Hej,
Vi vill bygga en fritidsstuga på 100 kvm och har fått höra att boverkets nya regler (avseende tillgänglighet handikapp anpassning energiförbrukning mm) gäller även för fritidsboende då man bygger över 50 kvadratmeter.

Kan detta verkligen stämma??

Nån som vet? Har försökt läsa ändringarna i boverket men inte sett dednna koppling till fritidsboende

Tacksam för hjälp
 
Begreppet fritidshus finns inte i de regelverken mig veterligen. Det brukar kallas småhus, oavsett om man bor permanent eller inte.

Vad som gäller är att kommunen kan behöva betala för en handikappanpassning enligt reglerna frramöver om det inte är gjort - och därmed brukar kommunen ha som krav att man skall bygga tex handikappanpassade toaletter, förbereda/lägga köket på bottenvåningen osv enligt boverkets regler.

Huruvida kommunen godkänner vissa lösningar eller inte är upp till dom. Möjligen har din kommun ngt "standardmässigt" där som säger att över xx kvm så måste du förbereda för handikappanpassning. Kanske kan ni prata med dom om undantag för ert fritidshusboende - även om jag tror att de dyra sakerna _(som stoleken på badrum tex) lär ni åka på...

Men skall ni bygga 100 kvm så torde det väl inte störa er alltför mkt med en ngt större WC eller ?

/K
 
Redigerat:
Jag har byggt wc/dusch på 4kvm med bygglov och fått utlåtande från handikappsrådet att det var väldigt bra planerat för handikappade
Det viktigaste är nog att man tar en 90dörr så rullstolen kan komma igenom

Dusch längst in till vänster toa längst in till höger och handfat direkt till höger rummet var 1,8x2,1
 
nino skrev:
J..
Det viktigaste är nog att man tar en 90dörr så rullstolen kan komma igenom..
Just det kravet kan man nog lätt slippa om bara väggen är tillräckligt stor för att sätta in en 90 dörr senare.
Skälet till kravet på hanidkappanpassning från början är ju att kommunen inte vill betala en massa pengar för ev. handikappanpassning senare - och en ny dörr känns inte farligt dyrt om väggstorlek+installationer tillåter en större dörr. Personligen tycker jag inte om så stora innerdörrar då det blir otympligt tycker jag, men har man inte ngt emot det kan man förstås sätta in en 90-dörr direkt

/K
 
Du kommer i mycket arbete om du ska sätta i en större dörr i ett kaklat badrum, istortsett så blir det att börja från början... Man kan alltid rita in en 90dörr men sätta i en 80 och spela dum... den är ju ca 90 i yttermått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.