Fritidshus
Jowan: [citat] Min frystoa fanns i fritidshuset när jag köpte det för mer än 10 år sedan. Genom åren har jag aldrig haft något problem med toaletten (förutom problemet med säckarna...). När jag hade köpt huset insåg jag att den förre ägaren inte riktigt hade tagit hand om latrinet på rätt sätt. Hur han hade gjort av med latrinet vet jag inte men en gissning är att större delen åkte
slowhand: Hej Aha, så det är samma typ av hus. Vår extra sektion består av två sovrum. Och huvudingången sitter inte på gaveln utan på långsidan. Hittade några bilder där det syns hur gavel och huvudingång ser ut. De är från helt olika tillfällen som synes, den ena förmodligen från någon midsommar och den andra från värsta vintern:-) Den lilla verandan framför ingången byggde jag
billy_baver: Lösvirkesbyggen har många fördelar. Lönar sig tveklöst bäst för den rutinerade byggherren. Med järnkoll på allt får du en så liten stuga av lösvirke vind- och vädertät på tre arbetsdagar med två proffsiga gubbar. På ytterligare åtta arbetsdagar gör de båda gubbarna hela stommen klar. Tillkommer el, vatten, avlopp, golvläggning, måleri, plåtslageri och taktäckning plus
ByggBert: [citat] Hm?, ja men om man har plast i ytterväggen dvs på insidan av isoleringen på yttervägg så kan det bildas fukt/kondens som inte kommer ut någonstans. För att slippa det så krävs en absolut tät fuktspärr i badrummet, och det är inte säkert att fuktspärren i badrummet håller måttet. Tätskikt med garanterar ånggenomgångsmotstånd måste vara på minst 1000000 s/m! Gör den
GoForIt: Det är ju svårt att veta vad du har tänkt dig, men jag har för mig att det finns något på www.byggbeskrivningar.se (Sidan verkar dock vara nere för tillfället)
ByggBert: Exakt, ta bort diskbänk och lite till (om du kan) det lönar sig. Kan finnas mycket gött där under som du inte ser om du inte har möjlighet att inspektera bjälklaget. Byt ut dåliga bjälkar, kanske rikta upp golvet, ta bort gammalt träull; att den fortfarande är våt kan bero på att det bildas fukt pga dålig isolering, blir kondens när du värmer upp i köket. Förmodligen har du en
Knut: Skaffa litteratur, "från stock till stuga" "knuttimring" Gå på kurs, minst en vecka gärna två, du ångrar dig aldrig. / Knut
jan_af_lisoe: Håller med Chargeman, med lilla Keddy blev det som en ny sommarstuga. Min sommarstuga är stort (storstuga på ca 50 m2) och dåligt isolerad, tidigare satt jag där på höstarna och vårarna i 16 graders värme klädd i fleecetröja, varma byxor, etc. Nu har jag efter ett par timmar 22 graders värme, och dessutom känns värmen från ved mycket skönare än el-värme. Dessutom driver det bort
bengan6: Jag har lagt in ett foto på mitt fritidshus på kusten. Du kan titta på BILDER Fritidshus.Som tur är har jag en kompis som är fönsterputsare. Han brukar följa med dit och putsa. Så när han är klar käkar vi pizza. Jag har några interiörbilder om du är intresserad.
frjo7205: Jag kollade med Boverket i höstas. De menade att det är husets de facto användning som avgör om det klassas som fritidshus eller bostad. Gissningsvis är en kontrollmöjlighet om någon är skriven på adressen.
yuphin: undrar lite varför dett står 8-0 till separett över mulltoa i omröstningen..mulltoa borde vara lika med mindre jobb att sköta...och luktfri skall väl båda toalettern vara vid rätt installation....något jag har missat??
Sne4: [citat] Rätt kylskåp på rätt plats! Verkningsgraden i ett kompressorskåp är högre än i ett absorptionsskåp. -Skicka dock på motsvarande 300W med en gasolbrännare på ett kompressorskåp så blir det inte så kallt i det:) Så i de fall man inte har tillgång till el/ vill ha möjlighet att välja energislag / vill ha ett helt tyst kylskåp så är det svårt att jämföra bägge
john_l: Maskinen som lyser är nog en regelfinnare. Alltså en liten apparat som kan hjälpa en att hitta reglarna i väggarna. Det finns ju reglar även i ickebärande väggar så du kan inte skilja mellan bärande och andra väggar med en sån. Ni får titta på hur det ser ut och försöka tänka logiskt. /John
nybyggarna11: Skuret kakel är fint! Dvs med raka kanter! Då kan man göra mycket mer mönster utan att det blir rörigt intryck..o så känns det fräschare när de inte kan fastna massa flott i ojämnheterna!
imported_Soren: Du får väl rent allmänt kolla skicket på huset, typ fasad, fönster, tak, vind, golv... är plintarna/huset rakt, eller kan det ha rört sig? skorsten?
Hemmakatten: Skippa duschen om ni inte har vatten. Antar att ni kommer att hämta vatten från nåt tappställe? Enklast, och mest vattenekonomiskt är att värma vatten på platta (gas, el, vattenkokare) och använda en bunke att tvätta sig i med hjälp av tvättlappar och sedan ta en bunke vatten till coh skölja sig med.
klaskarlsson: Om du inte behövde bygglov för att omvandla ett garage till bostad så undrar jag om du kanske bor utanför detaljplanerat område ? Därmed är det en massa saker som blir bygglovsfria i de flesta kommuner - men du måste nog ringa dom/maila dom och kolla upp det eftesom reglerna kan variera... /K
john_l: Jag har skickat in en situationsritning med husets läge på tomten inritat också. Den var dock inte lika stilig som ritningarna. Färg och liknande står i bygglovspapperna. Jag har gott hopp än så länge. Får väl en fet räkning och tillstånd till mina 12 kvadrat snart. /John
Knut: Jag skulle satsa på ett knuttimrat hus, 6 " , det blir en fantastisk miljö som du inte ångrar. Dalaknut, topp/rot, handbilat, stryk med järnvitriol, håller i generationer. Lycka till / Knut
Erikpar: Dyr som stryk (~30.000:-) Men värd varenda krona. Förbränner skiten till ingenting lukter möjligen lite rök utanför.
ortoft: Vårat hus är byggt 1934 och källare tillbyggd/utgrävd på 60-talet av den förre ägaren. Han berättade att han grävt ur för hand och gjutit väggar sektionsvis på ca1-1,5 meter med både form och med lättbetongblock. Gör man mycket själv behöver det ju inte kosta så mycket, betong är ju rätt billigt....men gud så jobbigt!
billy_baver: HannahBj efterlyste "en enkel husritning", men tyckte att klaskarlssons var "halvtrist" med för liten bild. Jag beklagar. Det är exakt så de ser ut, våra professionella bygglovsritningar, i skala 1:100. Men om hon kan baka en maräng kan hon säkert själv blåsa upp också en byggritning.
janne5011: jag kan bara dela min erfarenhet. vi har testat både den ena sortens toa och den andra, mulltoer mm. dålig lukt,invsion av äckliga kryp och andra problem som gör at vistelsen vid fritidshuset blir alltför obekvämt är facit efter 10 år. Användingen har varit frekvent på sommaren och på helgerna vår/höst. Inget har funkat tillfreställande. Nu har vi bestämt köpa en katalysatortoa
janne5011: sant billy_baver. Bästa köra med både svångrem och hängslen när det gäller stora beslut. :)
klaskarlsson: Ett annat tips är att användatakgips istället för vanliga skivor. Den är lite stadigar och mer lätthanterlig, och har dessutom fasade kanter så att det ser lite snyggare ut, även om man inte spacklar igen dom... Sen gäller det som ovanst. säger att du reglar upp mkt tätare än dina takbjälkar troligen är. Skarvar,ella tak/vägg är som sagt list eller ev. list+kvartsstav bra på att
Kalarne: Bygger på Gotland och är inte vän med lokalbefolkningen än så jag har köpt en GSM-enhet på Kjell & Co som larmar om temperaturen sjunker under 5C. Det går även att fråga den via SMS om aktuell temperatur samt att slå till/av 220V spänning t.ex. till ett element. För den händige går det att bygga ut med larmgivare och fler enheter. Enheten kostar 1295 kr och täcker mina behov som