5 271 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Bygga fritidshus i söderhavet
Borde väl inte vara så mycket svårare att byggahus.cook än byggahus.se?
Det man får göra är väl att acceptera lokal byggnadstradition, säker har de de husen de har av någon anledning. Kalla golv mot värmen, ganska lite snö på taken, fönster efter behagligt klimat etc. Kanske du kan bli vän/anställa en "scout" som rotar i lokala myndighetskrav, kolla tomter åt dig, planerar och fixar etc.?
Är du sen pilot å startar från AU så är det väl inte mer märkligt att bygga där än för en skåning med stuga i norrland (oaktat att det är samma land då, nästan
)
Material till en stuga på 75 kvm är ju ganska svårt att räkna ihop om man inte vet vad du skall bygga med, hur du skall grundlägga, hur mycket du/ni skall göra själv etc. Tunga poster blir säkert ändå, elsystem, vatten och avlopp. Virke å ett skal till hus kanske du kan få loss för 300 tkr om det är samma priser som här i gamla svedala.
KÖR HÅRT!
Är du sen pilot å startar från AU så är det väl inte mer märkligt att bygga där än för en skåning med stuga i norrland (oaktat att det är samma land då, nästan
Material till en stuga på 75 kvm är ju ganska svårt att räkna ihop om man inte vet vad du skall bygga med, hur du skall grundlägga, hur mycket du/ni skall göra själv etc. Tunga poster blir säkert ändå, elsystem, vatten och avlopp. Virke å ett skal till hus kanske du kan få loss för 300 tkr om det är samma priser som här i gamla svedala.
KÖR HÅRT!
Sötvattensfrågan kan ju lösas med instalation av en reverserad osmosis vatten renare. Då kan du använda havsvattnet om du vill det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_osmosis
Kostar en del men man behöver inte gå över 10 000 här för att få ett bra system.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_osmosis
Kostar en del men man behöver inte gå över 10 000 här för att få ett bra system.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Mkt mindre än så skulle jag tro för ett skal. Mitt skal gick på dryga 100 tkr för 48 kvm (med loft)viltfjall skrev:
Så under 250 om man tar lösvirke - borde inte vara dyrare på NZ/aus som ju har en del skog ? Om man ens kan avverka på Cook islands låter jag dock vara osagt
/K
Klicka här för att svara