12 387 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
skjutdörrskasett
Är det ngn som har erfarenhet av skjutdörrskasetter? Fördelen är ju att de inte kräver så tjock innervägg och att jag antar att det blir stadigt. Nackdelen är ju priset. Har hittat på Nordgro - men Oj vad dyrt!!!
Måste ha en skjutdörr i en korridorsdel och vill undvika en extra tjock innervägg. Därav tanken på kasetten. Ngn med erfarenhet? Leverantörer? Vad skall man tänka på när man väljer öppningsmått med en skjutdörr.
Lena
Måste ha en skjutdörr i en korridorsdel och vill undvika en extra tjock innervägg. Därav tanken på kasetten. Ngn med erfarenhet? Leverantörer? Vad skall man tänka på när man väljer öppningsmått med en skjutdörr.
Lena
Den kasett jag hittat är för väggtjocklek 94 mm och kasetten är bara 70 mm tjock. Vad jag har förstått så kräver en infälld skjutdörr utan kasett en väggtjocklek på 150 mm. Eller?
Fungerar infällda skjutdörrar utan kasett bra? Har hört att de är stor risk att de börjar kärva efter ett tag. Stämmer det? :-/
Lena
Fungerar infällda skjutdörrar utan kasett bra? Har hört att de är stor risk att de börjar kärva efter ett tag. Stämmer det? :-/
Lena
Hej!
Jag tror att kvaliteten på upphängningen, skenor, hjul m.m är betydligt viktigare för om en skjutdörr fungerar bra än om den har en kassett eller inte. Under min förra renovering köpte jag billiga skenor till en dörr och den började krångla lite efter ett tag. Bra kvalitet och gärna övredimensionerade med hänsyn till dörrens vikt kommer jag att köpa nästa gång. Men ingen kassett. Det bygger man ju lika bra själv av gips och eventuell plyfa/OSB.
/pinebar
Jag tror att kvaliteten på upphängningen, skenor, hjul m.m är betydligt viktigare för om en skjutdörr fungerar bra än om den har en kassett eller inte. Under min förra renovering köpte jag billiga skenor till en dörr och den började krångla lite efter ett tag. Bra kvalitet och gärna övredimensionerade med hänsyn till dörrens vikt kommer jag att köpa nästa gång. Men ingen kassett. Det bygger man ju lika bra själv av gips och eventuell plyfa/OSB.
/pinebar
Har kollat olika lösningar, men funnit de flesta inte kan erbjuda det jag önskar och att de tycks mycket dyra. Just nu lutar det mest åt att bygga 2 st hängdörrar i skenor med hängrullar enligt Julas system, se http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=277937598&pf_id=SE-002125&dept_id=
Tänker till och med bygga skjutdörrarna själv, för att få en design som passar resten av huset (de blir då 230 cm höga). Att bygga egna dörrar där dörrarna hänger, gör väl kravet på exakta mått mindre (hoppas jag).
Har någon praktisk erfarenhet av detta? Ska man akta sig för detta, om man inte är yrkesman med andra ord (och jag är inte yrkesman)
Tänker till och med bygga skjutdörrarna själv, för att få en design som passar resten av huset (de blir då 230 cm höga). Att bygga egna dörrar där dörrarna hänger, gör väl kravet på exakta mått mindre (hoppas jag).
Har någon praktisk erfarenhet av detta? Ska man akta sig för detta, om man inte är yrkesman med andra ord (och jag är inte yrkesman)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Beijerbygg.se har ett par skjutdörrsbeslag, finns på deras sida på nätet, har du tittat på dem?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Search_WS.aspx?id=2372
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Search_WS.aspx?id=2372
Den hade jag missat, trots att jag handlar massor av Beijer. Tyvärr var skenan bara 2 m och den blir nog för kort för min 1.35 m dubbeldörr (Julas 3 m skena är perfekt). Ska dock kolla detta alternativ nästa gång jag pratar med "min säljare" på Beijers.
Tack för tipset.
Tack för tipset.
Hur tjock blir en vägg som minst när man bygger en egen kasett mha reglar? Den kasetten jag tittat på är ju byggd av stålprofiler vilket gör att den endast bygger lite på bredden. Går det att bygga en egen kasett utan att få en väggtjocklek på minst 150 mm?
Lena
Lena
Om jag förstår din fråga rätt, så blir väggens minsta möjliga tjocklek = hängdörrens spegeltjocklek + spelrum ca 1 cm på var sida dörrspegeln(?) + väggarnas tjocklek ca 20 mm varje sida, dvs totalt = dörrspegelns tjocklek + ca 60 mm. Då har du ingen ljudisolering och alla "bärande delar" finns där skenan för hängdörren börjar resp slutar, så väggen vid skjutdörren kan upplevas mindre stabil, men det går att komma ned till ca 100 mm med en 40 mm dörr
Våra skjutdörrsväggar är drygt 190mm. Gips o OSB + regel (45x70) + tomrum för dörr (55mm) x regel (45x70) + OSB o gips. Tror att det blir otroligt rackligt och vingligt om det inte finns reglar på var sida om dörröppningen.
Men visst - bygger man för barnfamilj bör man ta hänsyn till större slitage. Mina dörrar stängs väldigt sällan utan finns bara där när huset fylls av besökare eller man vill hindra jycken från att rulla runt i duntäcket.
Klicka här för att svara