 8-10 m, lätta att lägga. En vanlig bädd av sand mm innebär mycket mer jobb samt ett antal lastbilar med sand och grus, om man ska följa de föreskrifter som finns. Vad gäller tömmning av tanken så sköter vanligtvis renhållningen det en gång om året, det sker med automatik så man slipper "lägga sig i". Det här systemet fungerar kanon, bygglov krävs.

Intressant med frigolit. Vem är tillverkare?

Har för mig att det var Indrän och jag köpte avloppspaketet på Ahlsell, dom kan säker hjälpa dig. Mycket prisvärt, lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.