S
se38005: Även jag tycker man ska titta, fråga och fundera själv, snarare än lita på en pratglad mäklare. Det som kan omöjliggöra permanent boende i en sommarstuga kan vara sommarvatten och dito avlopp . I vår sommarstuga så är det så, det finns hygglig isolering i väggar golv och tak, vattnet är nergrävt till frostfritt djup, men avloppet ger oss en tuff match varje sommar, det blir stopp,
7 svar · 5,6k läst
L
laan: Vi bygger på en våning på vårt fritidshus. Huset har plintgrund och enligt byggnadskonstruktören skulle den hålla för en våning till, men vi valde att konvertera till en varmgrund och mura en ny leca grundmur att ställa den nya stommen på eftersom vi ville tilläggsisolera också. Kämpigt arbete men känns helt rätt ! Bilder finns på http://granntomta.blogspot.com Man bör konsultera
1 svar · 5,7k läst
K
kurt: Jag har ju lite svårt att föreställa mig hur detta ser ut, men en av fördelarna med att byta tak och "centrera" är ju att man kan ändra takhöjden och det är av intresse.
1 svar · 4,6k läst
S
sccarber: Har du köpt någon? Fungerar det? Det blir bara "rent" vatten som man kan skicka ut i naturen? Verkar ju kanon...
1 svar · 3,0k läst
E
Emroth: O.K tack. Det var det jag misstänkte, men jag hoppades på riktigt golv.
2 svar · 1,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Är det verkligen tomtmark? 3 km är en bra stor tomt.
3 svar · 7,1k läst
P
pe4r: 60kvm, kök och vrum i ett, stort och öppen. Helst 3 rum och badrum med bastu och nån grderob ca 4 kvm där man kan förvara ytterkläder o dyl. Jag tänkte ragga upp lite snickarkunnigt folk som hjälper till. Gjuta platta på åkermark, ca 20m till vatten nedanför men bygger alldeles ovanför en mindre "slänt" som sedan ska jämnas ut och bli en bra gräsmatta. Funderar på att kosta på en
0 svar · 2,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Det är ju i princip omöjligt att höfta. Men man brukar schablonmässigt räkna på ca 10000-20000 kr/kvm - så alltså ca 300000-600000 kr /K
1 svar · 3,8k läst
Besserwissern
Besserwissern: Tack! Kul att ni kunde hjälpa mig att hitta några.
3 svar · 6,4k läst
Besserwissern
Besserwissern: Jag skulle tippa på att du borde gräva ur lite först innan du fyller på med makadam. Dock tror jag det finns vissa restriktioner när man ska börja gräva kring sjöar.
2 svar · 1,6k läst
Dubay
Dubay: Firman heter VsVs (Vätö Stug & Villa Service). Du hittar dom här: http://www.vsvs.se
3 svar · 7,0k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: [citat] Går det inte att gräva ut under? Eller ta upp ett hål så ni kommer in för att se efter om ni har skador på huset.
3 svar · 4,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ja 2 st - 2 och 4år - det är nästan det största "hindret" faktiskt, barn tar kraft och tid. Vi har 2.5h till stugan ... Har fått lämna familjen ett par helger- och köpte en tillfällig byggbil under den första delen av bygget för att få upp det stora i någorlunda fart iaf... /K
3 svar · 15,6k läst
R
rikard454: Hupp, det var ju en idé :-) Jag ska se om vi kan hitta någon som säljer en i typ rostfritt stål - men jag hör av mig om vi skulle vilja byta din mot lite glasspengar ;-) Cheerio! /Rikard (stuga strax nordöst om Falun)
2 svar · 3,8k läst
S
sa3afc: Det finns ju lutvärmepumpar med underhållsvärme, 8gr. eller 10gr.
8 svar · 3,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Som alltid bör ni ju kolla när taket är lagt, omdränerat ? Avloppsstandard, elstandard, tecken på fuktskador, dålig lukt osv Eftersom det ser ut som om ngn äldre person bott där (?) och inte renoverat på länge så antar jag att ni ändå skall byta ytskikt, måla om osv - så sådant är ju mindre intressant. Det bästa är förstås om ni tar dit en besiktningman - är ni inte kunniga
1 svar · 2,7k läst
te96usn
te96usn: jag har också samma fundering dom dig, solbackagård. Vi har en fjällstuga med grävd brunn (6 meter) just nu har vi pumpautomat på toaletten inbyggd i tvättställsskåpet, men vi vill gärna ha bort ljudet från toaletten/stugan. Pratade med en rörfirma, dom tyckte inte det skulle vara några större problem med att sätta ner en dränkbar pump i den grävda brunnen. Men det var inte
2 svar · 7,0k läst
T
Tornhill 2: [citat] Huset var nyköpt då, men man behövde inte vara mögelhund för att förstå vad som väntade i det rummet. Dock hade jag inte planerat en sådan bokstavlig kalldusch ;-) Menmen, nog om mig. Det ser ut som om grunden har varit stenar lavade på varandra, som sedan någon gång har tätats med cement för att minska golvdraget. Min gissning är att huset är betydligt äldre än 100år,
13 svar · 11,3k läst
M
Moan_Fjällgård: borsta bort rosten m stålborste (jag tar för givet att det inte handlar om gravrost här), sen linolja (se upp med trasorna bara), sen spissvärta. torka/gnugga in spissvärtan ordentligt så den inte färgar av sig (så mycket...). kommer osa första gången du eldar, men inte så farligt lite mat/linolja varje år skadar inte, det blir som en väl instekt stekpanna till slut (samma rostskydd
4 svar · 7,2k läst
M
Moan_Fjällgård: [citat] uppdatering: efter att ha räknat på det ekonomiska så är väggarna ändrade till (inifrån) 22mmråspont, vindpapp, 45+45mm mineral/glasull, vindpapp, spikläkt(luftspalt), ytterpanel, läkt
3 svar · 5,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Panelen borde man väl provsticka med kniv på några utvalda ställen - men ofta så är den inte helt rutten - att byta hela fasaden brukar ju vara ganska stort - men iof - ingenting är omöjligt :) Risken är som sagt att man får fram lite annat som också skall bytas osv osv Fönstrena skulle jag säga ser mer akut ut ! Jovisst - priset läigger nog lite högt om skicket är dåligt. enkelt
5 svar · 13,0k läst
·
Janne.l
Janne.l: Japp, jag har beställt 8-16 makadam som jag kommer att lägga i grunden. Berget är ju inte helt slätt. Ska lägga på plast sen oxå. Tack för svar!
2 svar · 3,8k läst
L
Lodgen: Stort tack för alla bra synpunkter....
5 svar · 4,3k läst
·
S
sorkin: Jag är just nu i färd med att äntligen slänga ut min separett. Efter flera synnerligen äckliga översvämningar av rent piss ska det bli skönt att bli av med den. Det har hänt att det blivit stopp i slangen eller rören som leder urinen till infiltrationen, då svämmar det över under locket och syns inte uppifrån utan samlas upp i botten på toan runt hinken. Sen har man ju i alla fall
17 svar · 12,2k läst
M
muskifjordi: OK tack för svar! Det verkar som det faller på kraven på elen.
3 svar · 6,1k läst
F
Fritidshuset120: Hej alla! det gick ganska dåligt med min lilla plan. Det var alldeles för höga bud. Dom var redan uppe i det dubbla av vad köparen begärt som minimum...man får leta vidare och kanske hitta något liknande i framtiden. Tackar alla för era svar! har fått lite mer kött på benen nu iallafall. Mvh M
10 svar · 9,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: Hej! Bor i synnerligen utsatt läge på sydöstra Gotland och har murat upp 60 m2 verkstad (10*6 m, 45 gr takvinkel) med Finjas 29 cm isolerblock. Platta, murblock, stål och takstolar, papp, plåttak mm har gått lös på ca 100-120,000. Jobbet ej inräknat. Saknas just nu gör fönster, el, innertak, isolering och puts så det blir en slant till, men troligen under 250,000 när det är klart.
3 svar · 4,2k läst
P
Per-Erik: Det är ju en fördel med lucka, så man kan inspektera vinden. Om man i framtiden vill sälja så är det ett ställe som är intressant att ta sig en titt på. Är det inte inspektions bar, så innebär det en risk för köparna.. Vinden är ju ett av de ställen där det är vanligt med möggel. Framför allt i hus med dålig innomhus ventilation.
1 svar · 2,5k läst
A
anra: Det är inte helt ovanligt (har jag förstått) att det är/kan vara marken som avger en sådan lukt. En ganska enkel åtgärd kan vara att du under plasten (som ligger i krypgrunden mot marken?) öser bort några cm jord/grus eller vad du nu har (om du har jord så ska du absolut ta bort det) och lägger in lite singel istället. Sen på med plasten igen. En avfuktare som du har installerat är
3 svar · 4,5k läst
F
frebe893: Vi kommer att ha regnvattentunnor försedda med överströmningsskydd. Från två av tunnorna kommer jag att gräva ner en slang till ett närliggande dike. Från de andra två tunnorna ansluter slangarna till ett dräneringsrör som mynnar ut i en bevattningsbrunn. På så sätt har jag alltid vatten för bevattning av växter och odlingar.
3 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.