24 107 läst ·
6 svar
24k läst
6 svar
Uppvärmning av frigga 15 kvm - vad behövs?
20 cm isolering i golvet
14 cm isolering i väggar
14,5 isolering i taket
Friggan är 15 kvadratmeter och ska kunna användas året runt. Hur uppnår man en bra komforttemperatur på ca 20 grader?
Oljefyllda el-element? Antal/yta/watt?
Golvvärme?
Har ni idéer om installationskostnad kontra driftskostnad?
MYCKET tacksam för ett snabbt svar!!!
14 cm isolering i väggar
14,5 isolering i taket
Friggan är 15 kvadratmeter och ska kunna användas året runt. Hur uppnår man en bra komforttemperatur på ca 20 grader?
Oljefyllda el-element? Antal/yta/watt?
Golvvärme?
Har ni idéer om installationskostnad kontra driftskostnad?
MYCKET tacksam för ett snabbt svar!!!
Vedkamin ska man naturligtvis ha i fritidshuset! värmer snabbt upp friggan, kostar nada(i princip) och håller år ut år in... sedan kompletterar man med elvärme element, nattetid.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vedkamin är förvisso mysigt. Huruvida en kostnad på ca 10000-30000 kr (inkl skorsten exl installation) är mycket eller inte , tja jag tycker helt klart att det inte är försumbart !
På 15 kvm räcker ca 1500w el-element långt (2x600 skall vara nog enligt min mall). Oljefyllda har du om du ständigt har det uppvärmt. Annars är direktverkande bättre (om du skall kallställa periodvis)
/K
På 15 kvm räcker ca 1500w el-element långt (2x600 skall vara nog enligt min mall). Oljefyllda har du om du ständigt har det uppvärmt. Annars är direktverkande bättre (om du skall kallställa periodvis)
/K
Golvvärme skall du INTE ha med så lite isolering i golvet.
Klas alternativ med 2x600W el-element verkar klokast. Placera så klart ett under varje större fönster för att slippa kallras.
Oljefyllda ger behagligast och jämnast värme om du skall vistas där längre perioder.
Billigaste alternativet är att köpa vanliga begagnade el-element. 3-400:- /st
Själv har jag 2x1000 W i garaget (40 kvm). Köptes begagnade för 18 år sedan. Snabb uppvärmning och snabb termostat gör att kostnaden hålls på en rimlig nivå.
Klas alternativ med 2x600W el-element verkar klokast. Placera så klart ett under varje större fönster för att slippa kallras.
Oljefyllda ger behagligast och jämnast värme om du skall vistas där längre perioder.
Billigaste alternativet är att köpa vanliga begagnade el-element. 3-400:- /st
Själv har jag 2x1000 W i garaget (40 kvm). Köptes begagnade för 18 år sedan. Snabb uppvärmning och snabb termostat gör att kostnaden hålls på en rimlig nivå.
Beror på flera faktorer än de du angivit, bla. vart i Sverige och fönsteryta mm.
Kolla på: http://www.myson.se/ på deras Mysguiden för lite vägledning om erfoderlig effekt. Din isolering skulle jag uppskatta motsvarar deras val av byggår 60-70..
Kolla på: http://www.myson.se/ på deras Mysguiden för lite vägledning om erfoderlig effekt. Din isolering skulle jag uppskatta motsvarar deras val av byggår 60-70..
Jag skulle gissa på en effektförbrukning på ca 70W/m2 utan att veta var i landet TS har sin frigga.. Ett 1000W- eller 2 stk 600W-radiatorer borde räcka. Vad gäller typ av elradiator kan jag rekommendera konvektionsradiatorer (ej oljefyllda) med noggrann termostat. Sök på forumet, det finns massor av trådar om oljefyllt vs. konvektionsradiator.
Jag kör med Tegos radiatorer med elektronisk termostat 0,1 graders noggrannhet. Komforten är mkt bra!
Jag kör med Tegos radiatorer med elektronisk termostat 0,1 graders noggrannhet. Komforten är mkt bra!
Klicka här för att svara