Huset är sedan 1764. Kan vara energipriset som är boven. :o Men samtidigt har jag en känsla av att det dels inte blåser lika mycket nu som bara för ett par år sedan. När jag var skolgrabb kallade vi Vänersborg för "staden med ständig motvind". Dels att fönstren är täta "på fel håll". Kom just på att jag ska ställa en kalluftfläkt för att se om ökad luftcirkulation kan hjälpa. Verkar som om inte självdraget funkar på grund av för lite vind.
 
nabben skrev:
Kan vara energipriset som är boven. :o
Ja, sparar man överdrivet på värmen så brukar man spendera dubbelt på reparation av fuktskador :).
Nja, självdraget fungerar bara om det är varmare inne än ute - det är temperaturskillnaden som driver draget och den brukar fungera bra på vintrarna. Finns det en ventilationspjäll på ovanvåningen? Varm och fuktig luft går upp och fukten kondenserar när den träffar på kalla ytor som fex fönsterglas. Även om du blåser bort fukten från fönsterrutor så stannar den ändå i huset och söker sej till andra kalla ställen....
om det är en sommarstuga ... sök på "solventi" eller "solarventi" ( minns inte vilket) - en solceldriven ventilation för just sommarhus som stor tomma. Kostar att köpa men gratis att ha det i drift ;)
gaia
 

hej!
kondens på innsidan är nog vanligare,beror oftast på kallras runt fönstrena o dålig vent.äldre hus saknar mekanisk vent,endast självdrag.nya hus är tätare,o kräver riktig vent.vlux fönstrena är lite knepiga att montera,isoleringen mellan karm o yttertaket är nestan obefintlig.i just detta fallet med kondens på utsidan,kan en av orsakerna vara att varm luft läcker ut o kondenserar.äldre velux fönster brukar ha kondens i mellan glasen.det finns o köpa utbytbara glaskasetter till velux.när man monterar velux idag, ska man använda sig av den fina ramen som har isolering runt om,som du lägger hela fönstret i.
 
Jag tror jag vet varför mina inte immar, har den enda radiatorn under fönstren som har det enda syftet att "värma" upp takfönstren, annars värmer jag med golvvärme.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.