Jag skall byta ett fönster som är ca 1,2 * 1,2 m. Det är ett icke öppningsbart fönster som skall bytas mot ett vridfönster.

Nu är det ett problem med att få ut det gamla fönstret som sattes in i mitten av 70-talet. Man satte in fönstret utifrån i den befintliga fasaden. Därefter så tilläggsisolerade man och lade tegel utanför med påföljden att gluggen är ca 0,5 cm för trång för att få ut fönstret utåt. Inåt är det en ännu mindre glugg. Fönstret verkar man ha klämt in, det finns inget utrymme för luftspalt eller isolering på sidorna. Det är ganska mycket vatten inne i fönstret. Kan ju dels bero på att det är ett gammalt fönster, men jag tror det också kan bero på att fönstret inte har kunnat "leva" i takt med temperaturväxlingarna utan har bågnat och därmed har tätningarna släppt och kondens kommit in.

Eftersom man har pressat in fönstret så kan man nog inte lirka ut fönstret och eftersom det är ett icke öppningsbart fönster är det inte så lätt att såga itu karmarna. Jag har funderat på att klistra på självhäftande plastfilm och sedan krossa glasrutorna ett efter ett. Med filmen så kan man kanske undvika alltför mycket glassplitter.

Nu har jag hört att det kanske kan vara möjligt att demontera glaskassetten. Kan man ta bort listerna som håller glaset och sedan enkelt ta ur glaskassetten?

hej!om du inte redan köpt fönstret,så köp ett 11* 11 fönster istället,mycket enklare.om du inte vill förstöra omfattningarna,så ta bort listerna runt glaset,o knacka försiktigt,använd handskar o skyddsglasögon.när rutan är borta, kan du borra av karmen o ev hugga med stämjärn.drag ut karmen i småbitar. spika trä reglar runt om i öppningen, så du får ca 7-10mm drevmån runt karmen,komplitera med lister inv o utv,sedan kan du ev foga mot teglet.ha de.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.