Fönster & Dörrar
esox71: Köpte drygt 20 meter underbleck med varierande djup (14-18 cm). Vitlackad aluminiumplåt. Gav 2100:- inkl. skruvar.
Bror: En altandörr med U-värde 1,2 är lika bra som en "riktig dörr". En billig "riktig dörr" är lika dålig som en billig altandörr.
30-tals_villan: tack för tipsen! jag har ett antal röd-aktiga ncs-kartor hemma men det är såå svårt att se på det lilla lilla pappret vad som blir bra i stor skala utomhus. Det blir ju så mkt ljusare ute. Jag tror att jag har koll på vad det blir för färg : NCS 5040-Y80R, det verkar som engelskt röd är det som de flesta har. Ha en skön sommar alla!
Mich: Tack för alla tips. Speciellt tack till Schwingen för tips om Casco FlexSkum, det kommer jag nog att använda. Casco FlexSkum (eller Casco Flex Extra 3939, som det heter på deras produktinformation) verkar mycket intressant. Det är ett flexibelt skum som klarar rörelser på 20%. En fördel vid t.ex. drevning av ytterdörrar, då karmen till dessa kan vibrera/röra lite på sig då dörren
qwerty76: Hej Jag undrar om någon vet om det finns nån som säljer Tanumsfönster billigt på nätet. Har köpt av en snickar kompis men vill inte besvära när jag bara ska komplettera med ett par till, var finns det annars Beijer?
Henke33: Tack för nyttigt svar, det har löst sig nu. Blev fin-fint till slut!
annse71: Vi funderar på att renovera vårt hus och lyfta på en andra våning. För att få huset modernare så hade först tänkt oss stora fönster på gaveln. Vi har nämligen sett ett hus som tilltalar oss mycket som har 4 vanliga fönster på gaveln och sen 2 stora trekantiga ovanpå. När man åker förbi på gatan nedanför ser man de belysta synliga hanbjälkarna och det är såååå snyggt.
Larsa: Tänk på att skummet expanderar och kan pressa ihop karmen så att fönstret inte går att öppna. Kila därför i springan mellan fönster och karm tills skummet torkat.
marjoh: Grunnen til at jeg ikke ønsker innadslående balkongdører er at det tar mye plass i rommet også kunne jeg tenke meg luftemuligheter også når jeg ikke er hjemme. Vask av vinduene er ikke noe problem, da dette er i første etage ;) Har funnet en del bilder men da på blokker etc. Er det noen som har bilder av dette på vanlige hus?
stoffer: Vi har också nyttjat Fönsterinstallatören, fönstren kom på utsatt tid (fredag), arbetarna kom på utsatt tid (måndag). Hela arbetet med en att riva ut det gamla och sätta in en helglasad altandörr samt 3 rätt stora vridfönster tog 4 timmar! De var helt galet effektiva, och bra blev det också. Jättenöjd!
saturnus: tror inte Du behöver oroa dig så mycket för tyngden på nya fönster. Väljer du med fasta karmar, vilket är att föredra, så kan du lasta minst lika mycket på dessa som de befintliga. Stämpa upp, gör man alltid, som ylven nämner, men jag tvivlar på att det kan bli någon sättning, med de i förhållandevis små gluggarna som källarfönster utgör
Wester: [citat] Intressant, detta visste inte jag. Är iförsig grymt allergiskt mot tryckt virke och håller huset och dylikt så långt borta från det som möjligt. Litar mer på riktigt virke än tryckt virke, och duger inte riktigt virke så får man impregnera det på gammalt vis.
JohanKson: Är inte helt 100% på att det var silikon heller iofs, då det var en mindre höjdrädd stackare som monterade. :D Nån sorts fog var det iallafall. Jag återkommer om 70 år med resultatet.
Rogers stuga: kryssmät så får man ett exakt mått, passet ljuger ofta. dra en skruv mod 80 mm lång I det gångjärn där det tar I karmen på motsatt sida.
Rogers stuga: elitfönster säljer polska kopiar på velux gamla medeller- köp velux istället så får du tillgång på service och reservdelar liksom solskydd I världsklass. lycka till
saturnus: Inga problem med att beställa dörr o karm med dina mått hos Beijers eller andra stora bygghandlare. men men, här får Du har klart för dig vad som menas med mått på dörr eller karm. Om du nu anser att måttet på befinliga karmen är 610mm, och att där är ca 15mm ställplats i dörrhålet, så är det det måttet som gäller. Brukar nämligen hända att bygghandlaren också drar av 15mm
Henrik_N: Tack så mycket för ett mycket bra och utförligt svar. Det blir till att göra som du föreslår.
Roger_Gustavsson: Tror att polackerna är vana vid murade väggar. Då blir det kanske inte lika smidigt med karmskruv? Tycker mig märka att byggbranschen låter de polska byggarbetarna hålla på med just murning som är inom deras erfarhenhetssområde. De har gjort konstiga lösningar i trähus.
trojlee: tack, det var faktiskt ett bra tips..:)...(måste springa ut direkt o prova:)) / M
bonnier: Annars finns det många glasmästerier, har jag upptäckt, som har lösningar till bråkdel av priset. Var hos en igår som visade mig en konstruktion han hade, en kassett med 6mm+4mm energiglas som ersatte fönsterbågen, karmen behölls i princip intakt endast någon alu-list på utsidan och trälist på insidan. En nackdel med just denna lösning är förstås att fönstret inte är
Jonny_P: En tidigare ägare av vårt hus har låtit måla de gamla patinerade kopparfönsterblecken med samma vita färg som fönstren. Ett helgerån enligt mitt tycke. Hur får jag bort färgen utan att skada patinan ? Ideer/erfarenheter ?
nikasp: Hej, Jag vill bli av med en dörr i min lägenhet = inte behöva ha en dörr som är öppen och i vägen. Jag använder den bara de få gånger jag har gäster hemma så bara det går att stänga till mitt sovrum är det ok. Dvs. bryr mig inte om ljud osv. Var kan jag hitta det i Stockholm? Gärna så man kan se dem på riktigt också. Vill inte att det ska vara billigaste plastsmäcket utan nåt
Styr_Rickard: Jag har hittills monterat två dörrar ifrån dom, den senaste i Lördags och jag tycker att dom har varit helt OK. Har iof. inte monterat några andra dörrar men dom har fungerat fint iaf. Dom levererade tom. 2veckor tidigare än vad dom sa när man beställde. Det kändes bra. Sen gillar jag när man hinner montera sakerna innan fakturan ska betalas. Då vet man att man fick det man ville ha...
NickeJ: Tack för tipset, några fler ställen? Inga byggvaruhus som har flera dörrar hemma?