Fritidshus
Tjippen: Kan bara hålla med. Kör själv med tjärpapp i hela stugan.
Don82: Tänkte höra om det är någon som vet något om Fiskarhedenvillans fritidshus "Orren"? Pris? Vad ingår? Skillnader mor huset "Orren"?
tjingeling: [citat] Eftersom jag fick ett svar på min "utanför ämnet" inlägg så får jag i artighetens namn svara. Jaha jag visste inte att det fanns ett reningsverk till i min kommun, jag kände bara till det i norrtälje. Jag tycker att det är kalas att man äntligen anpassar fekalie hanteringen efter folks behov i stället för att som förut köra ner huvudet i sanden och försöka "bestämma" bort
Sommartorparn: Jag var en av dom som inte tyckte du skulle ha spröjs. Tycker fortfarande likadant, efter att ha gjort en resa genom Sverige o observerat hur folk gjort med sina fönster. Ett jättestort gavelfönster på ett gammalt hus blir mera osynligt om det helt enkelt är en stor glasruta som följer formen på gaveln (eller tredelat som du föreslår). Spröjs och fönsterkarm i färg som avviker från
streitberg: har en tomt som sluttar 1,7 meter ner mot en bäck , min undran är om man ska bygga en motviktsmur i etage ( 85cm mur cirka 80-100 cm gräsmatta och sedan mur på sista 85cm upp till "markplan" där stugan ligger ) eller sätta bara en hög mur ?? vi är inne på en etage modell ,skulle nog bli snygg , men vad tycker ni ?? tacksam för alla åsikter och förslag .. från stugan fram till
klaskarlsson: [citat] Att bygga ut kostar i rpincip lika mkt som att bygga nytt, lite beroende på om det skall till våtrum och elistallationer i utbyggnaden osv förstås. Det kan bli lite billigare, men å andra sidan så tar det tid (=pengar) att få ihopkopplingen bra - så det jämnar i princip ut sig... Prismässigt går det ju inte att svara generellt, det beror helt på situationen, läget, regionen
Lime: Hej, Har blivit totalsåld på en av Utsikts-Stugan modellerna (den med vinklad fönster och utskjutande tak) Undrar om någon redan har byggt denna och vad själva stugan kostade i grova drag. (utan inredning etc, med moms) ... och gärna vad som tillkom i kostnader som man inte tänkte på =) Övriga tips eller om det till och med finns möjlighet att få ringa och prata lite med dig som redan
Jeppson: Då är GSM switchen inköpt och avprovad, fungerar väldigt bra, skönt att kunna värma upp stugan ett antal timmar innan man kommer fram. Köpet blev en Comlink, och det vara egentligen vara att spänningsätta och sedan skicka SMS för att aktivera den. //Jeppson
de.zoega: Tråden kanske är död, men Kompostcenter har en som inte låg över 20 loppor. http://kompostcenter.se/biotoa7.htm
lawe: Hej Är det någon som har erfarenheter av Kastellits fritidshus? Vi blev väldigt nyfikna på deras Visio 78 kvm (http://www.kastelli.fi/huvilat/huvilamallistot/visio/Visio+78) Förutom att de (som vanligt med finska hus) har lite väl mycket yta som används för bastu tycker vi det verkar fint. Men är det någon som har byggt deras hus här i Sverige och har några erfarenheter av det?
Ichiban: Jag har väl inte så mycket mer att bjuda på. Har också haft kontakt med dem på offertstadiet, funkade bra och en snygg, seriös och detaljerad offert fick jag men vi valde ett billigare alternativ till slut. Lycka till!
scherpbier: Tack för informationen, det här hjälper mig enormt!
AndersS: Vi har satt en kanalfläkt i frånluften i badrummet och det fungerar utmärkt för sommarstugan. Den snurrar på ett lägre varv konstant som sedan kan ökas vid behov. Vi har däremot aldrig haft problem med imma men det tyder på dålig luftväxling. Det är en fläkt av enklare slaget så man hör att den susar lite när man befinner sig i badrummet.
Per-Erik: En spakelspade brukar jag använda. I ett 1800års kåk så brukar man rekomendera LIN vilket är dyrt. Annars är det nom miniralull som gäller. Kolla här så ser du hur man drevar ett fönster. Tekniken är den samma. Om du väljer miniralull så är det samma "rulle". http://www.isover.se/sw23102.asp
billy_baver: A och O: Skaffa mindre grejor än du tänkt från början! Se till att ett fåtal väl valda prylar verkligen är funktionella och helst duger till flera olika uppgifter. Man måste inte fylla varenda tom yta med en halvbra möbel. Om du skaffar ett bord med höjd mitt emellan traditionellt matbord och soffbord funkar det bra både att äta vid och att umgås runt. Om det dessutom är ett
Bror: [citat] Nja, så fungerar det väl inte. En vägg med 95 mm isolering blir ju inte sämre om du isolerar en annan vägg med 45 mm extra. Genom en vägg med 95 mm isolering kommer det in en viss mängd kyla oavsett vad väggen bredvid har för isoleringstjocklek. Så isolerar man en del av huset med extra isolering så blir husets totala isolering bättre.
Bror: Har ett fritidshus i norra norrlands inland byggt i början på -70 talet som kallställs på vintern. Bottenplanet med kök och storstuga har invändigt panelade väggar och sovloftet har tapetserad spånskiva. Varken panel eller tapet har påverkats av kallställning eller underlag under dessa 35 år. Nu har dessutom tapeten blivit modern på nytt. Har även ett fritidshus på en ö i Höga
Perstorp: Så sant! Skönt att höra att man inte är den enda som är nervös :) Nu har jag iallafall varit nere och slängt på några nya pannor och det hade inte regnat in, dock var det ett par bräder på taket som var genomblöta (ruttna) men de byts ut i sommar då jag bestämt mig för att lägga på nytt tak. Det är ett torp så det tar emot att lägga plåttak men det finns ju plåt som ser ut
BAS: Om du är orolig så skaffa en trådlös fuktmätare (Clas Ohlson, var annars?). Min granne har oroat sig i 20 år snart men dämpar oron med sin fuktmätare. Han har förresten ganska många men små ventiler, ca 1 dm2 styck.
BAS: En liten varning. Om golvet är torrt nu kommer det att svälla under sommaren, värst är det i augusti-september. Det kan svälla flera m.m. per bräda. I värsta fall kommer det att släppa i skruvarna. Det ekgolv jag har hemma ändrar sig ca 2 mm per 135 mm bräda mellan sommar och vinter. Oops, jag ser att vi passerat december. Hur gjorde du? Jag har själv lagt 25 mm golv i oktober. Har
Pysslarn: Tjena Ett snabbt svar: Glykol har inte i avloppet att göra överhuvudtaget - någonsin. Punkt slut. Ditt hus är inte utsatt för något större hot verkar det som av din egen beskrivning, underhållsvärmen räcker garanterat. MVH Ronnie
Hemmakatten: Gasol är inte så märkvärdigt. Tänk på alla båtar och husvagnar med både gasolkyl och gasolspis och ibland även gasolvärmare. Det är nog mest en rädsla som grundar sig på att man är ovan vida gasol. Läs på lite och med mer kunskap så kommer du känna dig tryggare. www.fogas.se har en hel del tips om gasolanvändning. Vad man rekommenderar idag men som kanske inte fanns/var
ojje: Jag har ett fritidshus på Ekerö som är på 30 kvm, har murstock med öppen spis och järnspis i köket. I husets största rum finns det tre fönster mot ena hörnet och två fönster på andra sidan av samma hörn. Liggande stockpanel utvändigt och en veranda efter långsidan. Huset är byggt under mitten av 50-talet och jag är långt ifrån ensam om att ha ett sådant hus. Min fråga är om
Nils: HEJ igen, nu är det på gång, jag blandar mellan alla bra svar. Den nya delen har fått 12cm och den gamla har vi lagt på 9,5 (där finns de gamla brädväggarna kvar. Just nu isolerar jag vinden den får ca 35cm. Tror det blir bra. Har också (ev)bestämt att lägga dif spärr i hela stugan. Den kommer att vara uppvärmd året om ca 10-15 grader mellan vistelsetiderna el/oljeelement). Kommer
klaskarlsson: [citat] Inte plast iaf ! :D Annars så funkar väl riktiga trägolv bäst i ett såpass gammalt hus, laminat i budgetfallet är väl också ok - om det ser bra ut i övrigt. Heltäckningsmatta och plast/linleumgolv skulle jag iaf INTE lägga in :) /K