F
Fred: Svärföräldrarna verkar ha betalat överpris. Tre standardfönster a' 13.000:- ink montering. Dessa gick att köpa för 3.500:- styck när jag sa att jag ville ha rabatt. Tycker att 9.500:- för byte av ett fönster är lite väl magskatkt...
7 svar · 12,3k läst
P
Pius: Vi är ute efter gedigna ytterdörrar i trä, med speglar i äldre stil. Var kan man hitta sådana i Stockholmstrakten ? Någon firma som har öppet på söndagar ?
0 svar · 3,6k läst
C
carriagemaker: Hejsan, Som nykomling vore det kul att veta hur det gått med de "varma fönstren" eftersom jag håller på med ett liknande projekt där även glaspartierna ska vara skjutbara. Sammanlagt har jag ca: 130 kv meter fönsteryta att rengöra minst 4ggr årligen. Carriagemaker
16 svar · 8,3k läst
G
gurra80: Är det nån som vet om detta är nått att ha???http://www.bygglagret.se/malade_ytterdorrar.asp?mode=detalj&Modell=71
0 svar · 2,6k läst
M
motleycrue: Till slut gjorde jag så här, tog bort dörrbladet knäckte gångjärnen, satte dit bladet igen blev helt super nu går dörren toppen bra ;D ;D ;D
5 svar · 20,6k läst
A
_andreas_: Jag är lite nyfiken på vilka mått ni valt eller planerar att välja på era innedörrar. samt om ni är nöjda/missnöjda med de mått ni valde och varför. står själv i valet och kvalet vad jag ska välja.
0 svar · 2,7k läst
T
Tornhill: [citat] Återbyggdepån i Malmö har massor av dem, begagnade = billiga. http://www.sysav.se/Templates/acintro.aspx?id=427 / Fredrik
1 svar · 2,5k läst
B
Baltzar: Köpte ett murat betonghus (byggt 1927) för 2 år sedan. Fasaden är en 2stens mur utan någon annan isolering än en luftspalt på 70 mm. Har bytt alla fönster då de gamla var mycket dåliga och några hade börjat mögla mellan fönsterkarm och fasad.[timestamp=1168349150] Nu har de nya (2 glas RM-fönster) suttit på plats i 2 år och fortfarande luktar det mögel inomhus i vinkeln mellan
0 svar · 2,2k läst
C
Carla: Hejsan installerade ett Velux takfönster under de gåmgna helgerna med mycket gott resultat, men ett misstag begicks och det var att inte alla paket i leveransen öppnades innan arbetet startade vilket medförde att i ett paket som hittades inuti en annan låda fanns en instruktion om hur vissa delar av montaget som skulle göras först, vilket skapade omarbete. Så mitt råd till den som
0 svar · 5,1k läst
piliz
piliz: hejsan jag ska sätta in vikdörr mellan barnens sovrum. Öppning kommer att vara runt 165-170cm. Har hittat en dörr:(http://www.skbv.se/templates/produkter-3.cfm?level1=K%2DVI&level2=PG%2DVI201&level3=AG%2DVI2011) men skulle vilja ha några att jämföra med. Förslag? / Fredrik
0 svar · 4,9k läst
yonna
yonna: Nu har ju jag ett stenhus med stengolv vilket innebär att inga glipor uppstår. Men övervåningen har lutat grangolv och jag slapp golvlister även där men det blev naturligtvis mer jobb för hantverkarna då alla 'missar' syns om de inte är duktiga. Fönstersmygarna har ju endast den putsade muren som 'fönsterbräda'. Ska försöka fixa ett par bilder när solen tittar fram.
7 svar · 12,8k läst
yonna
yonna: [citat] Jag hade samma problem och la dem 20 cm ovanför betonggolvet med klossar emellan och ingenting ovanpå. Tänk på att inte ta in dem i huset förrän till sommaren. Den sista veckan i fint väder lät jag garagedörrarna stå öppna för luftgenomströmning i garaget. De skall hinna torka långsamt i det ouppvärmda garaget i annat fall riskeras sprickbildning/skevhet. Helt lätt är det
2 svar · 3,5k läst
G
greenbay: De där karmarna skall ha en annan typ av skruv, ser ut som en lång träskruv, men den hugger fast i karmen, sedan justerar man med att skruva skruven olika djupt in i regeln. Fick du med vanliga karmskruv? mvh greenbay
4 svar · 11,1k läst
G
greenbay: Möbleringen beror ju även på vilken höjd fönstren sitter på. Av utsiktsskäl satte vi fönstren på öv 2 dm lägre än "std", detta gör att vi sittande i möblerna kan se ut över havet med vanlig fönsterhöjd om 13dm karm. Det är ju dock bara 50 cm till underkant fönsterbänk... Från utsidan syns inget av att fönstren sitter lägre. mvh greenbay
4 svar · 3,3k läst
ylven
ylven: Aha!!! Persiennerna kanske är en ledtråd till liknande kondensproblem hos oss!
20 svar · 6,4k läst
E
EmMi: Någon som har eller har funderat på Schücos skjutdörrar eller vikdörrar? Vad kostar/kostade dem, variant och storlek?
0 svar · 3,6k läst
W
Wester: Finns massa trådar om detta. Men jag kan köra en kort variant om just linolja. Först och främst måste de oljas rikligt med linolja. Vi gjorde oxo våra fönster hos ett snickeri och de doppade hela fönstren i en tunna med linolja och lät de suga tills virket inte ville suga mer, så om du gör detta för hand så olja många ggr. Sedan målar du med utspädd linolja (en blandning av
1 svar · 1,8k läst
SWE_Monstro
SWE_Monstro: Lånar tråden för att förtydliga för mig själv, eftersom jag inte är någon hejare på det här som ni är... *ler* För även jag har ett par gamla stallfönster som behöver göras mera energivänliga då vi vill hålla värmen i stallet som håller på att göras om till butik.... min idé är precis som trådskaparens att sätta dit ytterligare en ruta så vi kan behålla de gamla
3 svar · 4,7k läst
·
F
frohike: Att notera är att Bewators Coodoor 3500 Ändast funderar för modullås, dvs det mått du har mellan Handtag och låscyl måste vara ~115 mm Om du har innedörrskistor Måste du iståfall välja den lite sämre och mycket fulare RCO R-Force
3 svar · 2,5k läst
P
Pius: Du har nog helt rätt, tror också att RM har mycket bra kvalité. Priset är dock högt, ca 220 000 efter våra justeringar.(24 fönster + ytter- och terassdörrar) Elit är säkert ok, särskilt om man kan hålla sig till deras standardmodeller, vilket vi inte kan. Just nu lutar det åt det som vi tänkte från allra första början, en lokal snickare till rimligt pris. Då blir det att måla
12 svar · 5,2k läst
M
M@ZE: Tack för tipset. Är det någon som vet vad böjbar gips eller mdf kostar måntro ?
7 svar · 19,9k läst
pappskallen
pappskallen: Tror inte glasmästaren har, men jag köpte min film hos målarfirman (gärna en stor och välsorterad) dom har!!
2 svar · 3,0k läst
M
Mats: Stämmer rätt bra på mina öppningsbara fönster också. Ca 1 dm från stomknat till glas på insidan
3 svar · 6,5k läst
D
Daytrader: rättelse 31 fönster x 2 = antal bågar :) Jo fönster känns inte så viktiga, vet att många tänker så. Nu är jag ju halvt miljöskadad tack vare far min är glasmästare, men med tanke på att bortåt 15-30% av värmeförlusterna kan ske genom fönstren så är underhållet viktigt av denna del likaså kan fönster snabbt börja läcka in otrevligheter i stommen i huset. Men som sagt, nya
17 svar · 7,4k läst
K
Kjell_G: [citat] Behöver inte vara så stor skillnad. Tittade på Varbergs Trä där ett vanligt vitmålat vridfönster 12x13 kostar 3187:- och i aluminium kostar 3921:- Jämförde priserna eftersom jag från början inte tyckte att alu var nödvändigt, bor ju inte på västkusten, men skillnaden totalt på 15 fönster o 3 fönsterdörrar blev "bara" ca 12 000:- (76 000 - 88 000). Om jag sparar färg o
7 svar · 2,5k läst
MathiasS
MathiasS: Du får nog köpa en väldigt exklusiv innerdörr för att få karmen fördigmonterad med tröskel etc. I normalfallet kommer karmen i tre delar och tröskeln är lös. Det är alltid bök att anpassa golvet mot tröskeln så jag personligen tycker det är bättre att se till att man har golv in under tröskeln och ställa tröskel och karm på detta.
1 svar · 3,6k läst
C
cy_berg: Tjena! Tack för tipsen, ska klura vidare lite på hur jag ska göra... Jag har tagit rätt mycket bilder, ska se om jag kan lägga upp det nånstans. Har jobbat alldeles för mycket (alltså på mitt riktiga arbtete, inte huset) så allt har gått segt som sirap med huset sen i somras tyvärr...
2 svar · 7,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det kan nog stämma. Vår RM-ytterdörr är i massivträ med ett skikt oljehärdad MDF ytterst.
3 svar · 4,2k läst
Bosen
Bosen: idag så regnar det och blåser rent för dj***ligt!!! Helt plötsligt så upptäcker vi att det droppar vatten från övre smyglisten på ett fönster! Jag skyndade mig att rycka bort övre foderlisten och ser till min förvåning att drevningsisoleringen är torr men smyglisten som är av mdf eller spånskiva är helt dränkt med vatten. Varenda por i smyglisten har sugit åt sig vatten. Nu
0 svar · 1,8k läst
saturnus
saturnus: det är nog inte mycket till affär för fönsterföretag, att tillhandahålla endast karmar, men frågan är ju fri, så ring o kolla. Annars får du vända dig till ett snickeri.
4 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.