Fönster & Dörrar
chris47: Jag skulle inte gå på ytterdörren om jag var du. Som fialotta skriver så är dessa dörrar ofta förstärkta och byggda för att hålla formen under lång tid och alla modifieringar äventyrar detta. Innerdörrar är en helt annan sak där du inte har någon temperaturskillnad. Jag funderar på att göra egna fönster i ekinnerdörrar och behöver därför en ram till detta. Tänkte kolla upp
jutlandica: [citat] Blev det slätt? Såg man trästrukturen igenom? Hade ni oljefärg? Vad hette färgen? Tusen frågor söker svar :)
Kesella: Har precis beställt fönster från Era-fönster och tycker att de har helt grymma priser. De fick dessutom bäst i blåst-testet i råd och rön... Är osäker på om dessa fönster ger rätt till tillbakabidrag men å andra sidan är säkert priset så mkt lägre att man inte behöver engagera sig i det...
lila: Lmob, du tipsade mig i en annan tråd, det lutar nog åt pvc för oss med...fick en offert från kronfönster men det var över milleniumfönstrena...ska ringa imorgon om en ny offert på samma fönster som du eftersom vi behöver passivhusvarianten...Hoppas du blir nöjd!
ByggPutte: Det är väl bara och testa om det passar ;) . Mvh Putte
goerana: Hej ! Vi betalade för ett Tanums ca 17000 kr, för ett 22*21, 2005 men det är en tid leverans, ca 5 veckor var det då , beroende vilken tid på året // Goerana
Alpha: Ok. Får tacka för svaren imported_Anders_S, det bästa är väl att gå igenom vilken typ av fönster man vill ha, storlek och antal för att sedan jämföra mellan olika fabrikat, modeller så att man får ett hum om totalpris emellan varje leverantör, dvs om det är ekonomiskt försvarbart eller ej mellan ex.vis extreme contra original även sp. Eftersom vi nu har kopplade 2
ByggPutte: Kan ju kolla här om Du hittar nått som passar Theofils Beslag Finns säkert andra ställen också. Kan ju tänkas att Du behöver små hjul under för tyngden skull. Mvh Putte
Alsti18: Vi har inte tätat vår drevning invändigt. Vi har lindrev i och för sig. Tror personligen att drevningen är för lite isolering för att någon betydande temperaturgradient skall uppstå med kondenserat vatten i konstruktionen som följd. Åtminstonde om man bara har ca 10mm breda och ca 75 mm djupa drevningsmåner som vi har. Men finns säkert de som tycker annorlunda...
Alsti18: Har köpt innerdörrar från Dooria-Kungssäter 523 - dum som jag var så trodde jag att dörrarna skulle levereras med de gångjärn de hade i broschyren...så var det nu inte, utan dessa kunde man köpa till. De som sitter där är Fiskars snapp-in vita. De är fruktansvärt fula enligt mitt tycke-är så besviken!!! Hela idén med snapp in är ju ful men denna är ju fulare än ful. Hade vår
TomTomt: Under våra ytterdörrar har vi lagt syllisolering. (På betongplatta)
Lmob: dom här finns oxå, säljs av Välkommen till Rollo Diverse ALUPLAST :: Idealne profile = Idealne okna
_AG_: Hej, Kolla in Kartro Adjufix-system. De har beslag som borde lösa ditt problem. Jag har själv bra erfarenheter av deras produkter för infästning av fönster - använde deras hylsor/skruv/brickor när vi bytte fönster i höstas. http://www.kartro.se/adjufix.html
SWE_Monstro: Kanlaplast är en bra ide faktist... Dock vill vi inte ta bort rören, då vi vill behålla 'stall'-känslan i butiken... men som sagt, bra tips... Tackar
Niq: Jag vet att man åtminstone transporterar glasskivor som är 4x6 m.Så det borde inte vara omöjligt att transportera. Om ni har en som gått sönder så måste ju någon ha tillverkat den. Ni kan annars ringa till Pilkington eller Emmaboda. Dom kan säkert säga på en gång om dom kan göra det eller vem som kan.
Kurtivan: Jag har sett ett 70-talshus som hade brunbetsade fönster. Ägaren målade om dem för några år sedan, nu med röd täckfärg och det blev jäkligt fint!
snickar_lasse: tjenare!visst funkar det,bara du hittar rätt modulmått,så du slipper gå ner ett till för då blir hålet runt om stort.
Anton1: Hej, Du hittar det jag tror du letar efter på K-rauta. Fönstret heter "Orust" och kostar på kampanj 399 kr. Passar till 4 cm tjocka innerdörrar. Du kan även och titta på hemsidan www.lundbergs.com som producerar dem. Mvh TH
H_L: Ja, jag har kollat upp och det lutar åt att det kan bli nåt sånt. Hade f.ö. ett överraskande högt U-värde. Enda funderingen är om det skulle gå att hitta nåt billigare alternativ. Har löst det provisoriskt med cellplast, men det är ju inte speciellt ljusgenomsläppligt...
styrman1: karmyttermått hemma hos oss är 160. gångdörrsöppning ungefär 80 och andra dörrbladet ca 71 i öppningsmått. räcker bra när man kommer med matkassar. ska större saker in så öppnas ju båda. som jämförelse så är en vanlig innerdörr 82cm i öppningen. En dörr med karmyttermått på 150 har totalöppning på ungefär 140 och delat på mitten blir det 70cm eller assymetriskt 75
PAEN: Jag jobbade några år med fönsterputsning som mitt sommarjobb. Det vi fick lära oss var precis som tidigare nämnts, använd vatten och lite diskmedel för att ta bort ytspänningen. Sedan ska man kunna hälla i lite(!) ättika för att få mer glans. /P-A
Tornhill: Gammalt hus med tegelväggar. Innan: Innvändig smyg 35cm, karm 8cm, utvändig smyg 5cm. Efter (utvändig) tilläggsisolering: Innvändig smyg 38cm, karm 14cm, utvändig smyg 6cm. Kan tilläggas att inre delen av fönstersmygarna är 10-20 cm bredare än fönstermåttet. Vi provade först att sätta de nya fönstren på samma ställe, men vi flyttade dem snabbt.. / Fredrik
zachris: Jag snackade med en vvs:are om detta och han sa att man enklast löser problemet med kalldrag genom att lägga golvvärmeslingorna dubbelt så tätt framför fönsterpartier som går ned till golvet. Då skall man tydligen inte få några problem. Någon som kan bekräfta?
verktygsgurun: Moderna treglas som har en så kallad varmkant och med ett u-värde på 1,2 så kan man få kondens på utsidan de första timmarna på morgonen detta beror på att fönstret isolerar så bra att värmen inifrån ej läcker ut och torkar upp glaset. Har du fönster med u värde 1,4 -1,5 så försvinner detta problem. Tror att du kan gå in på nån fönstertillverkares hemsida och göra en
snickar_lasse: hej!jag skulle monterat en Hörman.det du bör tänka på är höjden mellan portens ök o takhöjden.när porten är öppnad bör det va minst 10 cm kvar till taket för armaturer.om man vill undvika vatten in på golvet vid regn,backar man kantjärnet ca 50 mm bakom färdig vägg,samt sänker även ner vid varje sida i golvet vid gjutningen ca 15 *15 cm.det krävs en del extra arbete för att
Fasting65: Leif Arvidsson säljer: http://www.leifarvidsson.se/ Ja, man kan handla där som privatperson - iallafall i Brommabutiken.
thomas33: Borde inte vara några problem. Rugga upp stenytan och vät till den och raka ut kakelfix och sedan på med mosaik eller kakel/klinkers i ett mönster eller helt rakt med fogar i samma färg som ytan om du vill ha det enhetligt istället.